کاهش شاخص کل بورس امروز ۱۳۹۹/07/21

شاخص بورس اوراق بهادار تهران در پایان معاملات امروز با کاهش 17 هزار و 560 واحد روبه‌رو شد.

بورس اوراق بهادار تهران در دو روز گذشته روند رو به رشد داشت، به گونه‌ای که روز گذشته با افزایش بیش از 55 هزار واحد روبه‌رو شد، اما امروز روند کاهشی به خود گرفته و در پایان معاملات شاخص کل 17 هزار و 560 واحد کاهش یافت و به رقم یک میلیون و 579 هزار و 565 واحد رسید.

همچنین شاخص کل بورس با معیار هم‌وزن با کاهش 2 هزار و 538 واحد به رقم 416 هزار و447 واحد رسید.

ارزش بازار در بورس تهران به بیش از 5 میلیون و 970هزار میلیارد تومان رسید.

معامله‌گران امروز در بورس تهران بیش از 19.3 میلیارد سهام حق‌تقدم و اوراق مالی در قالب 1.6 میلیون نوبت معامله و به ارزش 16 هزار و 403میلیارد تومان داد و ستد کردند.

روند یکساله شاخص بورس تهران

امروز همه نمادهای بورس قرمزپوش بوده که  حاکی از کاهش شاخص بورس است، شاخص کل بورس امروز نسبت به روز قبل 1.1 درصد کاهش یافته شاخص قیمت با معیار وزنی ارزشی 1.1 درصد افت کرد همچنین شاخص کل بورس با معیار هموزن و شاخص قیمت با معیار هموزن هر یک 0.61درصد کاهش یافتند.

شاخص آزاد شناور نسبت به روز قبل 0.96درصد کاهش یافت. شاخص بازار اول بورس یک درصد افت کرد و شاخص بازار دوم بورس 1.1 درصد کاهش یافت.

امروز نمادهای پالایش نفت اصفهان و ایران‌خودرو بیشترین اثر تقویتی شاخص بورس را داشتند و برعکس نمادهای فولاد مبارکه، ملی مس، هلدینگ نفت و گاز پتروشیمی تأمین، گل‌گهر و چادرملو به ترتیب بیشترین اثر کاهش در شاخص بورس را داشته‌اند.

نمادهای پربیننده در بورس تهران شامل بانک ملت، ایران‌خودرو، فولاد مبارکه، ملی‌مس، پتروشیمی سرمایه ایرانیان، بانک تجارت، بانک صادرات و پالایش نفت بندرعباس بوده‌اند.

اوضاع امروز در فرابورس ایران هم تعریف چندانی نداشته و شاخص کل در پایان معاملات با کاهش 196 واحد به رقم 18 هزار و 279 واحد رسید.

ارزش بازار اول و دوم فرابورس ایران به بیش از یک میلیون و 228 هزار میلیارد تومان رسید.امروز معامله‌‌گران در فرابورس ایران بیش از 3 میلیارد سهام و یا اوراق مالی در قالب 1.3 میلیون نوبت معامله و به ارزش 5هزار و 461 میلیارد تومان داد و ستد کردند.

امروز نمادهای هلدینگ معدنی خاورمیانه و بانک دی بیشترین اثر افزایشی در شاخص فرابورس را داشتند و برعکس نمادهای سنگ آهن گهرزمین، صندوق سرمایه‌گذاری مالی سپهر صادرات، صبا تأمین، پتروشیمی زاگرس، ذوب‌آهن اصفهان بیشترین اثر کاهشی در شاخص فرابورس را داشته‌اند.

نمادهای پربیننده در فرابورس شامل بانک دی، پتروشیمی تندگویان، ذوب‌آهن اصفهان، صبا تأمین، آریا ساسول، توسعه و عمران استان کرمان و کشت صنعت شهداب ناب خراسان بوده‌اند.

به نظر می‌رسد از دلایل مهم ریزش شاخص بورس در روز دوشنبه عجله سهامداران حقیقی برای فروش سهام خود و همچنین تقاضا برای فروش سهام عدالت است.

همچنین با توجه به اینکه قیمت دلار مرتب در حال افزایش است برخی افراد پول‌های خود را می‌خواهند به دلار تبدیل کنند در حالی که بررسی‌ها نشان می‌دهد بازدهی سرمایه در بورس طی بلندمدت از همه بازارها از جمله بازار ارز، مسکن و طلا بالاتر است.

همچنین امروز خبر رسید باقیمانده سهام دولت در سه بانک ملت، تجارت و صادرات در قالب داراسوم از طریق بورس عرضه می‌شود البته هنوز این طرح در دولت به تصویب نرسیده و مراحل تصویب خود را طی می‌کند که در صورت تصویب حدود 24 هزار میلیارد تومان سهام باقیمانده دولت در سه بانک خصوصی شده در قالب صندوق دارا سوم به مردم ارائه می‌شود.

منبع: فارس

لینک کوتاهلینک کپی شد!
اخبار مرتبط
ارسال نظر

2  +  7  =