افزایش شاخص کل بورس امروز ۱۳۹۹/۵/۱۵

شاخص کل بورس اوراق بهادار تهران در پایان معاملات امروز در حالی 39 هزار 142 واحد رشد کرد که امروز معامله‌گران در بورس و فرابورس 26 هزار میلیارد تومان داد و ستد کردند.

شاخص کل بورس اوراق بهادار تهران امروز هم با وجود عرضه اولیه 15درصد از سهام شرکت تأمین سرمایه امین رو به رشد بوده و شاخص کل بورس در پایان معاملات با افزایش 39 هزار و 142 واحد به رقم 2 میلیون و 34 هزار 186 واحد رسید.

امروز شاخص کل با معیار هم وزن 4 هزار و 242 واحد رشد کرده و به رقم 531 هزار و 860 واحد رسید.

ارزش روز شرکت‌های حاضر در بورس تهران امروز به بیش از 7 میلیون و 611 هزار میلیارد تومان رسید که اگر ارزش شرکت‌های فرابورسی را هم در نظر بگیریم که به بیش از یک میلیون و 372 هزار واحد رسیده، یعنی ارزش شرکت‌های بورسی و فرابورسی به حدود 9 میلیون میلیارد تومان رسیده است.

امروز معامله‌گران در بورس تهران در شرایطی که عرضه اولیه نیز وجود داشت بیش از 8.8 میلیارد سهام حق تقدم و اوراق مالی و در قالب 2 میلیون نوبت معامله و ارزش 19 هزار و 119 میلیارد تومان داد و ستد کردند.


روند یکساله شاخص بورس تهران

امروز اکثر نمادهای مهم بورس در تقویت رشد شاخص کل مؤثر بوده‌اند که از جمله می‌توان به نماد شستا، پتروشیمی خلیج فارس،‌ملی مس، هلدینگ نفت و گاز، پتروشیمی تأمین، سرمایه‌گذاری غدیر، کشتیرانی جمهوری اسلامی و هلدینگ نفت و گاز پارسیان اشاره کرد.

امروز عمده شاخص های بورسی رو به رشد بوده به طوری که شاخص کل بورس و نیز شاخص قیمت با معیار وزنی ارزشی هر کدام 1.9 درصد رشد کردند و نیز شاخص کل با معیار هم وزن و شاخص قیمت با معیار هم وزن هر یک 8 دهم درصد رشد کردند.

شاخص آزاد شناور 1.78 درصد و شاخص بازار اول بورس 1.72درصد رشد کرد، اما شاخص بازار دوم بورس که معاملات بلوکی و عمده در آن انجام می‌شود 2.3 درصد رشد کرد.

نمادهای پربیننده در بورس امروز شامل ملی مس، بانک صادرات، پالایش نفت بندرعباس، گسترش سرمایه‌گذاری ایران خودرو، سرمایه‌گذاری غدیر، گلوکوزان و گروه پتروشیمی سرمایه ایرانیان بوده‌اند.

امروز در فرابورس ایران نیز شاخص کل 45 درصد رشد کرده و به رقم 21 هزار و 122 واحد رسید.

ارزش بازار اول و دوم فرابورس ایران به بیش از یک میلیون و 372 هزار میلیارد تومان رسید.

امروز معامله‌گران در فرابورس ایران بیش از 2.7 میلیارد سهام حق تقدم و یا اوراق مالی در قالب 2.1 میلیون معامله و به ارزش 6 هزار و 902 میلیارد تومان داد و ستد کردند.

امروز نمادهای پتروشیمی مارون، هلدینگ معدنی خاورمیانه، صباتأمین، بانک دی و پلیمر آریاساسول بیشترین تقویتی در شاخص فرابورس را داشته‌اند و نمادهای گهرزمین و پتروشیمی تندگویان بیشترین اثر کاهشی  در شاخص فرابورس را داشته‌اند.

امروز نمادهای پربیننده فرابورس شامل ذوب‌آهن، بانک دی، پتروشیمی تندگویان، توسعه و عمران استان کرمان، ماشین‌های اداری ایران، سرمایه‌گذاری میراث فرهنگی و کارخانجات تبرک بوده‌اند.

گرچه برخی کارشناسان معتقدند افزایش شاخص کل بورس تهران به خاطر رشد نرخ دلار و تجدید ارزیابی دارایی‌های شرکت‌ها و نیز رشد نقدینگی در بورس صورت گرفته، اما در عین حال برخی از سهام شرکـت‌ها ارزنده بوده و جای رشد دارند و برعکس برخی سهام شرکت‌ها نیز به خاطر جو روانی بازار و تقاضای بیش از حد در دور افزایش قیمت قرار گرفته‌اند.

بنابراین سرمایه‌گذاران همواره به این نکته توجه کنند که در خرید سهام شرکت‌ها یا از تحلیل‌های بنیادی شرکت‌ها استفاده کنند و با شناخت نسبت به خرید اقدام کنند و یا از افراد متخصص و امین مشورت بگیرند.

همچنین در خرید سهام دقت کنند که سهام شرکت‌های هلدینگ، صندوق‌های سرمایه‌گذاری و سهام عرضه اولیه و نیز ETFهای دولتی خریداری کنند و نیز از کانال‌های تلگرامی و سیگنال‌فروش و نیز کسانی که سهامداران عادی را اغوا می‌کنند، پیروی نکنند و بدانند حضور در بازار بورس به منزله پذیرش ریسک و بازدهی است. بنابراین توجه کنند که برخی افراد در کمین سرمایه‌های خرد مردم نشسته‌اند تا با رفتار هیجانی سهامداران خرد آنها را دچار زیان کنند.

همچنین برخی کارشناسان می‌گویند شرکت‌های سرمایه‌گذاری با  انتشار اوراق صکوک و اوراق مالی نسبت به جمع‌آوری پول‌های حاضر در بورس و تزریق آن به سمت تولید باید اقدامات لازم را انجام دهند.

منبع: فارس

لینک کوتاهلینک کپی شد!
اخبار مرتبط
ارسال نظر

4  +  5  =