پرهیز از تمرکز بر یک رشته خاص، درس دیگر کرونا به شبکه فروش بیمه

مدير كل نظارت بر شبکه خدمات بیمه ای بیمه مرکزی:

مهرداد رضائی می گوید: شرکت‌های بیمه و شبکة فروش باید از تمرکز بر یک رشته بپرهیزند؛ چرا که درس دیگری که از کرونا می‌گیریم این است که اگر روی یک رشتة خاص تمرکز کنیم ممکن است در شرایط بحرانی آن رشته با مشکلاتی مواجه شود.وی در عین حال معتقد است امیدوارم موضوع کرونا حداقل در صنعت بیمه فضایی را فراهم کند که دانش آینده‌پژوهی بیشتر جایگاه خود را پیدا کندچرا که آینده‌پژوهی دانشی است که موجب پرهیز از غافلگیری ما در برابر تغییرات سرسام‌آور می‌شود.

به گزارش ریسک نیوز ، نشریه بیمه داری نوین در میزگردی غیر حضوری با شرکت 13 مدیر بیمه ای ،تاثیرات کرونا بر صنعت بیمه ایران را به بررسی گذاشته که به مرور اظهارات 13 مدیر بیمه ای در ریسک نیوز نیز منتشر می شود.

در زیر گفتگو با مهرداد رضائی ، مدیر کل نظارت بر شبکه خدمات بیمه ای بیمه مرکزی را می خوانیم:

اقتصاد و صنعت بیمه در سال 99 و سناریوهای پیش رو را با توجه به اثرات  بحران ناشی از شیوع ویروس کرونا را چگونه ارزیابی می کنید و اساسا این بحران چـه تأثیر مثبت یا منفی به اقتصاد شرکت های بیمه ها در سال جاری خواهد گذاشت ؟

مهرداد رضائی: صنعت بیمه به عنوان جزئی از اقتصاد از این شرایط بحرانی تاثیر می پذیرد و اقتصاد در سال 99 نیز دارای چالش های خود است . توصیه من به عنوان کسی که سالها مسیر حرکت شبکه فروش را رصد می کردم آن است که  شرکت‌های بیمه و شبکة فروش باید از تمرکز بر یک رشته بپرهیزند؛ چرا که درس دیگری که از کرونا می‌گیریم این است که اگر روی یک رشتة خاص تمرکز کنیم ممکن است در شرایط بحرانی آن رشته با مشکلاتی مواجه شود و اساساً بیزینس شرکت بیمه را با چالش مواجه کند؛ مثلاً نماینده یا شرکت بیمه‌ای که در طول سنوات مختلف بر بیمه‌های مسافرتی تمرکز داشت و فقط روی این موضوع کار می‌کرد با شیوع بیماری کرونا و به چالش کشیده شدن مسافرت‌ها با چالش اساسی مواجه شد.

موضوع دیگر در مورد طراحی و پیشنهاد بیمه‌نامه‌های جدید است که بتواند به نوعی در این شرایط بحرانی کارساز باشد و باید در دستور کار قرار بگیرد.

موضوع دیگری که در این شرایط بحرانی خود را نشان داد و باید بیش از گذشته به آن بپردازیم و در سال‌های اخیر بیمة مرکزی توجه بسیار خوبی به این موضوع دارد رونق و توسعة استارتاپ‌ها و اصطلاحاً کارگزاران برخط است. بیمة مرکزی در سال‌های اخیر به جد این موضوع را دنبال کرد؛ به‌رغم مخالفت‌هایی که وجود داشت و به‌رغم کمپین‌هایی که بر علیه استارتاپ‌ها ایجاد شد؛ ولی بیمة مرکزی با اقتدار پیش رفت و آیین‌نامه و دستورالعمل‌های مربوطه را تهیه کرد. به امید خدا در سال 99 با توسعه و رونق استارتاپ‌ها در صنعت بیمه روبه‌رو خواهیم شد.

معتقدم؛ در این شرایط بحرانی اهمیت استارتاپ‌ها بیش از پیش مشخص شد و امیدوارم که در آینده حرکت شرکت‌های بیمه به سوی فروش بیمه‌نامه‌های الکترونیک هم افزایش یابد.

– شرکت های بیمه از منظر مسئولیت های اجتماعی در خصوص مقابله کرونا چگونه باید نقش ایفا کنند و اقداماتی که در این باره انجام داده را تشریح کنید؟

مهرداد رضائی : دانش نوپدیدۀ آینده‌پژوهی و اهمیت آن در صنعت بیمه در شرایط شیوع کرونا اهمیت خود را نشان داد؛ چرا که اهمیت آینده‌پژوهی برای تصمیم‌گیری‌های آتی بسیار حائز اهمیت است.

آینده لزوماً ادامة گذشته و حال نیست و لازم است بر اساس اتفاقاتی که رخ می‌دهد تصمیم‌گیری‌هایی کنیم که شناخت‌مان نسبت به آینده افزایش یابد در این صورت است که موفق‌تر خواهیم بود.

اهمیت آینده‌پژوهی در تدوین استراتژی‌ها اهمیت به سزایی دارد؛ وقتی شرکتی تصور می‌کند استراتژی خوبی دارد و با همین استراتژی پیش می‌رود به نظرم منطقی نیست؛ چرا که معتقدم؛ اساساً استراتژی خوب تحت شرایط معنا می‌یابد.

استراتژی، اصطلاحاً باید فیت‌نس و به تعبیری درخور باشد. اینکه یک قاعدة کلی را به عنوان استراتژی خوب تعیین کنیم اساساً موضوعی نیست که بتوان به آن اتکا کرد و شرکت‌های مختلف باید در سنوات مختلف قدرت انعطاف‌پذیری داشته باشند و مسیر توسعه‌شان را با استراتژی‌های مختلف دنبال کنند.

با توجه به آنچه گذشت، امیدوارم موضوع کرونا حداقل در صنعت بیمه فضایی را فراهم کند که دانش آینده‌پژوهی بیشتر جایگاه خود را پیدا کند؛ چرا که آینده‌پژوهی دانشی است که موجب پرهیز از غافلگیری ما در برابر تغییرات سرسام‌آور می‌شود. تصمیم‌گیری‌های آینده با مطالعاتی که امروز انجام می‌دهیم گرفته می‌شوند؛ به تعبیر دیگر شناخت‌ آینده، آیندة ما را شکل می‌دهد.

یکی از درس‌هایی که از کرونا گرفتیم این است که باید اهمیت بیشتری برای دانش آینده‌پژوهی قائل باشیم.

– اقدامات لازم در راستای کاهش مواجهه با ریسک بیماری و حضوری مراجعات به طوری که بیمه گذاران و یا کارکنان شرکتها کمتر خود را در اماکن عمومی و پرخطر قرار دهند چه می تواند باشد؟

مهرداد رضائی: برای پاسخ بدین سوال باید بگویم تقویت خدمات‌رسانی در شرایط دورکاری و شرایط نظارت، باید بازبینی و تقویت شود، باید بپذیریم در شرایطی که در چند ماه اخیر با آن مواجه بودیم چه از منظر فعالیت شبکة فروش و چه از منظر نظارت شرکت‌های بیمه و بیمة مرکزی و اصطلاحاً شرایط دورکاری که لحاظ شده بود قطعاً در بلندمدت نیاز به تغییراتی داریم که بتوانیم خدمت‌رسانی در شرایط دورکاری و بحرانی را تقویت کنیم؛ بنابراین این موضوعات فقط مختص به شبکة فروش نیستند؛ قطعاً این تغییرات در شرکت‌های بیمه و نهاد ناظر هم باید اعمال شوند تا خود را با شرایط آینده هر چه بیشتر آماده کنیم.

در اخبار شنیدم که در یکی از کشورهای غربی بخشی از حق بیمه را به بیمه‌گذاران بازگردانده‌اند؛ مثلاً در بخش بیمه‌های خودرو به این دلیل که افراد در خانه مانده‌اند و کمتر از اتومبیل‌شان استفاده کرده‌اند و یا یکی از شرکت‌های بیمة کشورمان بخشی از کارمزد شبکة فروش را پیش‌پرداخت کرد . اینها موضوعاتی هستند که در شرایط عادی اتفاق نمی‌افتند. شرکت‌های بیمه با توجه به شرایط بحرانی تصمیمات خاصی را اتخاذ می‌کنند؛ بنابراین لازم دانستم که به این دو مورد اشاره کنم.

 نکتة اساسی اینکه باید بپذیریم تصمیماتی که در حالت عادی به سال‌ها بررسی نیاز دارند در شرایط این‌چنینی باید در عرض چند ساعت یا چند روز اتخاذ شوند؛ چون فرصتی وجود ندارد.
بسیاری از اقداماتی که حالت اضطراری دارند و در کوتاه‌مدت به آنها می‌پردازیم به بخش‌های جدایی‌ناپذیر از زندگی و شغل ما تبدیل می‌شوند؛ بنابراین شاید سال‌ها به آن روند توجه نداشتیم منتهی در این شرایط اضطراری و در کوتاه‌مدت به آنها پرداخته‌ایم؛ ولی خواهیم دید که اینها جزو جدایی‌ناپذیر از زندگی و شغل ما می‌شوند و بخشی از امور شغلی و زندگی‌مان را باید بر اساس آن طرح ریزی کنیم.

 

لینک کوتاهلینک کپی شد!
اخبار مرتبط
ارسال نظر

4  ×    =  8