روحانی: عده ای کاسب کرونا هستند

رییس جمهوری با تاکید بر اینکه نباید کار مقابله با کرونا را تمام شده بدانیم، گفت: تسلط کادر درمانی و هوشمندی و همکاری مردم ایران در مهار ویروس کرونا افزایش یافته است.

روحانی: نباید کار مقابله با کرونا را تمام شده بدانیم

حجت الاسلام والسلمین حسن روحانی روز چهارشنبه در جلسه هیات دولت ضمن تبریک حلول ماه مبارک رمضان، گفت: این ماه، ماه رحمت، برکت و مغفرت است، بهترین روزها و شب‌ها پیش روی ماست، بهترین لحظات به عنوان باز شدن درهای رحمت آسمان در روزهای آینده رو به روی ماست، خداوند فیض خود را بر ما نازل می‌کند و ما باید از این شرایط بهره گیریم. ماه رمضان ماهی است که هم به ما سلامت عطا می کند و هم اعتماد و روحیه و مسیر احسان و یاری دیگران را تشویق می کند

وی افزود: همیشه ما نیازمند به رمضان بودیم و همیشه نیازمند هستیم. امسال نیاز ما بیش از سال‌های گذشته است. در این ماه‌های اخیر بشر فهمید در برابر قدرت لایزال الهی و تحولات طبیعت تا چه حد ناتوان است و همه غرورها و تبخترهایی که کنار و گوشه جهان مشاهده می‌کردیم و اظهار قدرت‌هایی که می شد دیدیم، یک موجود بسیار ریز پنهان نادیدنی از یک نقطه شروع می شود و همه جهان را طی می‌کند و تمام مردم جهان را گرفتار می‌کند. معلوم است قدرت بشر بسیار محدود و ناچیز است و همیشه باید اتکا ما به قدرت بی‌پایان الهی باشد.

روحانی یادآور شد: برای همه مسلمانان ماه رمضان همیشه توام با خاطره‌هایی از اجتماعات در محل عبادت و دعا و خواندن قرآن و اجتماع در مساجد بوده است اما امسال شرایط خاصی داریم همه مسلمانان تقریبا دارای این شرایط هستند عبادت‌ها دیگر جمعی نیست و فردی می‌شود ان‌شاءالله اخلاص و توجه مردم فقدان اجتماعات و معنویتی که در اجتماعات ملموس می‌شد را جبران می‌کند.

رییس جمهوری افزود: ماه رمضان فقط کنار گذاشتن آشامیدن‌ها و خوردنی‌ها نیست بلکه برای این است که زبان‌ها و چشم‌ها مهار شود کینه‌ها از دل‌ها رخت بربندد و لب از دروغ گفتن و افترا و تهمت بپرهیزد ان‌شاءالله این ماه رمضان یک ماه رمضان واقعی برای همه ما باشد و موجب تحول بزرگ در جامعه ما از لحاظ معنوی باشد.

روحانی ادامه داد: ما نیاز به معنویت و علم و دانش داریم معنویت و علم و دانش دستور خداوند است دین ما دین علم و تحقیق و مراجعه به خبره‌ها و متخصصین است و اساس دین ما بر این مبانی استوار است.

رییس دولت تدبیر و امید اضافه کرد: دعا و معنویت و توجه باید بیش از سال‌های گذشته باشد و این دو دستی که خداوند بزرگ به ما عنایت کرده است باید یک دست ما به سوی آسمان و دریافت رحمت از خداوند و یک دست ما هم به سوی کار و تلاش و فعالیت هم در زمینه سلامت جامعه و هم در زمینه معیشت جامعه هر دو باشد.

داستان کرونا به‌ آزمونی برای کارآمدی کشورها تبدیل شده است

وی گفت: مردم کاملا مطلع هستند که داستان ویروس کرونا به یک آزمونی برای کارآمدی همه کشورها و نظام‌های جهان تبدیل شده است. همه کشورها در کنار هم در یک رقابت شدید برای سلطه و درمان و کوتاه کردن دوران بیماری و مهمتر برای پیشگیری از شیوع این بیماری است و همه ملت‌ها تلاش می کنند، بعضی‌ها بیشتر موفق بودند و بعضی‌ها کمتر که البته پایان کار است که نمره‌ها مشخص است بنابراین باید به پاییز برسیم که جوجه‌ها را بشماریم و ببینیم پایان کار به کجا می‌رسیم.

رییس جمهوری تاکید کرد: آنچه راجع به ایران ادعا کنیم این است که مهارت کادر درمان و تسلط آنها بر کار روز به روز بیشتر شده است. امروز پزشکان و پرستاران ما از اول فروردین یا از اول اسفند سلطه و تسلط و مهارتشان و آشنایی و توانمندی در زمینه مقابله و مبارزه با این ویروس بیشتر شده است که یک امتیاز بزرگ است که البته در کنار کار و تلاش خلوص، ‌ اخلاص، فداکاری، وطن دوستی و ایثار در راه خداوند و ماه‌های معنویت شعبان و رجب و رمضان همه دست به دست هم داده که امروز پزشکان و پرستاران و کل کادر درمانی موفق شوند.

وی با بیان اینکه مردم ما با هوشمندی بسیار در این زمینه همکاری کردند، گفت: آمار نشان می‌دهد که در هفته اول فروردین تقریبا با سخن گفتن مردم و اقناع آنها و این که خواسته شده بود سفرها را کم کنند، مردم پاسخ بسیار خوبی دادند.

روحانی اظهارداشت: این آمار نشان می‌دهد که مسافرت با اتوبوس ۸۰ درصد، مسافرت با ریل و قطار ۹۶ درصد، مسافرت با هوپیما ۸۳ درصد، سفر دریایی ۹۸ درصد و تردد جاده‌ای ۶۳ کاهش پیدا کرد که این نشان از هوشیاری مردم است. مردم ما به کادر درمان، به درخواست دولت و همه اندیشمندان، علما و صاحب نظران پاسخ مثبت دادند که این خیلی مهم بود.

وی افزود: در روزهای اول پرستاران و پزشکان و کادر درمان نگران بودند برای این که تجهیزات کافی در بیمارستان نبود. ماسک و لباس مورد نیاز آنها به اندازه کافی نبود. شاید در بعضی بیمارستان‌ها دستگاه تنفس مصنوعی به اندازه نیاز نبود. کیت‌های تشخیص و حتی مواد ضدعفونی و وسایل بهداشتی به اندازه کافی نبود.

رییس جمهوری اضافه کرد: یک جهاد عظیم و مستمری در کشور شروع شد. بخش دولتی و غیردولتی و خصوصی همه پای کار آمدند و امروز در زمینه مواد ضدعفونی کننده و شوینده و بهداشتی نه تنها توان ما نیاز داخلی را تامین کرد حتی قدرت صادرات هم داریم تا بخشی از آن را به کشورهای دیگر صادر کنیم.

هیچ دارویی برای درمان کرونا بالاتر از اعتماد مردم نیست

روحانی گفت: در زمینه کیت‌های تشخیص همین الان هم می توانیم صادر کننده باشیم البته نیاز داخلی به کیت تشخیص بیماری و آنتی بادی و سرولوژی هم بسیار است. اما هم می توانیم نیاز خود را تامین کنیم و در آینده نیز توانمند هستیم صادر کنیم.

رییس جمهوری با تشکر از همه دستگاه‌ها و بخش خصوصی گفت: در روزهای سخت کرونا همه پای کار بودند از همان در روزهای پایانی اسفند و اول فروردین که روزهای اوج بیماری بود همه پای کار آمدند، و مشغول فعالیت شدند که اگر این طور نبود بازار از نیازهای بهداشتی و مایحتاج تامین نبود و بازار اشباع نبود

رییس دولت تدبیر و امید اضافه کرد: فقط که مبارزه با ویروس نیست حل معضلات و مشکلات و تامین نیازمندی‌های روزمره مردم هم مهم است؛ کار بسیار بزرگی در کشور در حال انجام است که باید از مردم و کارآفرینان و شرکت های دانش بنیان و همه کسانی که در این زمینه تلاش کردند باید تشکر کرد.

عده‌ای روز تحریم کاسب تحریم و روز کرونا کاسب کرونا هستند

وی با بیان اینکه چه در تحریم چه در کرونا همواره در کشور عده ای کاسبان هستند، گفت: این‌ها روز تحریم کاسب تحریم و روز کرونا کاسب کرونا هستند، افکار کودکانه و بچه گانه در ذهن اقلیت کوچکی سیر می کند که متاسفانه خط را ازبیگانگان از بیرون کشور می‌گیرند. اگر متصل هم نباشند اما هر چه آنها می‌گویند را تکرار می کنند و بلندگوی آنها می‌شوند و در مورد آمار، درمان و پیشرفت کشور و کارآمدی نظام تردید ایجاد می‌کنند. این عده همواره چه در فضای فضازی و رسانه‌های خود دنبال وسوسه هستند و مردم را به اضطراب و عدم اعتماد دعوت می‌کنند.

روحانی با تاکید بر این که هیچ دارویی برای درمان کرونا بالاتر از اعتماد و روحیه مردم نیست گفت: اگر روحیه مردم و اعتماد به یکدیگر و نشاط روحی بالا باشد این ویروس کمتر اثر می گذارد. وقتی یک جامعه دچار دلهره، تاریکی و اضطراب باشد و آینده خود را تاریک، نامطمئن و بهم ریخته ببیند، تاثیر این ویروس در این شرایط بیشتر می شود.

رییس جمهوری خاطرنشان کرد: برخی فکر نکنند اگر در مبارزه با کرونا موفق شده ایم فقط دولت موفق شده است البته به همین دلیل برخی دستپاچه شده اند، باید توجه کنند این موفقیت در درجه اول از آن ملت است. اگر در مبارزه ویروس موفق بودیم و عملکرد ما موفقیت آمیز بود به معنای پیروزی ملت و کادر درمان ما است؛ کارمندان دولت نیز جدا از ملت نیستند همه دست به دست هم داده‌ایم این یک موفقیت و پیروزی ملی است.

نباید کار مقابله با کرونا را تمام شده بدانیم

روحانی افزود: تا اینجا ما موفقیت‌های نسبی را در مقابله با این بیماری و ویروس به دست آوردیم اما اگر فکر کنیم کار را تمام کردیم و این قدم‌های پایانی است حتما ضرر کردیم و ممکن است تمامی زحمات گذشته یک لحظه از دستمان برود، این زحمت و تلاش ایام عید این همه مراعات‌هایی که از جمله روز سیزده به در نباید هدر رود، ما یکپارچگی خود برای مقابله را نشان دادیم همان روحیه را باید ادامه دهیم.

وی افزود: این که به تدریج بازگشایی‌هایی شروع شد ضرورت کشور بود اما اگر این ضرورت ادامه راه مردم با پروتکل‌های بهداشتی باشد ما موفق می‌شویم که تا امروز اینگونه بوده و مردم مراعات کردند آمار و ارقام نشان می‌دهد اوجی در این بیماری نبوده اما اگر دچار اوج شویم و فکر کنیم کار تمام است این بزرگترین مشکلی است که ممکن است در دامن ما قرار گیرد.

رییس جمهوری ادامه داد: خروج از خانه، تردد در خانه‌های یکدیگر مخالف ضرورت‌های بهداشتی است، دستگاه‌ها چیزی را اعلام نکنند که در یک پیشخوان تجمع مردمی باشد این اجتماع مضر است الان امر به معروف و نهی از منکر ما این هاست.
روحانی اضافه کرد: یکی از موارد امر معروف مردم این است که مردم را به فاصله سازی هوشمند دعوت کنیم و ترغیب کنیم و بخواهیم و مرتب نهی از منکر کنیم. نهی از منکر این اجتماعات است منکر الان این است که فکر کنیم شرایط شرایط قبل از کروناست نه ما هنوز در شرایط کرونا هستیم

وی افزود: تا امروز هیچ دانشمند و مرکز درمانی نتوانسته پیش بینی کند که بشر کی از کرونا خلاص می‌شود اگر می‌شد پیش‌بینی کرد خوب بود ولی این ویروس ناشناخته است امروز یک تصمیم می‌گیرند فردا تغییر می‌یابد به دلیل این که هنوز در حال سعی و خطا در برخی امور هستند چون روشن نیست. ممکن است این بیماری یک ماه رو به روی ما باشد ممکن است ده ماه و یا ممکن است تا آخر سال باشد.

رییس جمهوری اظهارداشت: تا زمانی که بشر به درمان قطعی برای این بیمارینرسد، این شرایط وجود دارد پس تا ماه‌های آینده زندگی ما باید زندگی در فضای کرونا باشد همه احتیاط‌های لازم را انجام دهیم. ما هم در کارهایی که تا امروز شروع کردیم، احتیاط کردیم و اصول علمی و بهداشتی را مدنظر قرار داریم. این در اختیار مردم عزیز و بزرگوار ماست اگر مردم همه اصول بهداشتی را مراعات کنند با پیشگیری جلو می‌رویم.

وی در ادامه گفت: باید از تلاشها در استان‌هایی که حدود دو هفته تا سه هفته است که روند آنها نزولی است، تشکر کنیم. بعضی از استان‌ها روند صعودی بود که در روزهای اخیر مقداری پایین آمده و شرایط فرق کرده است و البته ما هنوز در چند استان مشکل داریم که باید مراقبت بیشتری داشته باشیم تا از این مسئله عبور کنیم.

رییس جمهوری با بیان اینکه امروز تمام جهان از لحاظ اقتصادی و اداره کشور دچار مشکل شده است، اظهارداشت: چه کسی فکر می کرد که یک ویروس این گونه بتواند اقتصاد را بالا و پایین کند و پیش بینی‌های اقتصادی را از بین ببرد. در بعضی از امور مثل سفر و گردشگری و حمل و نقل چه شرایط ویژه ای در دنیا ایجا کرده است. شرایط امروز در نفت و فروش و قیمت آن کم نظیر بوده است که در عرض چند ماه این گونه سیر نزولی در قیمت و درخواست نفت در دنیا داشته باشیم.

همه کشورهای نفت خیز ضرر کرده اند/ خسارت‌های ما حتما کمتر خواهد بود

وی ادامه داد: همه کشورهای نفت خیر از جمله ما همه دارند ضرر می کنند. البته ضرر بعضی‌ها خیلی بالا است و ضرر ما خیلی کمتر است چرا که ما نفت نمی‌بریم. امروز دیدم که بعضی‌ها تیترهایی را انتخاب کردند مثل این که این اتفاق یک موفقیت بزرگ برای ما بوده و یک شکست بزرگ برای بعضی است در حالی که برای همه مشکل ایجاد کرده است.

روحانی یادآور شد: هر کشوری بیشتر به نفت خام متکی بوده‌است شرایط آن سخت‌تر شده است. اما چون اتکا ما به نفت خواسته یا ناخواسته یا با اراده خود یا با تحمیل دشمن کمتر شده است حتما خسارت‌های ما کمتر خواهد بود.

رییس جمهور با بیان اینکه شرایط اقتصادی ما نسبت به دنیا شرایط آرام‌تری است، از بخش‌های اقتصاد کشور تشکر کرد و افزود: ما در سه ماهه آخر سال و سه ماهه چهارم سال هم در کشاورزی و هم در صنعت رشد داریم که البته این رشد مربوط به شرایط قبل از کرونا است که امیدواریم بعد از کرونا هم مسلط شویم و این رشد و شرایط را حفظ کنیم.

وی اضافه کرد: بعضی شرکت‌ها ضرر کردند و فعالیت بعضی‌ها از آنها چند برابر شده است. بعضی از محصولات صادرات آن کمتر شده و بعضی هرچه داشته باشیم، می‌توانیم صادر کنیم. بنابراین خط صادرات را در بعضی‌ از موارد باید عوض کنیم. خط فعالیت اقتصادی را در بعضی جاها باید عوض کنیم و برخی فعالیت‌های اقتصادی را بیشتر کمک کنیم.

روحانی یادآورشد: در جلسه قبل دولت از همه وزیران خواستیم که در بخش خود راه حل جدیدی را برای شرایط امروز ارائه دهند که در این جلسه همه وزیران طرح‌ها را آماده کردند که بررسی می‌شود.

رییس جمهوری ادامه داد: آمار و ارقام در تورم مشاهده می‌کنیم آمار خوبی بود. این که تورم نقطه به نقطه ۱۹ درصد و ۱۲ ماهه به ۳۲ درصد رسیده است این است که این مسیر، باز هم مسیر کاهش تورم است. البته این روزها شرایط ما سخت و پیچیده‌تر است اما این امیدواری وجود دارد که بتوانیم تورم را مهار کنیم و از بانک مرکزی می‌خواهم که تلاش خود را در این زمینه ادامه دهد.

وی اظهار داشت: این که بهره‌های بین بانکی کاهش پیدا کرده است و شرایط بهتر شده است به این معنی است که می توانیم در این شرایط، شرایطی را به وجود بیاوریم که اقتصاد ما متحول شود.

روحانی اضافه کرد: باید امسال به کارگاه‌های متوسط و کوچک توجه داشته باشیم و به برخی امور صادراتی باید توجه شود چرا که اتکای ما مثل سال گذشته باید به صادرات غیرنفتی باشد.

هفته‌های آینده شاهد خبرهای خوبی از بورس خواهیم بود

رییس جمهوری با بیان اینکه در هفته‌های گذشته قدم خوبی در زمینه بورس و واگذاری شرکت‌های مربوط به سرمایه گذاری تامین اجتماعی شستا برداشته شد که مورد استقبال مردم قرار گرفت و تاثیرگذار بود، گفت: در روزها و هفته‌های آینده شاهد قدم مهم از طرف وزارت اقتصاد خواهیم بود که سهامی را به صورت واحدهایی که در صندوق است – واحدهای "ایی تی اف"- از بانک‌های مهم و بیمه‌های مهم ترکیب و آماده وعرضه می‌شود و هرکس می‌تواند تا سقف ۲ میلیون تومان خریداری کند و از تخفیفی هم برخوردار می‌شود.

روحانی با اشاره به اینکه در هفته‌های آینده شاهد خبرهای خوبی در بورس خواهیم بود، افزود: امسال که سال جهش تولید است یکی از راه‌ها فعالیت درست بانک‌ها و بازار سرمایه و بازار کار است که کاری کنیم که اشتغال را به وجود بیاوریم و جبران کنیم. آمار اشتغال و شرایط ما تا قبل از کرونا خوب است. آمار ماه اسفند قبل از مسائل تاثیرات کرونا ۱.۷ واحد درصد بیکاری کاهش پیدا کرده است البته ما در فصل بهار شرایط خاصی داریم که باید خود را آماده کنیم که بیکاری‌ها را به نحوی جبران کنیم.

منبع: ایرنا

لینک کوتاهلینک کپی شد!
اخبار مرتبط
ارسال نظر

  ×  5  =  40