سود بانکی تک‌نرخی ماند+جزئیات نرخ سود

نرخ سود بانکی از امروز در عمل کاهش خواهد یافت. براساس تصمیم مدیران عامل بانک‌ها و موافقت بانک مرکزی، نرخ سود سپرده‌های یکساله از امروز به ۱۵ درصد خواهد رسید. نرخ سود سپرده‌ها به شکل غیررسمی تا محدوده ۱۸ تا ۲۰ درصد پس از التهابات ارزی سال ۹۷ افزایش یافته بود. تصمیم جدید می‌تواند به معنای کاهش بهای تمام شده پول برای بانک‌ها به حساب آید. همچنین نرخ سود سپرده‌های کوتاه‌مدت نیز از ۱۰ به ۸ درصد نزول کرد.

به گزارش ریسک نیوز مدیران عامل بانک‌ها توافق کردند نرخ سود سپرده‌های یک‌ساله ۱۵ درصد باشد. گرچه در ظاهر نرخ سود تغییر نکرده اما در عمل این نرخ از دامنه ۱۸ تا ۲۰ درصد در دو سال گذشته به ۱۵ درصد می‌رسد. توافق اولیه درخصوص پرداخت سود متفاوت به اشخاص حقیقی منتفی شد و به جای آن قرار شد بانک‌ها با انتشار گواهی سپرده ۱۸ درصدی کماکان برخی مشتریان خود را از این مسیر حفظ کنند. زمان پرداخت سود ۱۵ درصدی از امروز تعیین شده و عطف بماسبق نمی‌شود.

نرخ سود بانکی از امروز در عمل کاهش خواهد یافت. براساس تصمیم مدیران عامل بانک‌ها و موافقت بانک مرکزی، نرخ سود سپرده‌های یکساله از امروز به ۱۵ درصد خواهد رسید. نرخ سود سپرده‌ها به شکل غیررسمی تا محدوده ۱۸ تا ۲۰ درصد پس از التهابات ارزی سال ۹۷ افزایش یافته بود. تصمیم جدید می‌تواند به معنای کاهش بهای تمام شده پول برای بانک‌ها به حساب آید. همچنین نرخ سود سپرده‌های کوتاه‌مدت نیز از ۱۰ به ۸ درصد نزول کرد. البته طبق مصوبه جدید، بانک‌ها این امکان را دارند که در قالب گواهی سپرده، نرخ سود ۱۸ درصد به مشتریان ارائه دهند.

در اولین روز هفته جاری شورای عالی بانک‌ها و موسسات اعتباری با حضور مدیران عامل تشکیل جلسه داده و به این جمع‌بندی رسیدند که نرخ سود سپرده‌ها با کاهش همراه شود و به ۱۵ درصد برسد. بانک‌ها در تصمیم قبلی مقرر کرده بودند که بین نرخ سود اشخاص حقیقی و حقوقی تفاوت قائل شوند و نرخ سود اشخاص حقوقی با کاهش همراه شود؛ درحالی‌که نرخ سود اشخاص حقیقی فعلا بدون تغییر باقی بماند. اما در جلسه سی‌ام فروردین با کسب نظر تکمیلی دیگر مدیران عامل بانک‌ها و اخذ نظر بانک مرکزی، تفاوت بین نرخ سود اشخاص حقیقی و حقوقی برچیده شد و نرخ سود چه برای اشخاص حقیقی و چه برای اشخاص حقوقی در یک عدد مشخص تعیین شد.

جزئیات نرخ سود

آخرین مصوبه رسمی شورای پول و اعتبار در مورد نرخ سود مربوط به شهریور ۱۳۹۶ است که در آن، نرخ سود سپرده‌های کوتاه‌مدت حداکثر ۱۰ درصد و نرخ سود سپرده‌های یک‌ساله، به شکل علی‌الحساب ۱۵ درصد وضع شده بود. اما این قالب رسمی ماجرا بود. شاید اکنون نیز برخی با استناد به مصوبه قبلی شورای پول و اعتبار، مدعی شوند که نرخ سود سپرده‌های یکساله هیچ تغییری نکرده است.

درحالی‌که در عمل پس از التهابات ارزی، نرخ‌‌ها در بازار پول نیز به سمت اعداد بالاتری حرکت کرد تا بخشی از نقدینگی سرگردان موجود در سایر بازارها را جذب کند. در حقیقت نرخ سود به سمت ۱۸ تا ۲۰ درصد در برخی بانک‌ها ارتقا یافت. در نتیجه تصمیم جدیدی که از امروز اجرا می‌شود، عملا به معنای کاهش حداقل ۳ درصدی نرخ سود سپرده‌های یکساله خواهد بود. بر این اساس، نرخ سود سپرده‌های بلندمدت یکساله جدید از تاریخ اول اردیبهشت‌ماه امسال، معادل ۱۵ درصد افتتاح می‌شود.

این تصمیم شامل سپرده‌های موجود نمی‌شود. نرخ سود حساب‌های موجود براساس قرارداد بانک‌ها تا زمان سررسید خواهد بود. همچنین نرخ سود سپرده‌های ۶ ماهه و بالاتر نیز ۱۱ درصد تعیین شده است. نرخ سود سپرده‌های کوتاه‌مدت بانک‌ها برای ماندگاری کمتر از ۶ ماه، معادل ۸ درصد تعیین شده است. درحالی‌که در قالب قبلی، نرخ سود سپرده‌های کوتاه‌مدت معادل ۱۰ درصد بود. برخی مدیران بانکی معتقدند که سپرده‌های ۱۰ درصدی در سبد سپرده‌های بانکی چندان رقم قابل توجهی نیست و این تصمیم، نمی‌تواند روی قیمت تمام شده پول بانک‌ها تاثیرگذار باشد.

البته یک امکان برای اهدای سود بالاتر نیز به بانک‌ها داده شده است. به‌طوری‌که بانک‌ها می‌توانند گواهی سپرده‌ها با حداکثر نرخ ۱۸ درصد و نرخ شکست ۱۰ درصد نیز برای مشتریان افتتاح کنند. این فضای تنفس در بازار پول می‌تواند همچنان برای برخی مشتریان که سود بدون ریسک را بر سود باریسک در بازارهای موازی ترجیح می‌دهند، جذاب باشد.

لینک کوتاهلینک کپی شد!
اخبار مرتبط
ارسال نظر

3  +  4  =