تبعات مفاد پیش نویس لایحه مالیاتی برای صنعت بیمه فراتر از بیمه های عمر

هشدار؛

فریدون صفرخانلو، کارشناس صنعت بیمه می گوید: در حالیکه به دنبال حذف مالیات از صنعت بیمه بودیم؛ اما با این پیش نویس(پیش نویش قانون مالیاتهای مستقیم) درد صنعت بیمه دو چندان شد و تبعات منفی این لایحه برای صنعت بیمه چیزی فراتر از بیمه های عمر خواهد بود.

به گزارش ریسک نیوز مطالعه پیش نویس قانون مالیات های مستقیم نشان می دهد در صفحه 26 این پیش نویش در بند 76 و 77 ماده 136 و 137 مربوط به معافیت مالیاتی بیمه های عمر حذف شده است.

اما فریدون صفرخانلو ، کارشناس صنعت بیمه در گفتگو با ریسک نیوز گفت: خروج بیمه های عمر از شمول معافیت مالیاتی در پیش نویس قانون مالیات های مستقیم تنها یکی از تبعات منفی این لایحه برای صنعت بیمه است.

به گفته وی مروری گذرا بر مفاد این پیش نویس نشان می دهد، بسیاری از زوایای بیمه گری از جمله آیین نامه سرمایه گذاری ، شرکتهای بیمه مناطق آزاد و برخی بیمه ها مانند باربری به دلیل حق تمبر، تحت تاثیر قرار خواهند گرفت

این کارشناس صنعت بیمه معتقد است، قبل ازینکه این لایحه تصویب شود، صنعت بیمه باید با دقت و ظرافت خاصی و با استفاده از نظرات کارشناسان مجرب ، آیین نامه جدید سرمایه گذاری را که به تازگی ابلاغ شده مطابق با این لایحه مالیایتی مجددا مورد بازبینی قرار دهدو سرفصل های مندرج در این آیین نامه از جمله سرمایه گذاری در سپرده های بانکی ، خرید و فروش سهام و … را با  لایحه مزبور تطابق دهد

صفرخانلو عنوان کرد : با توجه به اینکه طبق پیش نویس لایحه قانون مالیاتهای  مستقیم قرار است به سپرده های بانکی مالیات تعلق بگیرد ، ضمن اینکه نقل و انتقالات سهام و املاک و سایر خرید و فروش ها مشمول مالیات هستند در این راستا بهتر است برای اینکه صنعت بیمه در یک شوک جدید قرار نگیرد این آیین نامه مروری دوباره شود.

این کارشناس صنعت بیمه اذعان داشت: به تبع شمول حق تمبر و صدور دسته چک که در پیش نویس لایحه امور مالیاتی نیز بدان اشاره شده، بدون شک برخی بیمه نامه ها مانند باربری نیز احتمالا تحت تاثیر قرار خواهند گرفت.

صفرخانلو می گوید : این لایحه هنوز پیش نویس است و به تصویب نرسیده اما به نظر می رسد صنعت بیمه باید از هم اکنون خود را برای تاثیرات این قانون اماده کند یکی از راهکارها بازبینی آیین نامه سرمایه گذاری مطابق با این لایجه است.

به گفته وی بدون شک علاوه بر خروج بیمه های عمر از شمول معافیت مالیاتی، سایر سرفصلهای پیش نویس مالیات های مستقیم نیز که بدان ها اشاره شد می تواند برای صنعت بیمه چالش افرین باشد.

 

 

لینک کوتاهلینک کپی شد!
اخبار مرتبط
ارسال نظر

  ×  1  =  10