استارت آپ های جهان به دنبال بیمه های زندگی و درمان// چگونه بیمه‌گران اتکایی در اینشورتک سرمایه‌گذاری می‌کنند؟

عصر استاپ ناپذیران

سرمايه‌گذاري در بيمة درمانی به شدت افزايش يافته و 70 درصد از سرمایه‌گذاری‌های اینشورتک در ايالات متحده را پوشش داده است.//استارتاپ‌های زندگی و بازنشستگی نیز همانند بیمة درمان و دندانپزشکی در حال جذب سرمایه‌گذاری‌های بزرگی هستند//تعداد معاملات انجام‌شده توسط بیمه‌گران اتکایی در سال 2016 به 100 مورد رسید که در مقایسه با 67 مورد معامله در سال 2015 و 28 مورد در سال 2014، حاکی از توجه این صنعت به استارتاپ‌هاست

 

به گزارش ریسک نیوز سرمایه‌گذاری برای فن‌آوری‌های جدید و نوآوری در بخش بیمه وابسته به امکان سرمایه‌گذاری ریسکی (VC) در بازار است. در ایالات متحده، اینشورتک از یک بازار ثروتمند و رقابتی برای تأمین مالی VC سود می‌برد و بسیاری از استارتاپ‌های بیمه موفق به کسب دور اول سرمایه‌گذاری‌های مالی شده‌اند. از سوی دیگر، برخی بازارهای دارای فرهنگ قوی VC نیستند؛ بنابراین رویکرد به افزایش سرمایه کمی متفاوت خواهد بود و منابع عمومی مهم‌ترین منبع سرمایه‌گذاری در این بخش هستند؛ مثلاً استارتاپ فرانسوی InsPeer، از تعدادی از منابع عمومی تأمین مالی می‌شود.

سال 2015 رکورد جدیدی در زمینة اینشورتک‌ها را با مجموع بودجة تخمین‌زده‌شده به مبلغ 67/2 میلیارد دلار ثبت کرد. سه ماهة سوم سال 2016، مبلغ 4/1 میلیارد دلار بود و تعداد معاملات در سه ماهة سوم سال 2016، 126 عدد بود که قبل از پایان سال بیش از تعداد معاملات در کل سال 2015 بود (شکل 1).


در سال 2015 نزدیک به یک سوم از بودجة کل سال به Zhong An، یک بیمه‌گر اینترنت‌محور چینی که در سال 2013 با حمایت گروه Alibaba Group Holding تأسیس شد، تعلق گرفت.

در سال 2016، 59 درصد از معاملات اینشورتک با استارتاپ‌های تأسیس‌شده در US انجام شد و سپس آلمان (6%)، انگلیس (5%)، چین (5%) و هند (3%) در رتبه‌های بعدی قرار داشتند. این الگو ممکن است به طور کامل با تعداد اینشورتک‌ها در این کشورها مطابقت نداشته باشد؛ اما نشان از امکانات VC در بازار به ویژه برای ایالات متحده است؛ البته اینشورتک آسیا نسبت به مناطق VC بسیار ضعیف‌تر است. تعداد VCها که در حال سرمایه‌گذاری در شرکت‌های اینشورتک هستند، از 55 سرمایه‌گذاری در سال 2012، به 141 سرمایه‌گذاری در سال 2016 افزایش یافته است.

به نظر می‌رسد سرمايه‌گذاري در بيمة درمانی به شدت افزايش يافته و 70 درصد از سرمایه‌گذاری‌های اینشورتک در ايالات متحده را پوشش داده است. در عین حال، سرمایه‌گذاری در استارتاپ‌های ارائه‌دهندة کانال‌های توزیع تجاری به شدت افزایش یافته و چند برابر شده است که نشان‌دهندة علاقة شدید در این حوزه و تعداد زیاد استارتاپ‌ها در زمینة بهبود تجربة مشتری است. استارتاپ‌های زندگی و بازنشستگی نیز همانند بیمة درمان و دندانپزشکی در حال جذب سرمایه‌گذاری‌های بزرگی هستند (شکل 2).

علاوه بر این، بیمه‌گران در حال تأمین ساختارهای مالی هستند که به آنها امکان می‌دهد تا تکنولوژی و نوآوری جدیدی را که می‌تواند سیستم عملیاتی شرکت و تجربة مشتری را بهبود بخشد از همان ابتدا مورد استفاده قرار دهند. این امر از طریق سرمایه‌گذاری‌های عمومی VC و سرمایه‌گذاری هدفمند اینشورتک و همچنین ایجاد انکوباتورهایی که کارآفرینان و فعالان اینشورتک را می‌پذیرند، محقق شده است.

 

تکنولوژی‌های مورد استفاده در زمینة اینشورتک‌ها

برخی از نوآوری‌ها و پیشرفت‌های وسیع‌تر فناوری، پایه‌گذار بسیاری از پیشرفت‌های اینشورتک هستند. فناوری‌های موبایلی، هوش مصنوعی، تماس‌های هوشمند و بلاک‌چین از جمله مهم‌ترین زیربناهای اینشورتک‌ها هستند.

 

فن‌آوری موبایل و برنامه‌های کاربردی (اپلیکیشن‌ها)

اثر شبکة تلفن‌های همراه و توسعة برنامه‌های کاربردی برای این دستگاه‌ها به بسیاری از شرکت‌ها اجازه می‌دهد که به مخاطبان بزرگ‌تری دسترسی پیدا کنند. فن‌آوری موبایل بسته به نوع نسل شبکه‌های تلفن همراه موجود و نوع گوشی‌هایی که بیشترین استفاده را دارند ممکن است به روش‌های مختلف برای اینشورتک مفید واقع شود.

گوشی‌های هوشمند و دسترسی به اینترنت، نوآوری‌هایی را ایجاد می‌کنند که بر پایة برنامه‌های کاربردی است. برای این منظور، شبکه‌های تلفن همراه که ارسال پیام‌های کوتاه و فعالیت سیم‌کارت‌های پیش‌پرداختی و انتقال حجم زیادی از داده را امکان‌پذیر کنند، ضروری است. این امر به ویژه برای بازارهای در حال ظهور که نفوذ بیمه کم است و شبکة توزیع به خوبی برقرار نیست اهمیت دارد. تلفن‌های همراه اطلاع‌رسانی به افراد از طریق اس‌ام‌اس در هر زمینه‌ای از پوشش بیمه تا یادآوری پرداخت قبض و … را ممکن می‌کند.

 

هوش مصنوعی (AI)

AI هوشی است که توسط ماشین‌ها ارائه می‌شود. یک ماشین «هوشمند» به ماشینی گفته می‌شود که برای رسیدن به اهداف تعریف‌شده و با در نظر گرفتن محیط اطراف حداکثر توان خود را در تحقق هدف به کار می‌گیرد. زمانی که برنامه‌های کامپیوتری توسعه یافتند تا عملکردهای شناختی نظیر یادگیری و حل مشکل را داشته باشند، این سیستم مورد استفاده قرار می‌گیرد. پژوهش در مورد AI در زمینه‌هایی از قبیل استدلال، دانش، برنامه‌ریزی، یادگیری، پردازش زبان طبیعی، ادراک و حرکت و یا دستکاری اشیاء انجام می‌شود.

 

الگوریتم‌ها

الگوریتم‌ها بخشی از AI هستند که در آن مجموعه‌ای از مراحل برای یک برنامة کامپیوتری برای رسیدن به یک هدف ویژه در شرایط خاص وجود دارد. الگوریتم‌های کاملاً شناخته‌شده شامل سیستم‌های مسیریابی و بازی کامپیوتری شطرنج هستند. در بخش مالی، تجارت الگوریتمی، مانند تجارت پر معامله (High frequency trading)، بسیار معمول است که با دستورالعمل‌های معاملاتی پیش برنامه‌ریزی‌شده برای اجرای معاملات بزرگ تجاری برنامه‌ریزی شده است. الگوریتم از مجموعه‌ای از دستورالعمل‌های شرطی برای قرار دادن یک معاملة تجاری با سرعت و فرکانس بالایی استفاده می‌کند که برای یک فرد معامله‌گر امکان‌پذیر نیست.

 

مشاوره رباتیک

مشاورة روبو یا مشاورة خودکار، به ویژه برای سیستم‌های آنلاین سرمایه‌گذاری و پس‌انداز بسیار اهمیت دارد. این ابزار می‌تواند طیف گسترده‌ای از خدمات را پوشش دهد؛ اما اساساً یک مدل مشاورة اتوماتیک آنلاین است که توانایی ارائة مشاوره را به شیوه‌ای ارزان‌تر در اختیار دارد. در بخش بیمه، roboadvice در حال توسعه برای مدیریت سرمایه‌گذاری است و در حال حاضر به طور فزاینده‌ای برای نقل قول‌ها با مشاورة خودکار که از طریق الگوریتم‌ها محاسبه شده است، استفاده می‌شود. به جای مشاورة رو در رو، مشاورة رباتیک می‌تواند راهنمایی مناسب برای اجرای تصمیمات مالی مختلف را فراهم کند. توصیه‌های اتوماتیک می‌تواند به بسیاری از مردم که توان پرداخت هزینة مشاوره‌های رو در رو با افراد را ندارند کمک شایانی کند. با این حال، بسته به اینکه چه ساختاری برای الگوریتم مشاوره مشخص شده است، این مشاوره‌ها ممکن است نامناسب باشند و منجر به تصمیمات اشتباه شوند.

 

قراردادهای هوشمند

«قرارداد هوشمند» به هر قراردادی اشاره دارد که قادر به اجرای خودکار است. این قراردادها برنامه‌نویسی‌شده و به جای زبان قانونی در یک سند چاپی، می‌تواند بر روی یک کامپیوتر یا شبکه‌ای از رایانه‌ها اجرا شود. این کد می‌تواند قواعد و عواقب محکم قانونی را که قوانین سنتی دارا هستند تقلید کند و تعهدات، مزایا و مجازات‌های مربوط به هر یک از طرفین در شرایط مختلف را تعریف کند. قراردادهای هوشمند، افراد را قادر می‌سازد تا با استفاده از اینترنت، بدون نیاز به یک سایت قدرتمند متمرکز بزرگ به عنوان واسطه با افراد ناشناخته تجارت و کار کنند. محدودیت یک قرارداد هوشمند این است که برنامه ممکن است نداند چه اتفاقی در دنیای فیزیکی اتفاق می‌افتد یا نتواند واکنشی به رویدادهای پیش‌بینی‌نشده بدهد؛ بنابراین قادر به اجرای اقداماتی نیست که پایه و اساس یک قرارداد است.

قراردادهای هوشمند اغلب روی بلاک‌چین‌ها یا تکنولوژی دفاتر توزیع‌شده (DLT) اجرا می‌شوند. مثال قرارداد هوشمند با استفاده از DLT یک رمزارز مانند Bitcoin است. Ethereum یکی از بزرگ‌ترین سیستم عامل‌ها برای قراردادهای هوشمند و Blockchains است.

 

بلاک‌چین / تکنولوژی دفاتر توزیع‌شده (DLT)

بلاک‌چین یا تکنولوژی دفاتر توزیع‌شده (DLT) یک پروتکل برای تبادل ارزش‌ها یا داده‌ها از طریق اینترنت است که نیازی به واسطه ندارد. پروتکل فن‌آوری بلاک‌چین با هدف ایجاد یک پایگاه دادة مشترک و رمزگذاری‌شده از معاملات و سایر اطلاعات است. نمونه‌هایی از جوامعی که همانند یک جامعة دارای بلاک‌چین فعالیت می‌کنند مورچه‌ها، غازها و حیوانات گله‌ای هستند.

تکنولوژی این است که یک زنجیرة بسیار طولانی از بلوک‌های داده ایجاد کند. هر بلوک رکورد کاملی از معاملات معتبر میان شرکت‌کنندگان در بلاک‌چین است و فرض بلاک‌چین این است که اطلاعات در بلوک‌ها درست است. هنگامی که معامله تأیید و ثبت شد رکورد ذخیره‌شده غیر قابل برگشت است. بلاک‌چین در ابتدا به عنوان پایگاه داده‌ای شناخته شد که همة تراکنش‌های بیت‌کوین در آن ثبت می‌شد.

 

تکنولوژی در بیمة اتکایی

چشم‌انداز سرمایه‌گذاری وسیع برای اینشورتک در بالا توضیح داده شده است؛ اما توسعة جالب‌تر این است که چگونه بیمه‌گران اتکایی در اینشورتک سرمایه‌گذاری می‌کنند. برخی از بیمه‌گران بزرگ صندوق‌ها و VCهای ویژه را برای سرمایه‌گذاری در راه استارتاپ‌ها تدارک دیده‌اند. تعداد معاملات انجام‌شده توسط بیمه‌گران اتکایی در سال 2016 به 100 مورد رسید که در مقایسه با 67 مورد معامله در سال 2015 و 28 مورد در سال 2014، حاکی از توجه این صنعت به استارتاپ‌هاست (شکل 3).

نگاهی به چشم‌انداز سرمایه‌گذاری بیمة اتکایی در ایالات متحده که تا حدودی منعکس‌کنندة فعالیت صنعت بیمه در جهان است، نشان می‌دهد که 64 درصد از معاملاتی که در زمینة استارتاپ‌ها مشخص شده مورد سرمایه‌گذاری قرار گرفته است. بارزترین سرمایه‌گذاری‌هایی که در چین انجام شده است، سرمایه‌هایی است که Ping An Insurance روی Zhong An  و Taiang Insurance روی Health Alibaba سرمایه‌گذاری کرده است. 10 درصد از این سرمایه‌گذاری‌ها توسط بیمه‌های اتکایی انجام شده است. با توجه به ضریب نفوذ پایین بیمه در چین، به نظر می‌رسد که بازار سرمایه‌گذاری‌ها با استفاده از مدل‌های جدید در این کشور توسعه پیدا کند. در انگلستان و فرانسه نیز بیمه‌های اتکایی به ترتیب 11 و 6 درصد از سرمایه‌گذاری‌ها را در زمینة اینشورتک‌ها انجام داده‌اند.

بسیاری از معاملات بیمه‌های اتکایی توسط بازوی استراتژیک VC انجام شده است. Ping An Venture با بیش از 20 قرارداد، تعدادی از بزرگ‌ترین سرمایه‌گذاری‌های اینشورتک را انجام داده است. Axa Strategic Ventures نیز 20 معامله انجام داده است که به همراه Ping An فعال‌ترین شرکت‌ها در معامله سرمایه‌گذاری‌های استراتژیک بوده است.

شرکت‌های بیمه MassMutual Venture، USAA، American Family Ventures، Transamerica و New York Life نیز هر کدام با حدود 5 تا 10 معامله در رتبه‌های بعدی قرار دارند. پس از آن، بیمه‌گران اروپایی Allianz Ventures، MunichRE / HSB Ventures و شرکت Aviva نیز در سرمایه‌گذاری‌ها سهیم بوده‌اند.

Allianz بخش Allianz Ventures را به عنوان مرکز سرمایه‌گذاری و مشارکت با استارتاپ‌ها برای هدف‌گیری پنج حوزة کلیدی تأسیس کرد: اینشورتک و مدیریت ثروت، حمل و نقل و ماشین‌های متصل، خانه‌ها و اموال متصل، سلامت دیجیتال و امنیت سایبری و هوش داده‌ای. سرمایه‌گذاری‌های اخیر شامل سهام جزئی در شرکت مدیریت دیجیتالی ثروت با نام MoneyFarm است.

Aviva یک بازوی VC برای سرمایه‌گذاری در کسب و کارهای جدید دیجیتال در اواخر سال 2015 در Hoxton راه‌اندازی کرد که در پنج سال آینده سالانه حدود 20 میلیون پوند در این زمینه سرمایه‌گذاری کند. اولین سرمایه‌گذاری آن روی Cocoon انجام شد، یک دستگاه امنیتی هوشمند خانه که در صورت بروز حرکت یا سر و صدا در خانه‌ها، مالکین را مطلع می‌کند. در ماه می 2016، Aviva مشارکت خود را با Founders Factory، که یک شرکت شتاب‌دهنده و انکوباتور دیجیتال است، آغاز کرد و تبدیل به شریک منحصر به فرد خدمات مالی آن در پنج سال آینده شد. این شرکت بیمه سرمایة مورد نیاز برای حمایت مالی بیش از 200 کسب و کار را تأمین می‌کند.

Munich Re سرمایه‌گذاری‌هایی از طریق بخش HSB Ventures خود روی Slice Labs که یک شرکت آمریکایی ارائه‌دهندة خدمات بیمه بر اساس تقاضاست، انجام داده است که محصولی را برای میزبان‌های اجارة شراکتی خانه با استفاده از سیستم عامل‌های Airbnb، HomeAway، OneFineStay و FlipKey راه‌اندازی کرد. در این شیوه بیمه تنها برای زمانی که مالک به عنوان یک کسب و کار فعالیت می‌کند، ادامه می‌یابد؛ بنابراین بیمه‌شونده می‌تواند پوشش را فقط زمانی که نیاز به آن دارد، خریداری کند. Munich Re همچنین حق سرمایه‌گذاری بیمه‌نامه و صدور مجوز بیمه را برای بیمه‌گذاران از طریق نرم‌افزار Trov برای خود انحصاری کرده است. برنامة Trov به مشتریان اجازه می‌دهد تا وسایل شخصی مانند لوازم الکترونیک و تجهیزات ورزشی را از طریق گوشی هوشمند خود بیمه کنند و به آنها امکان می‌دهد تا در صورت لزوم پوشش بیمه را فعال یا غیر فعال کنند.

در آوریل 2016 استارتاپ هلیوم شروع به فروش 20 میلیون دلاری سنسور هوشمند سری B توسط بازوی سرمایه‌گذاری GV در شرکت Munich Re کرد؛ البته HSB Ventures در این قرارداد شرکت کرد. فن‌آوری این حس‌گر به گونه‌ای است که می‌تواند دمای محل را کنترل کند؛ بنابراین با استفاده از این تکنولوژی، میزان مسئولیت یک سازمان را افزایش می‌دهد. به عنوان یکی از کارکردها، در صورت باز ماندن درب یخچال در رستوران‌ها یا مراکز نگهداری واکسن، افزایش دما منجر می‌شود تا این سنسور به افراد اخطار لازم را بدهد.

لینک کوتاهلینک کپی شد!
اخبار مرتبط
ارسال نظر

31  −    =  21