آیا استارت آپهای بیمه ای در ایران به بن بست رسیدند؟// نقل و انتقالات سهام سه استارت آپ نشانه چیست؟

در حالیکه اخباری مبنی بر نقل و انتقال سهام استارت آپهای بیمه ای به گوش می رسد، حرکت منفعلانه این استارت آپها علامت سوال بزرگی را در ذهن ایجاد می کند که این رفتن برای چیست و آمدنت بهر چه بود ؟!

به گزارش ریسک نیوز، مدتی است اخباری به گوش می رسد که یکی از استارت آپهای بیمه ای که با سرو صدای زیادی قدم به بازار بیمه گذاشت به دلایلی می خواهد سهامش را به یکی رقبایش واگذار کند.

البته این ظاهر ماجراست چون گفته می شود این دو استارت آپ که از ابتدا در کنار هم قدم به قدم حرکت می کردند ارتباطات نزدیکی با یکدیگر دارند و در قالب یک مجموعه تعریف می شوند.

همه شواهد نیز دال بر این استناد بود ،شواهدی چون زمان ورود به بازار بیمه، شیوه بازاریابی، زیر ساختهای فنی و آی تی ، تبلیغات عجیب و غریب و ساختارشکنانه که به زعم بسیاری مفاهیم بیمه گری را با تمسخر در هم می آمیخت و …

به هر روی خبر ها از نقل و انتقال سهام بین این دو استارت آپ خبر می دهند؛ اما موضوع زمانی جالب می شود که پای استارت آپ سومی هم به میان می آید که برنامه خرید سهام این دو استارت آپ را در سر دارد.

استارت آپی که تلاش کرده در شعارها و مفاهیم تبلیغاتی به زعم خودش جدی تری به صنعت بیمه وارد شود اما حداقل تا این لحظه در شیوه های عرضه به بازار خرق عادتی از این کسب و کار نوپا دیده نشده است.

و موضوع زمانی جالب تر می شود که با مراجعه به سایت الکسا مشاهده می کنیم این سه استارت اپ در برهه ای دچار کاهش رنکینگ در الکسا شدند اما در حال حاضر هر سه با جهش رتبه روبرو شدند!

استارت آپهای منفعل، بازار بی تفاوت
اما چرا این کسب و کارهای نوین که با شعار تغییر و دگرگونی ، ان هم با تبلیغات هیجانی،  قدم به بازار نهادند اینگونه دچار انفعال شدند، سرو صدایی از انها شنیده نمی شود و نسبت به حوادث بازار بیمه منفعل عمل می کنند و گویا بازار نیز دیگر به حضور منفعلانه انها بی تفاوت شده است؟
حتی برخی نمایندگان بیمه هم که زمانی حضور اینشورتکها را برای خود تهدید می دانستند و اعتراضاتی به حضور انها سر دادند این روزها فهمیده اند که بخاری از این کسب و کارها ساطع نمی شود و حتی برخی شرکتهای بیمه نیز ترجیح داده اند که استارت آپ اختصاصی خود را پایه گذاری کنند .

تمرکز این استارت اپها بر فروش ثالث و بی توجهی به نقاط مغفول بازار بیمه این روزها به پاشنه آشیل انها تبدیل شده است، همان انتقادی که منتقدین هشدار ان را داده بودند.

نگاهی به سهم بازار این شرکتهای نوپا نشان می دهد نه تنها نتوانستند کیک بیمه ای را بزرگ کنند که بعضا با برخی روش های نادرست و اعمال تخفیف های غیر فنی منجر به بهم زدن قواعد بازار شدند که در نهایت صرفا به جابجایی ناعادلانه سهم بازار شرکتهای بیمه انجامیده است .

یادمان نمی رود که این استارت آپها با چه شعارهای بزرگی وارد صنعت بیمه شدند یکی از شعارهای انها افزایش ضریب نفوذ بیمه و ارایه طرح های نواورانه در فروش انواع رشته های بیمه ای بود اما چه شد که در گرداب فروش ثالث ان هم صرفا به عنوان یک بازار یاب الکتروینکی و نه در قامت یک استارت اپ واقعی ساختار شکن فرو رفتند؟

جالب است که یکی از این استارت آپها اخیرا تبلیغی در پرتال خود منتشر کرده با این عنوان که با ثبت نام به عنوان بازار یاب به دیگران بیمه بفروشید و به ازاء هر بیمه از ما پور سانت بگیرید! این آگهی یعنی بازگشت به عقب!

استارت اپی که قرار بوده با توسعه زیر ساختهای آی تی و روش های فروش نواورانه از طریق ورود به نقاط مغفول بازار طرحی نو در افکند حالا تبدیل شده به یک بازار یاب که مشتری ثالث طلب می کند!

اما سوال اینجاست که اگر نهایتا شنیده ها به تحقق بینجامد و استارت اپ سوم باخرید سهام، مالکیت دو رقیبش را از ان خود کند قرار است چه تغییری در عملکردش رخ دهد.

ایا این استارت آپ سوم می خواهد فقط به دنبال انحصار و کسب سهم بازار باشد یا اینکه به دنبال تغییرات بنیادین است؟!

نکته مهم دیگر اینکه این استارت اپها تا کنون دیتاهای قابل توجهی را از صنعت بیمه جمع اوری کرده اند آیا بسترهای امنی برای پوشش این دیتاها دارند؟

ریسک نیوز در گزارش های بعدی به صورت جداگانه استارت آپهای بیمه ای را مورد کنکاش قرار می دهد.

لازم بذکر است که در مدت اخیر برخی شرکتهای بیمه به این نتیجه رسیده اند که این استارت آپها نتوانسته اند توقعات آنها را براورده کنند در این راستا اقدام به تاسیس اینشورتکهای خود کرده اند که از قضا برخی از انها نیز موفق هستند.

لینک کوتاهلینک کپی شد!
اخبار مرتبط
بدون نظر
  1. دكتر بهشتي می گوید

    سلام بر گردانندگان صفحه محترم ريسك نيوز
    لطفا استار تاپ را تعريف كنيد!
    اين شركت هاي مجازي كه در حال فروش بيمه نامه هستند همان اگريگيتور هايي هستند كه در زبان فارسي ما به آنها دلال يا واسطه مي خوانيم. اگريگيتورها در كشورهاي توسعه بر اساس كيفيت محصول مي فروشند ولي اينها بر اساس كميت يا ارزان ترين محصول را به فروش مي رسانند .اين ها ضمن آنكه براي صنعت بيمه خطر آفرين است ،در اينده مثل موسسات اعتباري به سرانجام خواهند رسيد .حاضرم ثابت كنم.
    دكتر

ارسال نظر

  ×  9  =  81