پیشنهاد آقای وزیر برای سرمایه‌گذاری‌های خرد

چگونه سرمایه‌گذاری کردن سرمایه‌های خرد مردم مساله‌ای است که وزیر امور اقتصادی و دارایی با استناد به رشد ۱۴۰ درصدی شاخص بورس، این حوزه را برای سرمایه‌گذاری به مردم پیشنهاد کرده است.

سرمایه‌گذاری" مقوله‌ای است که این روزها ذهن بسیاری از فعالان اقتصادی و حتی مردمی که سرمایه‌های اندکی دارند را درگیر کرده است. اینکه با این اوضاع و احوال اقتصادی و نااطمینانی‌هایی که به خاطر تورم در فضای اقتصادی به وجود آمده است، پول‌هایمان را کجا می‌توانیم ببریم که علاوه بر حفظ ارزش آن سودی هم کسب کنیم دغدغه‌ای است که بسیار قابل اعتنا است.

حجم نقدینگی فراتر از ۱۸۰۰ هزار میلیارد تومان رفته است

اینکه گفته می‌شود سرمایه‌های سرگردان زیادی در اقتصاد در گردش است، نکته‌ای است که آمارهای بانک مرکزی از حجم نقدینگی آن را تا حدودی تایید می‌کند. بر اساس گزارش‌های بانک مرکزی، حجم نقدینگی در اقتصاد ایران فراتر از ۱۸۰۰ هزار میلیارد تومان رفته است.

هرچند آمار دقیقی از توزیع این حجم نقدینگی در بین اقشار مختلف جامعه وجود ندارد اما بر اساس نظر کارشناسان این حجم نقدینگی احتمالا به شکل نامتوازنی توزیع شده و برخی از اقشار سهم بالایی از آن را در اختیار دارند. با این حال چیزی که مسلم است بخش عمده ای از این حجم ۱۸۰۰ هزار میلیاردی نقدینگی به صورت پراکنده و خرد در اختیار اقشار میانی و رو به پایین جامعه قرار دارد.

این سرمایه‌های خرد دقیقا از سرگردانی بالاتری برخوردار هستند، چراکه صاحبان سرمایه‌های کلان احتمالا به دلیل درسترسی به امکانات اطلاعاتی یا مشاوره‌ای می‌توانند برای مدل سرمایه‌گذاری خود تصمیمات درستی بگیرند.

دژپسند: سرمایه‌گذاری در بورس جواب داده است

در همین رابطه  فرهاد دژپسند – وزیر امور اقتصادی و دارایی – با بیان اینکه امروز حجم نقدینگی در کشور بسیار بالا است، گفته که با توجه به فشاری که این نقدینگی به تحریک تقاضا وارد می‌کند، اما به آن باید به شکل فرصت نگاه کنیم، یعنی از ظرفیت‌های جامعه برای رونق تولید و سرمایه‌گذاری استفاده کنیم تا منشا تولید و عامل افزایش صادرات غیر نفتی شود.

دژپسند با بیان اینکه نیاز امروز کشور ایجاد بنگاه‌های بزرگی نظیر پالایشگاه، صنایع معدنی و پتروشیمی است، ادامه داد: بر این اساس باید بخش‌های خصوصی توانمند را وارد عرصه بنگاه‌های تولیدی کنیم، به طوری که نقدیندگی‌های سرگردان و خرد مردم را به روش‌هایی مثل بورس و پذیره نویسی جهت دهی کنند.

او با بیان اینکه خوشبختانه مردم بورس را ماُمنی جهت حفظ ارزش دارایی‌ها می‌بینند، این حوزه را برای سرمایه‌گذاری مردم پیشنهاد کرده و اضافه کرده است: بورس در کشور ما در یک سال گذشته ۱۴۰ درصد رشد داشت، این رشد نشان می‌دهد این اقدام _سرمایه‌گذاری_ جواب داده است.

به گزارش ایسنا، پیش از این و در زمان التهابات اقتصادی سال گذشته بسیاری از مردم سعی کردند سرمایه‌های خرد خود را به سمت بازارهای سرمایه‌ای مانند بازار طلا و ارز ببرند که البته این سرمایه‌گذاری برای برخی از آنها پایان خوشی نداشت. بعضی از آنها دچار ضرر و زیان‌هایی زیادی شدند. حالا باید دید این پیشنهاد جدید وزیر اقتصاد برای شهروندان تا چه حد امکان دارد به سوددهی به سرمایه‌های آنها منجر شود.

منبع: ایسنا

لینک کوتاهلینک کپی شد!
اخبار مرتبط
ارسال نظر

  ×  2  =  18