چک لیستی که به بیمه گذاران برای دریافت خسارت از شرکت بیمه کمک می کند

در صورت وجود خسارت غیرمشهود، مراتب را کتباً به حمل کننده اعلام نموده و مسئولیت او را یاد آوری نمائید. رونوشت نامه را به شرکت بیمه خود ارسال نمائید.

  به گزارش ریسک نیوز، عدم اشراف بیمه گذاران به مفاد قراردادهای بیمه ای و روند پرداخت خسارت همیشه یکی از چالش های دعاوی بیمه ای بوده است.
به نظر می رسد،آگاهی بیمه گذاران بخصوص بیمه گذاران حقوقی به شرایط بیمه نامه ها و روند پیگیری پرداخت خسارت راهگشا باشد.
محمدیان امامی ، کارشناس صنعت بیمه در یک چک لیست نشان می دهد که وارد کنندگان کالا با رعایت چه اقداماتی می توانند برای دریافت خسارت اقدام کنند.

 

اگر وارد کننده هستید چک لیست زیر برای دریافت خسارت از شرکت بیمه به شما کمک می کند

چک لیست در زمان  دریافت کالا

1-بازرسی کالا

پس از دریافت، کلیه کالاها را بررسی کنید وهرگونه صدمه و کمبود قابل مشاهده را در قبض / رسید بار،  درج کنید. (تعداد بسته ها ، نوع خسارت و غیره).

در صورت امکان از کامیون و محموله عکس بگیرید.

در صورت بروز هرگونه خسارت و کمبود کالا ، همیشه تأیید کتبی شرکت حمل ونقل را دریافت کنید.

در صورت بروز هرگونه خسارت و کمبود کالا، هیچگاه  رسید بدون قید وشرط ندهید( کمبود کالا یا آسیب دیدگی را در رسیدی که می دهید قید کنید).

چرا؟

برای اینکه بتوانیم مدارک مستند ارائه دهیم که خسارت حین حمل و نقل رخ داده است. (یعنی در زمانی که بیمه نامه دارای اعتبار بوده) .

برای اطمینان از بازیافت خسارت از شرکت حمل و نقل  و کم کردن از میزان خسارت.

2-دعاوی علیه شرکتهای حمل و نقل

بلافاصله پس از دریافت کالا ، آن را بررسی کنید.

 در صورت وجود خسارت غیرمشهود، مراتب را کتباً به حمل کننده اعلام نموده و مسئولیت او را یاد آوری نمائید. رونوشت نامه را به شرکت بیمه خود ارسال نمائید.

در صورت نیاز او را به بازبینی مشترک دعوت کرده ودرزمان بازبینی صورتمجلسی که به امضاء حمل کننده می رسد تهیه کنید.

 

 

 

مهلت ها برای اعلام به حمل کننده :

الف- خسارات قابل مشاهده:                                                                  بلافاصله

خسارات غیر قابل مشاهده:

                                                        هوائی                                                      14 روز

                                                        قطار وکامیون                                       7 روز

                                                        کشتی                                                     3 روز     

چرا؟

 در صورت عدم رعایت این مهلت ها شرکت حمل ونقل می تواند ادعا را رد کند.

3-بی درنگ اعلام کنید

هرگونه خسارت و کمبودکالا را بلافاصله به شرکت بیمه گزارش دهید و با هدف کاهش خسارت ، کمک / مشاوره ارائه دهید.

  1. کلیه اقدامات لازم را انجام دهید تا خسارات به حداقل برسد و ازآسیب بیشتر جلوگیری شود ، یعنی کالاهای آسیب دیده را ازکالاهای سالم جدا کنید. دارنده یا ذینفع بیمه نامه موظف است این کار را مطابق با شرایط و ضوابط بیمه نامه انجام دهد.
  2. ضمیمه کردن موارد زیر:

– راهنامه ،بارنامه ، راهنامه هوائی و غیره (نسخه اصلی)

– فاکتور تجاری – بیمه نامه / گواهی بیمه ، در صورت وجود (نسخه اصلی)

– اعلام خسارت به شرکت حامل – رسید تحویل – سایر مکاتبات / اسناد مربوطه – گزارش بازرسی، در صورت وجود – اطلاعات بانکی شما.

برای تأیید شرایط حمل و نقل توافق شده ، اسناد حمل و نقل مورد نیاز است.

 فاکتور برای کمک کردن به محاسبه مبلغ خسارت  و شرایط تحویل مورد نیاز است.

بیمه نامه / گواهی بیمه اصلی ثابت می کند که چه کسی حق دریافت خسارت را دارد.

رسید تحویل وضعیت کالا هنگام ورود را نشان می دهد.

گزارش بازرسی؛ میزان ، علت و ماهیت خسارت را نشان می دهد.

 

 

 

 

 

 

                        

 

لینک کوتاهلینک کپی شد!
اخبار مرتبط
ارسال نظر

30  −    =  20