نقش متقابل رسانه و روابط عمومی در دنیای دیجیتال / حسین غیوری

رسانه و روابط عمومی در بازار اطلاع‌رسانی امروز جهان سال‌هاست با هم گره خورده‌اند. با این حال، این به معنی نقش کم‌رنگ رسانه‌ها در دنیای روابط عمومی نیست.

در این مقاله تغییر رابطه رسانه و روابط عمومی در عصر دیجیتال بیشتر مورد بررسی قرار گرفته است.

این مقاله به نقش رسانه‌ها در روابط عمومی امروزی می‌پردازد، همچنین بررسی می‌کنیم که چگونه تغییرات در رسانه‌ها و فناوری می‌تواند بر روابط عمومی‌ها در حین تکامل تأثیر بگذارد.

یکی از بزرگ‌ترین و مهم‌ترین نگرانی‌هایی که اغلب کارشناسان درباره تغییرات رسانه‌ها و روابط عمومی دارند، ناشی از تغییراتی است که امروزه در روند انتشار رسانه‌های مکتوب همراه مشاهده می‌کنیم. با توجه به ظهور عصر دیجیتال و ایجاد تغییرات قابل توجهی که این امر در نحوه عملکرد مجلات و روزنامه‌های چاپی ایجاد کرده است، بسیاری به این فکر می‌کنند که آیا در ده سال آینده مجلات و روزنامه‌های چاپی منسوخ می‌شوند؟ و آیا این امر بر رابطه بین رسانه و روابط عمومی تأثیر می‌گذارد یا خیر.

در حالی که تغییر در رسانه‌های دیجیتال به طور قطع بر نحوه عملکرد رسانه‌ها و نحوه ارائه اخبار تأثیر می‌گذارد، باید به خاطر داشته باشیم که این لزوماً به این معنی نیست که روابط عمومی نیز باید تغییر چشمگیری در خود ایجاد کند.

اگرچه این دو به هم گره خورده‌اند، اما متقابلاً به یکدیگر وابسته نیستند.

در حالی که رسانه‌های دیجیتال ممکن است در حال تسخیر عرصه اطلاع‌رسانی و خبر باشند اما این بدان معنا نیست که نحوه تعامل رسانه‌های سنتی و چاپی نیز با روابط عمومی‌ها تغییر خواهد کرد. این دو همچنان باید با هم ارتباط برقرار کنند و در نهایت، اخبار یا پوششی که روابط عمومی شرکت‌ها به دنبال آن هستند، همچنان از طریق رسانه‌ای متفاوت ارائه ‌شود. با این حال، بسیاری از کارشناسان این صنعت خاطرنشان کرده‌اند که با توجه به رابطه روابط عمومی با پوشش رسانه‌ای، تغییراتی در نقش رسانه و روابط عمومی در حال رخ دادن است.

با تبدیل شدن اینترنت به ابزاری قدرتمندتر، ورود به اینترنت برای هر شخص و شرکت آسان‌تر از همیشه شده است. در حالی که در گذشته آژانس‌های روابط عمومی مجبور بودند برای دریافت پوشش از یک رسانه استفاده کنند، اکنون آنها این فرصت را دارند که اخبار و رویدادهای شرکت را مستقیماً آنلاین یا تنها با یک کلیک اطلاعات را برای هزاران نفر ارسال کنند. همچنین سایت‌ها، وبلاگ‌ها، بنرهای تبلیغاتی و… به منابع مبتنی بر کلمات کلیدی برای جستجوی اطلاعات تبدیل شده‌اند.

از آنجایی که متخصصان واقعی در صنعت همچنان برای نیازهای روابط عمومی خود فقط به رسانه‌های معتبر مراجعه می‌کنند، جوامع آنلاین روبه‌رشد بر نحوه ارسال و دریافت پیام‌های متمرکز بر روابط عمومی تأثیر می‌گذارند. با در نظر گرفتن این موضوع، هم کسانی که در دنیای رسانه و هم در دنیای روابط عمومی هستند ممکن است بخواهند روی راه‌هایی برای حفظ شهرت و البته پیشرفت تمرکز کنند، زیرا دنیای رسانه‌های دیجیتال همچنان بر صنایع آنها تأثیر می‌گذارد.

رسانهروابط عمومیروز روابط عمومیصنعت بیمه
نظرات (0)
افزودن نظر