شاخص‌کل مجددا به حوالی کانال ۳/ ۲‌میلیون‌واحدی رسید

اثر فصل مجامع در بورس

به گزارش خبرگزاری ریسک نیوز، این رشد ۴۳/ ۰‌درصدی، دماسنج اصلی تالار شیشه‌ای را مجددا به نزدیکی‌‌‌‌‌‌‌‌های کانال ۲‌میلیون و ۳۰۰‌هزار‌واحدی رساند.

در یک ماه اخیر شاخص‌کل، بارها وارد این کانال شده و این کانال را از دست داده‌است. نماگر هم‌‌‌‌‌‌‌‌وزن نیز رشد ۶۶/ ۰‌درصدی را تجربه کرد تا به سطح ۷۷۶‌هزار‌واحدی برسد. شاخص‌کل فرابورس نیز در روز گذشته، رشد ۴۵/ ۰‌درصدی را تجربه کرد تا به نزدیکی‌‌‌‌‌‌‌‌های کانال ۲۹‌هزار‌واحدی برسد. همچنین در جریان معاملات روز گذشته ۲۶۰‌میلیارد‌تومان پول حقیقی وارد بازار سهام شد. ارزش معاملات خرد بازار سهام نیز که شامل سهام و حق‌تقدم می‌شود، به سطوح نازلی تقلیل یافته‌است و رقم ۵‌هزار و ۲۲۳‌میلیارد‌تومان را تجربه کرد.

فرصت‌های فصل مجامع

فصل مجامع از این جهت برای بازار سهام حائزاهمیت است که بسیاری از سرمایه‌‌‌‌‌‌‌‌گذاران عمده و حقوقی بازار و همچنین حقیقی‌‌‌‌‌‌‌‌ها به‌دنبال خرید سهام شرکت‌هایی هستند که در مجامع عمومی عادی سالانه سود مناسبی را تقسیم می‌کنند که این موضوع می‌تواند محرکی برای خرید سهام شرکت‌هایی باشد که DPS‌محور هستند و به نسبت قیمتی که سهامدار قبل از مجمع برای خرید سهام آنها می‌پردازد، سود قابل‌‌‌‌‌‌‌‌توجهی تقسیم می‌کنند. تقسیم سود بالا در مجامع همواره مورد‌توجه سهامداران قرار داشته است و تجربه نشان می‌دهد بزرگان پتروپالایشی و برخی شرکت‌های دلاری همچون فولادی‌‌‌‌‌‌‌‌ها و معدنی‌‌‌‌‌‌‌‌ها، همیشه سهامداران خود را با بیشترین‌درصد تقسیم سود بدرقه می‌کنند. در این میان و در برخی صنایع نیز شرکت‌ها برای پیشبرد اهداف و طرح‌های توسعه‌‌‌‌‌‌‌‌ای خود، سود کمتری را میان سهامداران تقسیم می‌کنند، شرکت‌های فلزی بازار سهام که در گروه فلزات اساسی قرار دارند، عمدتا از این سیاست تقسیم سود پیروی می‌کنند. در فصل مجامع دماسنج اتفاقات و اخبار بورسی به‌‌‌‌‌‌‌‌صورت سنتی بالا می‌رود و شرکت‌های بورسی عمدتا در ابتدای تابستان مجامع سالانه‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ خود را برگزار می‌کنند.

شرکت در مجامع

همواره یکی از سوالات سهامداران این بوده‌است که با سهام موردنظرشان به مجمع بروند یا پیش از آن اقدام به‌فروش سهام کنند. با توجه به اینکه شرکت‌های بورسی غالبا سودساز هستند، عمدتا در مجامع شرکت‌های بورسی شاهد این امر هستیم که سود شناسایی شده و طبق قانون و تصمیم سهامداران بخشی از آن توزیع می‌شود.

 به همین دلیل و با توجه به اینکه سود تقسیمی از قیمت تابلو پس از مجامع کسر می‌شود، قیمت‌های شرکت‌های بورسی پس از مجامع کاهش داشته و در نتیجه، نسبت P/ E آنها جذاب‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌تر می‌شود.  

همین موضوع به‌‌‌‌‌‌‌‌صورت عمومی باعث ایجاد جو مثبت بازار سهام پیش از مجامع می‌شود و قیمت شرکت‌های سودساز به‌‌‌‌‌‌‌‌صورت عمومی (و نه قطعی) رشد می‌کند، اما اینکه پیش از مجامع ذخیره سود انجام ‌شده‌است یا شرکت آنقدر ارزندگی دارد که حتی پس از مجمع و دریافت سود بتوان با آن سهامداری کرد، اول از همه به ارزندگی آن نماد و در مرحله بعد، به افق دید سرمایه‌‌‌‌‌‌‌‌گذار که کوتاه‌‌‌‌‌‌‌‌مدت است یا بلندمدت، بستگی دارد. تعیین استراتژی شرکت در مجامع به عوامل دیگری نیز بستگی دارد، از جمله چشم‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌انداز بازار سرمایه در کوتاه‌‌‌‌‌‌‌‌مدت، اطلاعات قابل کسب در مجمع و در برخی موارد، جذابیت رای ‌‌‌‌‌‌‌‌دادن و انتخاب هیات‌‌‌‌‌‌‌‌مدیره که در سال‌های اخیر نیز بیشتر مورد استقبال سهامداران حقیقی قرار گرفته ‌است. مجمع‌ عمومی عادی سالانه، یکی از مجامع متداول‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ است که شرکت‌های بورسی موظفند، هر سال ‌نهایتا چهارماه پس از پایان سال ‌مالی‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ خود، آن را برگزار کنند.

منبع: دنیای اقتصاد

اوراق بهاداربازار سرمایهبورسشاخص بورسمعاملات امروز
نظرات (0)
افزودن نظر