توصیه‌های پلیس فتا برای بانکداری الکترونیک

رئیس پلیس فتای تهران بزرگ گفت: اگرچه بانکداری الکترونیک شرایط را برای مبادلات سهل و ساده کرده اما واقعیت این است که به همان اندازه مجرمان برای سوءاستفاده از این امکانات در کمین نشسته‌اند.

به گزارش ریسک نیوز،پایگاه اطلاع رسانی پلیس فتا: سرهنگ محمدمهدی کاکوان، درباره ضرورت استفاده از کارت‌های بانکی گفت:‌ آنچه که این روزها خیلی با آن کار داریم استفاده از کارت‌های بانکی است. کارت‌های بانکی که در حال حاضر در مبادلات روزانه لاجرم به استفاده از آنها هستیم. وقتی داریم آسیب‌ها را می‌گوییم هدف‌مان این نیست که «‌بد‌» است و باید این ابزار را کنار گذاشت. به هیچ عنوان امکان کنار گذاشتن آن دیگر نیست. همیشه هم گفتم که وقتی همکاران ما در راهور از پیچ خطرناک، سرعت غیر مجاز و بستن کمربند ایمنی سخن می‌گویند، هیچ وقت مد نظر نیست که از خودرو استفاده نکنید بلکه هدف این است که از خودرو به طور بهینه استفاده شود. در حال حاضر بسیاری از کارهای بانکی ما با «کارت بانکی» است. یعنی الان تمام خانواده‌ها کارت بانکی را دارند و حتی برخی کارت بانکی همسران‌شان در اختیارشان است و خرید می‌کنند.

وی نخستین توصیه خود برای استفاده از کارت‌های بانکی را این‌گونه مطرح کرد: خواهش من در درجه نخست این است که پول پس انداز از پول جاری جدا شود. به طور معمول ما پولی داریم که به صورت ماهیانه هزینه می‌کنیم و مبلغی پول داریم که پس‌انداز می‌کنیم. حساب پس‌انداز حتما باید از حساب جاری که روزانه با آن خرید می‌کنیم جدا شود. این موضوع در دنیا جا افتاده است که پول‌های جاری در حساب‌های متصل به کارت است و پول پس‌انداز در حسابی قرار می‌گیرد که متصل به کارت نیست.
کاکوان در ادامه گفت:‌ وقتی که داریم از کارت بانکی استفاده می‌کنیم، فروشنده باید دستگاه پوز را در اختیار ما قرار دهد. در یک هفته 15 نفر از فروشنده‌های معتبر و محترم را مجبور شدیم از آنجایی‌که خریدار به طور شخصی کارتش را نکشیده بود به پلیس فتا احضار کنیم. این مثال را زده‌ام که امکان ندارد خریدار یا فروشنده به همدیگر اجازه دهند که دست در کیف و جیب یگدیگر کنند و پول بردارند. یک فرهنگ غلطی جا افتاد و داریم آن را دنبال می‌کنیم. فروشنده و خریدار دست به دست هم دهند تا فروشنده در مظان اتهام قرار نگیرد و خریدار خیالش راحت شود. وقتی دستگاه پوز در اختیار خریدار قرار می‌گیرد خودشان استفاده کنند. اینکه سیم آن کوتاه است و دسترسی آن به خریدار دور است را باید فراموش کنیم. ما در یکی از مجتمع‌های تهران موردی داشتیم که کاسب بسیار معتبری است. در یک مقطع زمانی از شاگردی استفاده کرده که یک دستگاه اسکیمر داشته است. دستگاه اسکمیر به اندازه یک کف دست است و کافیست برای یک بار کارت بانکی در آن دستگاه کشیده شود، بعد از آن کارت کپی شده است. عین فتوکپی است و بر این اساس فرد راحت می‌تواند از این کارت سوءاستفاده کند. درست مثل اینکه شما فتوکپی کارت ملی خودتان را در دسترس قرار دهید و از آن سوءاستفاده کنند. پیش‌گیری از آن خیلی راحت است. کافیست آن خریداری که مراجعه می‌کند خودش به طور شخصی از دستگاه پوز استفاده کند. این فرهنگ باید جا بیفتد.‌

رئیس پلیس فتای تهران بزرگ در بخشی دیگر از توصیه‌های خود به نحوه استفاده از اینترنت بانک اشاره کرد و در تشریح آن به این شکل توضیح داد:‌ برای استفاده از اینترنت بانک باید از کارت بانکی‌ای استفاده شود که کارت بانکی جاری ماست و پس‌انداز نیست. اینترنت بانک بسیار کار را سهل کرده اما این سریع بودن برای مجرمان هم هست. مجرمان در کمین هستند. عین صفحه بانک که شما می‌بینید طراحی و درست می‌کنند و آن را کپی کرده، وقتی شما از اینترنت بانک استفاده می‌کنید نام بانکی را می‌زنید و لوگوی آن بانک را می‌بینید که چشمان‌تان به آن عادت دارد. از شما شماره مشتری و پسورد می‌خواهد. حتی صفحه کلید برای ایمنی بیشتر می‌بینید و حروفی که باید برای تایید آن را تایپ کنید. غافل از اینکه آدرس اینترنتی را چک کرده باشید. افرادی که می‌خواهند از اینترنت بانک استفاده کنند خواهش من این است که آدرس بانک را خودشان تایپ کنند تا در دام فیشرها و فیشینگ نیفتند.

وی در انتها افزود: این عادت بدی است که شما بخواهید از یک اینترنت بانک استفاده کنید و بیایید در موتورهای جستجو آن را تایپ کنید. یعنی به طور مثال در سایت گوگل و یاهو نام بانک را تایپ کنید. وقتی شما در موتور جستجو نام آن بانک را تایپ کنید هر آنچه در دنیای اینترنت مربوط به آن است را می‌آورد بنابراین اگر صفحه اینترنت بانک جعلی ساخته شده باشد موتور جستجو آن را می‌آورد. لذا این اصلا کار خوبی نیست. آدرس سایت بانکی که داءم دارد تبلیغ می‌شود را باید خودمان تایپ کنیم تا به صفحه اصلی بانک مورد نظر برویم.
 

لینک کوتاهلینک کپی شد!
اخبار مرتبط
ارسال نظر

6  +  4  =