سه چالش پیش روی بیمه خاورمیانه / ابوالحسن صدریه

اولین شرکت بیمه تخصصی زندگی پس از انقلاب در هفته گذشته رسماً شروع به کار کرد. شرکت بیمه خاورمیانه که از سال 1388 برنامه راه اندازی آن دنبال می گردید، بعد از گذشت هفت سال در مرداد ماه 95 اولین جلسه مجمع عمومی خود را تشکیل داده،

اعضاء هیئت مدیره را انتخاب نمود که این اعضاء تا پایان مهر ماه تأییدیه خود را از بیمه مرکزی جمهوری اسلامی را اخذ نموده و پس از آن تا اواسط آبان ماه مدیر عامل منتخب نیز مورد تأیید بیمه مرکزی قرار گرفت و حال پس از حدود 45 روز بالاخره انتظارات برای شروع فعالیت این شرکت به پایان می رسد و صنعت بیمه عمر مشتاقانه منتظر ملاحظه نتایج حاصل از فعالیت این اولین شرکت تخصصی و تأثیر آن بر بازار بیمه های زندگی در ایران می باشد.

انتظار موفقیت این شرکت تخصصی با توجه به اینکه بنیانگذار آن سابقه حضور در هیئت مدیره یکی از اولین شرکت های بیمه خصوصی موفق به خصوص در بیمه های زندگی و نیز مدیریت عاملی بانک مربوطه را در کارنامه خود دارد و در حال حاضر نیز چند سالی است که بانک خاورمیانه را تأسیس و مدیریت می نماید که در همین فرصت کوتاه به عنوان یک برند موفق در بانکداری حرفه ای شناخته شده است کاملاً طبیعی به نظر می رسد.

ضمناً با نگاهی به نام اعضاء هیئت مدیره شرکت بیمه خاورمیانه ملاحظه می گردد که سایر اعضاء آن نیز تمامی از فعالین موفق بخش خصوصی بوده که حال می خواهند به اتفاق اولین تجربه فعالیت تخصصی در رشته بیمه های زندگی را رقم بزنند. هیئت مدیره ای که ریاست آن با یکی از حرفه ای ترین و در عین حال جدی ترین مدیران صنعت بیمه و رؤسای کل بیمه مرکزی جمهوری اسلامی می باشد. هر چند در این رابطه با توجه به اطلاعیه شرکت که در آن آمده جناب آقای خسرو اسماعیلی زاده به نمایندگی از سوی جناب آقای امینی به عنوان ریاست هیئت مدیره انتخاب شده و بدین ترتیب این پرسش مطرح است که آیا در حال حاضر ریاست هیئت مدیره بر عهده جناب امین به نمایندگی از بانک خاورمیانه است یا بر عهده جناب اسماعیل زاده به نمایندگی از سوی جناب امین.

علاوه بر حضور مدیران و صاحبان حرف موفق در بین اعضاء هیئت مدیره، استفاده از برند معتبر خاورمیانه و مثبت بودن تمرکز بر فعالیت بیمه های زندگی، این شرکت از نیروی انسانی جوان و تحصیل کرده (هرچند کم تجربه) نیز برخوردار بوده که مجموع این شرایط مثبت قطعاً امیدواری به موفقیت این شرکت را بالا می برد. ولی آیا تضمین هم می کند؟ یعنی آیا امروز می توان با اطمینان اعلام نمود که تجربه راه اندازی این شرکت به سهولت و قطعاً به نتیجه خواهد رسید. در این خصوص به نظر نگارنده قطعاً نمی توان پاسخ قطعی به این پرسش داد. به جهت اینکه علاوه بر اینکه این اولین تجربه است، به طور مشخص حداقل با سه چالش اساسی نیز مواجه می باشد که موفقیت آن را منوط به رو در رویی موفقیت آمیز با این 3 چالش می نماید.

نخستین چالش اساسی فعالیت در یک زمینه جدید بوده که از سال 1354 که شرکت بیمه ایران و آمریکا فعالیت خود را به صورت تخصصی بر بیمه های زندگی تمرکز کرده بود و آن فعالیت هم بیش از چند سال ادامه نیافت دیگر در ایران سابقه نداشته است. ضمناً بیمه ایران و آمریکا، توسط یک شرکت بین المللی با شراکت بیمه ایران آغاز به فعالیت نموده که طبیعتاً تجارب ارزنده فعالیت بیمه گری را در اختیار آن مجموعه قرار داده حال آن که در شرکت خاورمیانه تجارب ارزنده و گرانقدر اعضاء هیئت مدیره غالباً در زمینه هایی به جز بیمه گری بوده و البته انتظاراتشان بالا، حال آن که بدنه اجرایی شرکت به صورت غالب متشکل از نیروهای جوان، تحصیل کرده، با استعداد ولی کم تجربه می باشد. حال این بدنه جدیداً از محیط آکادمیک خارج شده تا چه حد بتوانند انتظارات ستاد فرماندهی کل در هیئت مدیره را برآورده سازند باید منتظر ماند و مشاهده نمود به خصوص اینکه در حال حاضر اقتصاد کلان کشور نیز از یک رکود مزمن رنج می برد که حداقل در کوتاه مدت به نظر نمی رسد برطرف گردد.

دومین چالش پیش رو همانا بحث اطمینان سازی است. بر کسی پوشیده نیست که عمده ترین عامل موفقیت در فروش شرکت های بیمه گر، اعتماد مردم به ایفای تعهدات شرکت مزبور و مدیریت آن می باشد و متأسفانه یکی از دلایل رشد کمتر از انتظار ضریب نفوذ بیمه در ایران ناشی از عدم پایبندی بیمه گران در ایفای تعهدات خود به بیمه گذاران ، شبکه فروش، پرسنل و حتی نهادهای نظارتی می باشد.

به طور طبیعی این وسواس برای یک شرکت خصوصی تازه تأسیس که فعالیتش متمرکز بر بیمه های زندگی متمرکز است باید با حساسیت بیشتری دنبال گردد چرا که تعهدات در این رشته معمولاً بلند مدت است. این شرکت و مدیران آن باید توجه داشته باشند که کوچکترین اقدامات این عزیزان توسط نهاد نظارتی فعالین صنعت، فعالین شبکه فروش و رقبایشان کاملاً زیر ذره بین قرار دارد و برای همین در جهت اعتماد سازی و ایفای تعهدات خود باید به شدت حساس باشند هر چند برند خاورمیانه و هیئت مؤسس و مدیره این شرکت از جایگاه معتبری در صنعت برخوردار هستند باید در عین حال توجه نمایند که حفظ این جایگاه وظیفه سنگین تری را بر دوش این  افراد می گذارد.

چالش سوم پیش رو شناخت و پاسخگویی به نیازهای بیمه گذاران ایران است. این مهم قطعاً نیاز به شناخت و بررسی بازار ایران، موقعیت اقتصادی آن و البته اشراف بر محصولات مرتبط با بیمه های زندگی دارد. در این رابطه به طور طبیعی انتظار غالب این است که برخی نیازهای مشهود در بازار بیمه های زندگی از جمله انواع بیمه های مستمری در اولویت کاری شرکت قرار گیرد. که البته ظاهراً در فاز اول فعالیت آن بیشتر متمرکز بر بیمه های عمر و پس انداز سنتی، عمر و سرمایه گذاری، تمام عمر و انواع عمر زمانی است. محصولاتی که به جز تمام عمر ، همه در حال حاضر توسط سایر شرکت ها نیز ارائه می گردند، بعضاً نباید با شرایطی متمایز تر و ظاهراً ارائه مستمری ها در برنامه آتی شرکت قرار گرفته است. با توجه به سرعت نسبتاً کند شرکت در جریان اخذ مجوز و نیز ثبت شرکت پس از برگزاری مجمع باید امیدوار بود که رسیدن به مرحله بعدی ارائه محصولات با سرعت به مراتب بیشتری انجام پذیرد. به خصوص توجه به اینکه علی رغم گفتگوهای بسیار در خصوص ارائه مستمری هنوز در بازار به صورت فعال شاهد ارائه عملی مستمری توسط شرکت های بیمه ای موجود نیز نبوده ایم، که باید امید داشت بیمه خاورمیانه بتواند این مهم را به سرانجام برساند.

در خاتمه باید تکرار نماییم که هر چند با قطعیت در خصوص فعالیت های این شرکت نوپا نمی توان اظهار نظر نمود ولیکن با توجه به ترکیب مؤسسان و هیئت مدیره آن امیدواری به موفقیت این شرکت وجود دارد. البته به این شرطی که بدنه اجرایی از تحرک بیشتری برخوردار بوده و آن ها نیز بدین باور برسند که هیچ حاصلی خود به خود به دست نمی آید و آمادگی رویارویی و حل چالش هایی را که فقط به چند نمونه اش اشاره شد را داشته باشند.

لینک کوتاهلینک کپی شد!
اخبار مرتبط
ارسال نظر

6  ×    =  48