فاز جدید خبرنگاری ، نقد و توسعه / آزاده محسنی

حالا دیگر در برهه ای از زمان قرار گرفته ایم که مفهوم رسانه و خبرنگار با دگرگونی قابل تأملی به شبکه های اجتماعی و شهروند خبرنگارانی گره خورده که سرعت انتشار اخبار را به کسری از ثانیه کاهش داده اند.

صنعت بیمه هم در این مقطع زمانی شاهد تولد دهها کانال تلگرامی و صفحات کاربری در فیس بوک، توئیتر و لینکدین است که رخدادهای بیمه ای را بی محاباتر و سریع تر از گذشته نشر می دهند بی شک در این گذر زمانی، کار خبرنگاران تخصصی به لحاظ سرعت انتشار رویدادها و در عین حال امانتداری و پایبندی به اصول حرفه ای خبر سخت تر از گذشته است.

خبرنگاری در دنیای شبکه های اجتماعی وارد فاز جدیدی از اطلاع رسانی شده ؛ چرا که در گذشته هر کسی  امکان تولید خبر را نداشت ،  اما اکنون هر  شخص می تواند یک رسانه باشد.

در این فضا دو منظر رخ می نماید، اول تخصصی رفتار کردن بر پایه تولید محتوا به دور از شایعاتی که در دنیای مجازی رخ می دهد.

دیگری تغییر قالب های تولید محتوا چرا که قالب تولید محتوا به سمتی مایل شده که هزینه انتشار اخبار به  مدد رشد تکنولوژی و افزایش ضریب نفوذ تلفنهای همراه هوشمند کاهش یافته در این راستا این دگرگونی قالب ها فرصتهایی برای رسانه ها و خبرنگاران تخصصی فراهم می آورد تا بتوانند محتوا را در قالبهای نو به مخاطبین عرضه کنند،  روش های نوینی مانند ارایه اخبار در قالب اینفو گرافیک، فشردن داده های آماری در قالب نمودارهای موجز ، گزارش های تصویری  اطلاع از اخرین اخبار تنها در قالب یک کلیک و …

حرکت رسانه جلوتر از بازار بیمه

همانگونه که یک بنگاه اقتصادی با شنیدن صدای مشتریانش، ملزم است برای بقاء در بازار رقابتی محصول تولید کند، رسانه ی محتوا محور نیز اگر بخواهد پویایی اش را حفظ کند باید آخرین دستاوردها را سریع تر از دیگران به مخاطبینش ارایه دهد.

بدون تردید ظرفیت رسانه اگر با دانش در تماس باشد، قابلیت آن را خواهد داشت که برای بازار، راهکار خلق کند و حتی در بسیاری مواقع جلوتر از بازار حرکت کند، به بازار خط بدهد، فضا را مهندسی کند و این دانسته ها را در اختیار جامعه مخاطبان قرار دهد.

حرکت رسانه تخصصی جلوتر از بازار، تنها یک ادعا نیست، چرا که رسانه ی تخصصی به مدد خبرنگاران هوشمند می تواند در ارتباط مستمر با کارشناسان ، صاحب نظران، مدیران و مسئولان، با قابلیت ایجاد تضارب آراء ،  امکان انتقال دانش را فراهم کند.

همه در حال توسعه ایم

شاید بر نحوه عملکرد و یا کمبود رسانه های تخصصی در بازار بیمه خرده وارد شود ؛ اما حقیقت این است که همه در حال توسعه ایم، آیا صنعت بیمه و بانکداری توانسته به وظایف خود به طور کامل عمل کند؟ آنها هم در حالت آزمون و خطا قرار دارند و بدون تردید این آزمون و خطاها بر رسانه ها هم اثر گذار است ضمن اینکه اقتصاد  رسانه تخصصی هم اهمیت دارد.

به هر روی نحوه عملکرد رسانه ها بسیار منبعث از فضایی است که در آن کار می کنند و استمرار پویا بودن انها به فضای کار، محدودیت ها و تنگناهای خبری شان  وابسته است.

از سوی دیگر باید اذعان داشت که در فضای فعلی ، شرایط رقابت به دلیل تنگناهای مالی چندان برای رسانه های تخصصی فراهم نیست و متاسفانه نقدی که بر بازار بیمه وارد می آید آن است که شرکتهای بیمه از رسانه ها حمایت نمی کنند که رسانه رشد کند بلکه حمایت می کنند که نقد نشوند و بد نشنوند.

از سوی دیگر مفعول بودن رسانه های محتوا محور در صنعت بیمه نیز به بازار بر می گردد؛ اگر بازار هوشمند باشد دیر یا زود تشخیص می دهد که لازمه  توسعه بازار ، رشد رسانه های محتوا محور و حمایت از آنهاست. اگر بازار بیمه این نیاز را دیر تشخیص داده شاید به شاکله ای کلی صنعت بیمه بر میگردد، بازاری که رقابتی نیست، ساختارهای پویا ندارد و …

آیا ترس شرکتهای بیمه از نقد طبیعی است؟

ترس بنگاههای اقتصادی از نقد طبیعی است ، چه بسا نقدهایی که وضعیت بنگاه را در بین رقباء به خطر انداخته است، شاخص بورس را متزلزل کرده و … اما بدون شک با تمام این موارد نمی توان از نقد منصفانه و مستند که از کارکردهای رسانه است گذشت، بنابراین نقد هم راهکار دارد، به طوریکه می شود هم بنگاه اقتصادی را نقد کرد و هم زیر سوال نبرد.

از سوی دیگر نقد برخی بنگاهها به دلیل اثرات نامطلوب اقتصادی و آفاتی که در آینده ممکن است گریبانگیر جامعه کنند در زمان مناسب از سوی رسانه ها، ضروری است شاید اگر در زمان خود عملکرد بیمه توسعه از یک سو و غفلت نهاد نظارتی از سوی دیگر از سوی رسانه ها زنهار داده می شد ، اوضاع به گونه ای دیگر بود هر چند که در بسیاری مواقع گوش شنوا یافت نمی شود.

لینک کوتاهلینک کپی شد!
اخبار مرتبط
ارسال نظر

  ×  5  =  20