تحولات فناوری و توصیه هائی برای مدیران بیمه / جواد محمدیان امامی
مدیران اجرائی صنعت بیمه غرق درانبوه اطلاعاتی هستند که از جهات مختلف روی سرشان آوار می شود. از یک سو نیازهای مشتریان است که با تحول درتکنولوژی و ظاهرشدن محصولات جدید ، توسعه می یابند: مثل بیمه مسئولیت مدیران سایت های ارائه دهنده خدمات آی تی و اینترنت یا بیمه اتومبیل های بدون راننده یا بیمه پهباد ها و نظایر آن.
از سوی دیگر فناوری اطلاعات در حال تکوین وتحول است و همواره سیستم های جدیدی به بازار عرضه می شود. به نظرمی رسد مدیران اجرائی صنعت بیمه مجبورند خود را برای جدال بزرگی در تکنولوژی اطلاعات و دیجیتالی شدن کسب وکارها آماده کنند. اما دقیقاً نمی توان گفت این مدیران " داخل این چرخه هستند یا خارج از آن ".
خرد جمعی می گوید روی آوردن به تکنیک های دیجیتال، اجتناب ناپذیر است و روی آوردن به این تکنیکها یعنی: کسب درآمد، سرمایه گذاری، برخوردارشدن درجمع آوری مشتریان از طریق تجارت دیجیتال آنلاین واعتلای برند و درآمد شرکت.
مدیران اجرائی بیمه موسساتی را اداره می کنند که ریشه در قرن نوزدهم دارند، آنها مجبورند ضمن وفاداری به تعهدات خود درمقابل مشتریان قدیمی ، برای مشتریان امروز و آینده موسسه خود سیستم هائی را بوجود بیاورند که رضایت آنها را تامین کند. به عبارت دیگر مدیران اجرائی بیمه باید بین نیازها و هزینه ها تعادل برقرارکنند.
تکنولوژی های جدید وامید بخش برای برآورده ساختن نیازهای مشتریان در راه است ، اما این پروژه های تحول آفرین در زمینه کسب وکار، محتاج سرمایه گذاری های مهم درزمینه تکنولوژی، طراحی مجدد فرآیند عملیات اجرائی و توسعه کسب وکارهای جدید هستند. با این حال ضمن مراقبت ازمزاحمت های سیستمی، ایجاد همکاری تنگاتنگ و رابطه peer to peer که قابل حک شدن نباشد، می تواند انقلابی در صنعت بیمه بوجود آورد. اما مدیران اجرائی بیمه به خوبی آگاهند که پروژه های عظیم دربسیاری موارد با نتایج ضعیف مواجه می شوند. در عین حال برای آنها و تیمشان کارکردن در سیستم سنتی موجودکه هرساله باید کاربیشتری انجام دهند تا بازار خود را با توجه به رقابت های موجود در بازار گسترش داده وسهم بیشتری عاید شرکت متبوعشان نمایند همواره دشوار و دشوارتر می شود. حال سوال این است که این مدیران چه باید بکنند؟ آیا باید دنباله رو شده وضمن سرمایه گذاری های کلان خود را درگیر نتایج نامشخص کنند؟ آیا نیاز به نوآوری دارند؟ بطور خلاصه، فعالیت خود را چگونه باید بهبود بخشند؟ سرمایه گذاری خود را ازکجا باید آغاز کنند؟
مطالب زیر گزیده مقاله ای است که توسط یکی از مدیران یک شرکت مطرح جهانی وفعال در فن آوری اطلاعات تهیه شده . فکر کردم در هیاهوی رقابت های فعلی وتلاش برای عبور از مشکلات بازار بتواند به همکاران عزیزم در صنعت بیمه در زمینه تصمیم گیری برای چیدمان سیستم مورد نظرشان در بازار پیش رو کمک کند.