سقوط وحشتناک بورس در شنبه

روز‌های سبز بورس و رشد بی‌محابای شاخص بورس که رکورد‌های پنجاه سال اخیر این بازار را در یک ماه اخیر تغییر داد، به همان سرعتی که همه چشم‌ها را خیره کرد، این روز‌ها در حال یک عقبگرد بزرگ است.

به گزارش ریسک نیوز،روز‌های سبز بورس و رشد بی‌محابای شاخص بورس که رکورد‌های پنجاه سال اخیر این بازار را در یک ماه اخیر تغییر داد، به همان سرعتی که همه چشم‌ها را خیره کرد، این روز‌ها در حال یک عقبگرد بزرگ است. ریزش ۶۸۷ واحدی نماگر بورس در معاملات روز گذشته که سنگین‌ترین سقوط بورس در سال ۱۳۹۶ را شکل داد به روشنی وجود حباب و شکسته شدن آن در این بازار را تایید کرد. هر چند که اجرای دستورالعمل تازه در بورس تهران را می‌توان یک محرک تاثیرگذار در این زمینه عنوان کرد، اما ریزش بیش از ۱۰۰۰ واحدی شاخص بورس در سه روز معاملاتی اخیر که از روز سه‌شنبه هفته گذشته در بازار سهام آغاز و روز گذشته به اوج خود رسید بیشتر از آن که تحت تاثیر شوک اعمال دستورالعمل جدید در بورس باشد خالی شدن حباب قیمت و رشد شاخص کل بورس را می‌توان برای آن بیان کرد. نگاهی به آمار‌های موجود نشان می‌دهد که در سال‌جاری شاخص بورس قبل از کاهش شدید روز گذشته ۹ دی ماه ۹۶، بیشترین ریزش را در ۱۷ خردادماه و با ۵۳۵ واحد تجربه کرده بود. افزون بر این متغییر اصلی معاملات تالار شیشه‌ای در ۱۷ مهرماه با ۵۰۴ واحد، ۱۹ شهریورماه با ۴۱۹ واحد، ۱۵ مهرماه با ۳۶۰ واحد «همزمان با اعلام تغییر روش توقف و بازگشایی نمادها» و ۲۲ خرداد ماه با ۳۰۶ واحد نیز بالاترین سطح افت را به ثبت رسانده بود که البته همه این عقبگرد‌ها تحت تاثیر سقوط روز گذشته قرار گرفته است. در عین حال ارزش بازار نیز که در یک ماه اخیر به بالاترین رشد دست پیدا کرده بود در پایان سه روز معاملاتی اخیر تا مرز ۵۰۰۰ میلیارد تومان کاهش را در تابلو‌های آماری به ثبت رسانده که نشان‌دهنده این مساله است که نقدینگی در این بازار در حالت بی‌ثباتی قرار گرفته است. جالب آن‌که یک آمار دیگر نیز روز گذشته مشخص کرد که بازدهی سرمایه‌گذاری در طلا هفته گذشته از بازدهی بورس پیشی گرفته است که این نکته هم می‌تواند برای فعالان و سرمایه‌گذاران بازار سهام علامت‌های معنی‌داری را مخابره کند. به هر ترتیب روز‌های آینده افق پیش روی بورس و سهامداران را به خوبی روشن خواهد کرد و باید اندکی صبر را پیشه کرد.

جزییات معاملات
درباره جزییات معاملات باید گفت‌: شاخص بورس روز گذشته با سنگین‌ترین ریزش سال ۹۶ مواجه شد و با ۶۸۷ واحد کاهش به ۹۷ هزار و ۲۱۱ واحد رسید. معاملات تالار شیشه‌ای در اولین روز هفته که تحت تاثیر اجرای وظایف واگذارشده از سوی سازمان بورس به بورس اوراق بهادار تهران بود برای سهامداران و فعالان این بازار اتفاق‌های متفاوت و جدیدی را رقم زد به‌طوری که بر اساس دستورالعمل جدید برخی نماد‌های معاملاتی بزرگ با پیغام تعلیق از سوی ناظر بازار مواجه شدند. این گزارش می‌افزاید شاخص‌های اصلی بازار سهام در اولین روز معاملاتی هفته با ریزش دسته جمعی روبه‌رو شدند. بر این اساس شاخص کل با (۶۸۷) واحد افت معادل (۷۰/۰) درصد به ۹۷ هزار و ۲۱۱ واحد، شاخص قیمت «وزنی – ارزشی» با (۲۲۰) واحد ریزش معادل (۷۰/۰) درصد به ۳۱ هزار و ۱۵۶ واحد، شاخص کل «هم وزن» با (۲۱۸) واحد کاهش معادل (۲۲/۱) درصد به ۱۷ هزار و ۶۶۲ واحد، شاخص قیمت «هم وزن» با (۱۶۴) واحد افت، معادل (۲۲/۱) درصد به ۱۳ هزار و ۳۱۸ واحد، شاخص آزاد شناور با (۸۵۳) واحد کاهش، معادل (۸۱/۰) درصد به ۱۰۴ هزار و ۴۸۴ واحد، شاخص بازار اول با (۵۳۴) واحد ریزش معادل (۷۷/۰) درصد افت به ۶۹ هزار و ۱۵ واحد و شاخص بازار دوم با (۱۲۲۳) واحد رشد معادل (۵۹/۰) درصد، به ۲۰۷ هزار و ۱۹۶ واحد رسید.

لینک کوتاهلینک کپی شد!
اخبار مرتبط
ارسال نظر

  +  53  =  62