حکمرانی بیخردان در کانالهای تلگرامی /دسته چتر برخی کانالهای تلگرام بیمه ای در دست کیست؟

طي يكسال گذشته برخي كانالهاي تلگرامي از رشد غیر قابل باور این شبکه مجاری در کشور بهره جسته و آنچنان با اسم رسانه مجازي تاختند كه تا مرز تاراج آبروي شركتهای بازرگانی پيش رفتند.

آنجا كه مرزهاي نقد و تخريب در نورديد و گاها زير لواي حمايتهاي بي چون و چراي برخي بازيگران شركتهاي بزرگ ، اين كانالهاي تلگرامي قد علم كردند و با بي پروايي آبروي افراد را نشانه رفتند .

اگر چه گسترش  و جريان آزاد اطلاعات با وجود توسعه شبكه هاي مجازي نه تنها ضروري است كه در بسياري موارد شفافيت اطلاعات و إفشاء تخلفاتي را مانند انچه در خصوص فيشهاي حقوقي اتفاق افتاد ،به دنبال دارد ؛اما درجايي كه اين شبكه هاي مجازي زير چتر حمايتهاي خاص دولتی و منتفدان دولت، خود را در قالب رسانه جا مي زنند و فضاي بيمه گري را ملتهب مي سازند بي شك با آنچه كه تحت عنوان نقد در رسانه هاي داراي مجوز به وقوع مي پيوندد ،كاملا متفاوت  است.

گسترش روز افزون استفاده از کانالهای تلگرامی توسط افراد غیر رسانه ای که کمترین بهره ای از علم خبرنگاری و بیمه گری نبرده اند اگر چه می تواند در جای خود نشان دهنده رشد گردش اطلاعات باشد ؛اما در جائی آفات خود را نشان می دهد که مرزهای خبرنگار قلم بدست  و خبرنگار قلم به مزد که صرفا به مدد وجود شبکه اجتماعی قد افراشته ،خود را نشان خواهد داد.

اینجاست که مشکل آغاز می شود، چرا که این افراد با کمک رانتهای اطلاعاتی موجود و بعضا غلط ، فضای صنعت بیمه را متشنج می کنند و از تشنج فضا تنها شرکتهائی بهره می برند که خواهان رشد بخش خصوصی نیستند و خود نیز تنها از بودجه دولت مصرف می کنند و بازدهی ندارند.

متاسفانه فضای شبکه های مجازی نوظهور مانند تلگرام به گونه ای است که وقتی وارد حوزه تحصصی مانند بیمه گری می شود به دلیل ضعف تشخیص اخبار واقعی و کاذب از یک سو و دست داشتن برخی باندهای قدرت کمتر امکان پیگیری برای افرادی که مورد تهمت و افتراء واقع شده اند وجود دارد ضمن اینکه شاکله فعالیت این کانال های مجازی مانند خبرگزاریها و سایتهای خبری شناخته شده نیست.

اما باید دید آیا با احتمال فیلتر تلگرام  که  طی روزهای اخیر مطرح می شود ، این کانال های تلگرامی منتسب به  شرکتها و انجمن ها و کانونهای بیمه ای  که در سایه پشتیبانی و ارتزاق برخی افراد معلوم الحال فرصت رشد یافته اند و فضا را غیر حرفه ای و مسموم کرده اند ،همچنان پابر جا خواهند بود؟

چندی پیش عضو شورای عالی فضای مجازی گفته است :" تلگرام چتر جدیدی است که دسته این چتر معلوم نیست در دستان چه کسی قرار دارد این دسته، دسته‌ی دولت، احزاب، مجلس و مردم نیست."

حال طبق گفته های این مقام مسئول  این سوال مطرح می شود که دسته چتر برخی کانالهای تلگرام بیمه ای در دست کیست؟

به نظر می رسد ، عملکرد غیر حرفه ای این افراد سبب شده تا در نهایت احتمال فیلتر تلگرام افزایش یابد چرا که در حوزه های مختلف سیاسی ، اجتماعی ، اقتصادی و … سبب التهاب فضا شده اند.

بدون شک فضای صنعت بیمه به دلیل تخصصی و حساس بودن بیش از سایر بخش های اقتصادی با رشد اخبار غیر واقعی می تواند دستخوش آسیب باشد و اگر قرار باشد افراد قلم به مزد صنعت بیمه را غیر واقعی نشان دهند این مساله می تواند حتی موجب گمراهی دولتمردان کشور گردد .

لازم بذکر است که رشد رسانه های مجازی در قالب شبکه های اجتماعی در سایه جریان آزاد اطلاعات در همه جای دنیا منجر به شفافیت و پاسخگویی می شود و طی سالهای اخیر بسیاری از کانالهای تلگرامی مستقل که وابسته به جریانهای قدرت در صنعت بیمه نبوده اند ،توانسته اند نقش قابل توجهی در شفاف سازی و ارتقاء حوزه بیمه گری ایفاء کنند که جای تقدیر دارد.

اما زمانی قاعده بازی بهم می خورد که یک کانال تلگرامی ،خوان نعمت عده ای افراد می گردد که به دلیل وابستگی به برخی جریانها در نهایت فضای کسب و کار بیمه ای را بهم می زنند و این هشداری است برای بیمه گران که ترسیم فضای غیر واقعی از صنعت بیمه می تواند در نهایت منجر به صدمات جبران ناپذیری گردد.

لینک کوتاهلینک کپی شد!
اخبار مرتبط
ارسال نظر

1  ×  3  =