قیمت طلا: نگاهی به گذشته و آینده

در انتهای سال ۲۰۱۲ در مصاحبه‌ای که بلومبرگ با هشت مدیر سرمایه‌گذاری انجام داده بود، نظر آنها را راجع به سرمایه‌گذاری آنها در سال بعد جویا شده بود. در جواب اکثر آنها می‌شد اقبال به بازار سهام به‌خصوص آمریکا را دید و در عوض هیچ یک از آنها به طلا اشاره نمی‌کنند.

به گزارش ریسک نیوز، از دنیای اقتصاد در حقیقت این کمی عجیب به نظر می‌رسید وقتی بدانیم که تقاضای سرمایه‌گذاری در دو فصل پایانی سال 2012 بیشترین میزان را در میان فصل‌های سال 2012 داشته است و نشان می‌داد که سرمایه‌گذاران در انتهای سال 2012 با امید به رشد قیمت طلا به استقبال سال 2013 می‌رفتند، اما در سال 2013 چه اتفاقی برای طلا افتاد؟ از ابتدای سال 2013 همیشه در ذهن سرمایه‌گذاران این سوال وجود داشت که صعودهای طلا کی خاتمه می‌یابد؟ در حقیقت با تمام جذابیت‌هایش در هزاران سال برای بشر، از دید سرمایه‌گذار و حتی اکثر آنها که طلا را به عنوان جواهر و زیورآلات می‌خرند، طلا چیزی جز یک کالای سرمایه‌گذاری نیست که هدف از مالکیت آن این است که بازدهی مالی داشته باشد، یا پشتوانه فرد در روزهای نیاز باشد، اما وقتی این کالای سرمایه‌گذاری در 12 سال پیاپی روند مثبت داشته است، همین تردیدها را بیشتر می‌کند که چه موقع این روند خاتمه می‌یابد و چه موقع باید از بازار طلا خارج شد. شروع این اتفاق نیاز به تغییر در عواملی داشت که سبب شده بودند، قیمت طلا بالا برود و مهم‌ترین آن عوامل هم سیاست‌های انبساطی فدرال رزرو و خرید اوراق قرضه و به نوعی چاپ دلار بود. در حقیقت همین انتظارات بود که در سال 2011، قیمت طلا را به نزدیک 2000 دلار در هر اونس رساند و بعد از عدم برآورده‌شدن انتظارات بازار در آن زمان، دیگر طلا هیچ‌وقت به بالای 1900 دلار در هر اونس بازنگشت. این نشان می‌دهد که تا چه حد قیمت طلا به این موضوع وابسته است. پس اگر در سال 2013 تحولی در قیمت طلا باید رخ می‌داد، آن اتفاق باید به برنامه خرید اوراق قرضه آمریکا مربوط باشد که آن هم منوط به بهبود شرایط اقتصادی آمریکا به‌خصوص آماری بیکاری این کشور و رسیدن آن به 5/6 درصد است. 

بهبود بازار کار آمریکا تقریبا در سال 2012 شکل مشخص‌تری گرفت که نرخ بیکاری در ابتدای سال 7/8 درصد بود و در نهایت در انتهای سال به 8/7 درصد رسید. همین کافی بود که عده زیادی را به این نتیجه برساند که اقتصاد آمریکا به ریل بازگشته و به این ترتیب دیر یا زود زمان کاهش خرید اوراق قرضه فرا خواهد رسید. در کنار این خبر، بازارهای سهام آمریکا نیز به خوبی در حال رشد بودند که همین سبب می‌شد که اعتماد به این بازار رقیب طلا بیشتر شود که خبر خوبی برای طلا نبود. با این اوصاف گویی در بازار، بسیاری به این نتیجه رسیده بودند که در رابطه با طلای زیادی که در این سال‌ها انباشته کرده‌اند، باید کاری کنند؛ اما دقیقا نمی‌دانستند چه وقت باید وارد عمل شوند. اولین خبر جنجالی در این زمینه خروج سوروس و بیکن، دو میلیاردر سرمایه‌گذار، از بازار طلا در اوایل سال 2013 بود. البته سرمایه‌گذار عمده دیگری به نام آقای پاولسون بر ماندن در بازار طلا اصرار داشت و این نشان می‌داد که دید همه سرمایه‌گذاران در آن زمان مشابه نبوده است. بازار بعد از اعلام این خبر تا مدتی در نرخ‌های حدود 1500 تا 1600 دلار در هر اونس باقی ماند، اما اتفاق مهمی که جرقه سقوط انفجاری طلا را زد، ماجرای قبرس و بحران بدهی این کشور بود که طی پیشنهادی قرار می‌شد طلاهای این کشور برای جبران بدهی آن کشور به بازار عرضه شود و ترس همه این بود که این روش مدلی برای دیگر کشورهای بحران زده حوزه یورو نیز بشود. همین موضوع در کنار تبلیغات وسیع چند شرکت سرمایه‌گذاری برای فروش طلا و دعوت همگان به فروش آن، سقوط تاریخی طلا را رقم زد. کاهش شدید دوم قیمت طلا چند هفته بعد و با سخنرانی برنانکه رقم خورد که تصویر بهتری از اقتصاد آمریکا می‌داد و به طور ضمنی به کاهش خرید اوراق قرضه اشاره کرد. 

لینک کوتاهلینک کپی شد!
اخبار مرتبط
ارسال نظر

3  +  7  =