چشم انداز قیمت نفت و طلا در بازارهای جهانی

علائمی در بازار دیده شده که نشان می دهد افزایش قیمت نفت خام متوقف خواهد شد اما انتظار می رود شاهد جهش قیمت طلا رو به بالا باشیم .

به گزارش ریسک نیوز، به نقل از ایکانامیک تایمز، بالاخره نشانه‌هایی به دست آمد که افزایش قیمت نفت خام متوقف خواهد شد ولی باید ببینیم پس از اعمال تحریم های آمریکا علیه ایران در دو هفته آینده بازار چگونه عکس‌العمل نشان می‌دهد .
کالای دیگری که سر و صدای زیادی به پا کرده طلاست که به نظر می رسد بالاخره جا پایی پیدا کرده و قصد دارد پس از ثبات طولانی مدت رونق پیدا کند .

قیمت نفت خام بالاخره پایین آمد

قیمت نفت خام این هفته در بازارهای بین المللی کاهش یافت. این در حالی است که هنوز هم نگرانی هایی در مورد تقاضای بلندمدت آن به خاطر تنش‌های ژئوپلیتیکی وجود دارد. تنش های فزاینده بر سر ناپدید شدن جمال خاشقچی روزنامه‌نگار سعودی هم بر قیمت نفت تاثیر گذاشت .
دونالد ترامپ تهدید کرده اگر مشخص شود خاشقچی در کنسولگری کشته شده، جریمه‌های سختی در انتظار عربستان خواهد بود. به علاوه عربستان هم گفت هر گونه فعالیتی علیه این کشور بر سر مسئله خاشقچی را تلافی خواهد شد و سرمایه‌گذاران نگرانند از نفت برای تلافی کردن استفاده کند .
قیمت نفت پس از افزایش تولید نفت آمریکا در هفته گذشته کاهش یافت. اطلاعات نشان می دهند ذخایر نفت خام آمریکا هفته گذشته به 6.5 میلیون بشکه رسیده است .
اساساً به نظر می رسد بازارهای نفت پس از افزایش زیاد تولید در شش ماه گذشته ذخایر خوبی دارند، ولی این صنعت تحت فشار قرار خواهد گرفت . طبق گزارش ماهانه آژانس بین المللی انرژی ظرفیت مازاد تولید جهان 2 درصد کاهش یافته است و احتمالا باز هم کمتر میشود ، ولی اوپک انتظار دارد با افزایش تولید نفت در آمریکا قیمت نفت در هفته های آینده باز هم کاهش یابد .

طلا نگاهی رو به بالا دارد

قیمت طلا در این هفته بالا رفت. سرمایه گذاران پس از افزایش تنش ها بین آمریکا و عربستان و به هم ریختن بازار سهام به دنبال مکانی امن در فلزات می گردند .
بازار سهام جهانی این هفته تحت فشار بود. سهام اروپا به پایین‌ترین حد در 22 ماه گذشته رسیدند. دلایل آن هم متعدد بودند: درگیری تجاری چین و آمریکا، تنش های فزاینده بین عربستان و قدرت های غربی ، توقف مذاکرات برگزیت و نگرانی از رکود اقتصادی در چین .
 قیمت‌ طلا همچنین تحت تاثیر گزارشات خبری قرار گرفته که نشان می‌داد بانک های مرکزی دارایی های طلای خود را پس گرفته‌اند. این کار آنها تلاشی بوده برای حفظ پولشان در برابر افزایش ارزش دلار. گزارش های رویترز نشان میدهد که لهستان دارایی های طلای خود را به بالاترین حد در 25 سال گذشته رسانده است .
با نگرانی های به وجود آمده در مورد اقتصاد جهان به علت تنش های تجاری احتمال افزایش قیمت طلا وجود دارد . با توجه به ادامه رکود بازار سهام در چین، خطرات طولانی مدت ژئوپلیتیکی، افزایش نرخ سود صندوق فدرال ، نگرانی‌های بودجه ایتالیا و جنگ تجاری آمریکا و چین، بازار سهام هنوز هم متزلزل است .
بازار همچنین چشم به حرکت دلار آمریکا در هفته جاری دارد. از نظر فنی قیمت طلا در جدول ماهانه از حد معمول خود بالاتر رفته است، این نشان می دهد که تقاضای بیشتری برای آن وجود دارد .
با توجه به اطلاعاتی که ارائه شد انتظار داریم شاهد جهش قیمت طلا رو به بالا باشیم .

منبع: تسنیم

لینک کوتاهلینک کپی شد!
اخبار مرتبط
ارسال نظر

  −  3  =  7