بازدهی ۱۲۲ درصدی بورس برای سهامداران/ ۹۲ ؛ سال طلایی بازار سرمایه

رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار از بازدهی ۱۲۲ درصدی بورس از ابتدای سال جاری تاکنون برای سهامداران خبرداد و با بیان اینکه حجم هزار میلیارد تومانی معاملات روزانه در بازار سرمایه نشان دهنده بزرگ شدن این بازار است، گفت: سال ۹۲ سال طلایی بازار سرمایه است.

به گزارش ریسک نیوز، به نقل از مهر علی صالح آبادی امروز در نشستی خبری با تشریح عملکرد بازار سرمایه گفت: شاخص کل بورس تهران از 38 هزار و 41 واحد در ابتدای سال به 84 هزار و 385 واحد رسیده که 122 درصد بازدهی را از ابتدای سال تا پایان روز معاملاتی 10 آذرماه 92 از آن خود کرده است.

رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار با بیان اینکه بازار سرمایه سال طلایی را پشت سر می گذارد، اظهار داشت: ارزش بازار بورس در ابتدای سال 92 از 170هزار میلیارد تومان به 412 هزار میلیارد تومان رسید و تا پایان ساعات معاملاتی 10 آذر ماه 92 در حدود 142 درصد رشد را به ثبت رساند.

وی ادامه داد: دفعات معاملات از ابتدای سال تا دیروز 10 میلیون و 439 هزار دفعه بود، در حالیکه در مدت مشابه سال گذشته، 3 میلیون دفعه معاملات را به ثبت رساندیم و این نشان دهنده رشد 3.5 برابری تعداد دفعات معاملات نسبت به سال گذشته است.

سخنگوی سازمان بورس در مورد ارزش معاملات بورس تهران یادآور شد: ارزش معاملات تا دهم آذر ماه 92 به 67 هزار میلیارد تومان رسیده است در حالی که، در دوره مشابه سال 91، ارزش معاملات12 هزار میلیارد تومان بوده و بدین ترتیب رشد 5.5 برابری را کسب کرده است.

صالح آبادی با اشاره به رشد شاخص فرابورس خاطرنشان کرد: در فرابورس شاخص کل ابتدای سال 443 واحد بوده و دیروز این متغیر توانست با رشد 94 درصدی نسبت به ابتدای سال به 859 واحد برسد. ارزش بازار فرابورس در ابتدای امسال 49 هزار و 200 میلیارد تومان بود که دیروز به 95 هزار و 500 میلیارد تومان رسید و 94 درصد افزایش را از ابتدای سال تاکنون از آن خود کرد.

رئیس سازمان بورس ادامه داد: ارزش معاملات فرابورس از ابتدای سال تا آخرین ساعات معاملاتی دیروز 18 هزار میلیارد تومان بوده که در مدت مشابه سال گذشته، 8 هزار و 100 میلیارد تومان را گزارش کرده است و به همین ترتیب 2.2 برابر رشد را به نام خود به ثبت رسانده است.

وی درباره دفعات معاملاتی در بازار فرابورس گفت: دفعات معاملات فرابورس از ابتدای سال تا کنون 2.5 میلیون دفعه بوده در حالی که در مدت مشابه سال گذشته 986 هزار دفعه گزارش شده است و توانسته رشد 2.5 برابری را به ثبت برساند.

صالح آبادی با ارائه آماری در مورد ارزش بورس و فرابورس عنوان کرد: بنابراین ارزش بازار بورس و فرابورس در ابتدای سال جاری، 220 هزار میلیارد تومان بوده در حالی که هم اکنون این متغیر با رشد 2.5 برابری به 507 میلیارد تومان رسیده است.

وی ادامه داد: ارزش معاملات بورس و فرابورس در سال گذشته 20 هزار میلیارد تومان گزارش شده است در حالی که هم اکنون ارزش این دو بازار به 85 هزار میلیارد تومان رسیده و بیش از 4 برابر رشد داشته است.

رئیس سازمان بورس با ارائه آماری در خصوص بورس کالا گفت: 13.5 میلیون تن محصول در بورس کالا طی مدت مشابه سال گذشته، معامله شده در حالی که هم اکنون به 16.5 میلیون تن رسیده است که نشان دهنده رشد 24 درصدی محصولات معامله شده است.

صالح آبادی ادامه داد: ارزش معاملات در بورس کالای ایران تا آخرین ساعات معاملاتی دیروز 29 هزار میلیارد تومان بوده در حالی که در مدت مشابه سال گذشته ارزش معاملات تنها 17 هزار میلیارد تومان گزارش شده و بدین ترتیب این متغیر توانسته در سال جاری 70 درصد رشد را کسب کند.

وی در خصوص معاملات آتی بورس کالا تصریح کرد: معاملات آتی بورس کالا از ابتدای سال جاری تا پایان روز معاملاتی 10 آذر ماه جاری، 15 هزار میلیارد تومان بوده که در مدت مشابه سال گذشته 22 هزار میلیارد تومان ثبت شده و بدین ترتیب 32 درصد کاهش داشته است. این کاهش به دلیل ثبات بازار سرمایه و همچنین کاهش قیمت ارز و سکه رقم خورده است و در واقع اتفاق خوبی برای بازار سرمایه است.

صالح آبادی در ادامه با جمع بندی معاملات بازار سرمایه گفت: در بازار سرمایه از ابتدای سال جاری، ارزش معاملات به 129 هزار میلیارد تومان رسیده است در حالی که در کل سال 91 ارزش معاملات 110 هزار میلیارد تومان بوده است این بدین معناست که، در سال 92،  ارزش معاملات بیش از کل سال گذشته بوده است و تا پایان سال قطعا رشد بیشتری را تجربه خواهیم کرد و رکوردهای جدیدی را در همه شاخص ها چه شاخص کل بورس چه ارزش بازار و چه دفعات معاملات به ثبت خواهیم رساند.

وی در ادامه بیان داشت: سال 92 از همه جهات سال خوبی برای بازار سرمایه بوده است و با ارتقاء حجم نقدشوندگی رو به رو بودیم که به طور تقریبی می توان گفت حجم معاملات در بورس ها روزانه هزار میلیارد تومان بوده که نشان از بزرگ شدن بازار سرمایه است.

رئیس سازمان بورس در ادامه در مورد بورس انرژی عنوان کرد: بورس انرژی در اواخر اسفند سال گذشته راه اندازی شد و از ابتدای سال تاکنون در بازار فیزیکی 90 هزار تن کالا معادل 118 هزار میلیارد تومان عرضه شده است و در بازار برق 161 هزار مگاوات برق معادل 57 میلیارد تومان معامله شده است که جمعا 175 میلیارد تومان در بورس انرژی معامله شده است در حالی که این بورس در سال های ابتدایی فعالیت خود به سر می برد.

 

لینک کوتاهلینک کپی شد!
اخبار مرتبط
ارسال نظر

6  ×    =  12