ماحصل هفده ساله بیمه حافظ در یک نگاه // سازمان منطقه آزاد کیش از بیمه حافظ چه می داند؟

شرکت بیمه ای که در سایه ظرفیتها و قابلیتهای موجود در مناطق آزاد می توانست در امر توسعه و تعمیم امر بیمه گری سهیم باشد ؛ اما پس از گذشت هفده سال به شرکتی زیان ده با کسری ذخائر و مطالبات معوق تبدیل شده که زیان انباشته این شرکت را به قعر جدول توانگری مالی سوق داده است و متاسفانه فقدان برنامه استراتژیک و روزمرگی این شرکت 17 ساله را در فروش ثالث محدود کرده است.

به گزارش ریسک نیوز، بیش از پنج ماه از کناره گیری عطائی از مدیر عاملی بیمه حافظ می گذرد اما همچنان محمود دودانگه ، عضو هیات مدیره شرکت به عنوان سرپرست، مدیریت می کند.

ماده 10 آیین نامه 90 نشان می دهد، مؤسسه بيمه موظف است حداكثر ظرف مدت ۳۰ روز از تاريخ ابلاغ لغو تاييديه صلاحيت حرفه‌اي هر يك از كاركنان كليدي، نسبت به معرفي فرد جايگزين اقدام نمايد. در دوره مذكور مسئوليت سمت هاي بلاتصدي حسب مورد به عهده مديرعامل، معاون فني يا يكي از اعضاي هيات مديره مؤسسه بيمه خواهد بود. در هر حال چنانچه مؤسسه بيمه به هر علت ظرف مدت ۶۰ روز نسبت به معرفي فرد جايگزين واجد شرايط در يكي از سمتهاي كاركنان كليدي اقدام ننمايد بیمه مرکزی می تواند این موضوع را همراه با پيشنهاد مشخص در شوراي‌عالي‌بيمه مطرح نمايد.

مفاد فوق نشان می دهد ،  شرکت بیمه حافظ  از آیین نامه 90 تخطی کرده وزمان 60 روزه اش مدتهاست به پایان رسیده است،

با نگاهی به سایت شرکت بیمه حافظ مشخص می شود که پستهای سازمانی این بنگاه اقتصادی اغلب بدون مدیر یا با سرپرست اداره می شود به طور مثال در پست معاونتها نام عباس احمدیان آزادگله به عنوان سرپرست معاون فنی دیده می شود.

فارغ از مشکلات مدیریتی در بیمه حافظ، این شرکت سالهاست که در بحران مالی بسر می برد از زیان انباشته گرفته تا تخلفات گسترده در صدور بیمه نامه ثالث در سرزمین اصلی و تنزل توانگری مالی.

طی سالهای اخیر زیان انباشته بیمه حافظ شدت گرفته به طوریکه از مرحله هشدار به سهامداران نیز گذشته است.

گفتنی است ، این شرکت بیمه طی سه سال اخیر بحرانهای مدیریتی زیادی را پشت سر گذاشته است از زمانی که مهران رضوانی سکان مدیریت این شرکت را دردست گرفت و در پی نارضایتی سهامداران مجبور به استعفاء شد تا تصدی مهدی ریاحی فر بر مسند مدیریت این شرکت همواره ی عملکرد هایش  زیر ذره بین بوده و این دوران با انعقاد قراردادهای زیان ده برای شرکت همراه بوده است.

این تلاطمات تا دی ماه سال 95 ادامه پیدا کرد تا بالاخره عبدالرسول عطائی مدیر عامل پیشین بیمه کوثر بر مدیریت این شرکت بیمه ای تکیه زد.

اما عطائی هم نتوانست کشتی به گل نشسته حافظ را سامان دهی کند و با کناره گیری اش  بیش از پنج ماه است این شرکت بدون مدیر عامل و با سرپرستی دودانگه اداره می شود.

طی این مدت وقوع برخی تخلفات مانند صدور ثالث در سرزمین اصلی حاشیه ساز شدتا جائی که بیمه مرکزی وادار به مداخله گردید.
در هفته های گذشته نیز اخباری منتشر می شد مبنی بر اینکه یکی از شرکتهای بیمه مناطق آزاد در ماههای گذشته رقم قابل توجهی بیمه نامه ثالث برای شرکت خودروسازی سایپا و خارج از سیستم کاویس صادر کرده است که شرکت خدمات بیمه ای مرتبط تا اطلاع ثانوی با ممنوعیت فعالیتها مواجه شد.
.

اما اینکه چرا طی دوره های مختلف نهاد ناظر فکری عاجل برای این شرکت نکرده خود جای سوال دارد.

 در اینجا این سوال مطرح می شود که حضور هفده ساله این شرکت برای صنعت بیمه و مناطق آزاد چه آورده ای داشته است؟
در معرفی این شرکت امده است : شرکت بیمه حافظ درقالب شرکت سهامی عام در تاریخ  81/2/17 پس از طی روند قانونی، به‌عنوان نخستین شرکت بیمه خصوصی با تمرکز فعالیت در مناطق آزاد و ویژه اقتصادی در منطقه آزاد کیش و با هدف ایجاد آرامش‌ِخاطر، تأمین خواسته‌ها و نیازهای مشتریان بازار بیمه و جلب رضایت آنها فعالیت خود را آغاز‌کرد.

همچنین چشم انداز سازمان منطقه آزاد کیش با تاکید بر قطب علمي-آموزشي- تحقيقاتي، الگوي توسعه پايدار با بهره گيري از فن آوريهاي نوين و مناسب ترين مكان براي سرمايه گذاري در منطقه خليج فارس تعریف شده است..

حال با توجه به انچه گذشت ، شرکت بیمه حافظ طی دوران متلاطم فعالیتش در مناطق آزاد به کدام یک از چشم اندازهای مورد نظر از جمله توسعه پایدار ، بهره گیری از فناوری های نوین، سرمایه گذاری مطلوب و … ردای تحقق بخشیده است ؟

اگر چه نظارت بر شرکت های بیمه ای در زمره وظایف رگولاتور بیمه ای یعنی بیمه مرکزی تعریف شده ؛ اما با توجه به اینکه بیمه حافظ اولین شرکت بیمه خصوصی فعال در مناطق آزاد است آیا سازمان منطقه آزاد کیش تا کنون بر روند فعالیت این شرکت نیم نگاهی داشته است؟

شرکت بیمه ای که در سایه ظرفیتها و قابلیتهای موجود در مناطق آزاد می توانست در امر توسعه و تعمیم امر بیمه گری سهیم باشد ، در سرمایه گذاری های مولد در مناطق آزاد مشارکت نماید و  در دوره تحریم نقش کلیدی در ارتباط با شرکتهای بیمه بین المللی چه در انتقال داده و سرفصلهای آموزشی و چه در تعاملات بیمه ای  ایفاء کند ؛اما پس از گذشت هفده سال به شرکتی زیان ده با کسری ذخائر و مطالبات معوق تبدیل شده که زیان انباشته این شرکت را به قعر جدول توانگری مالی سوق داده است و متاسفانه فقدان برنامه استراتژیک و روزمرگی این شرکت 17 ساله را در فروش ثالث محدود کرده است.

اگرچه در دوران رکود اقتصادی بسیاری از بنگاههای اقتصادی مناطق آزاد به دلیل شرایط بحران زا اغلب با چالش ها بسیار دست و پنجه نرم می کنند اما بیمه حافظ نشان داد که حتی در دوران رونق اقتصادی نیز نتوانسته سهم خود را در توسعه بیمه در مناطق آزاد اقتصادی ایفاء کند.

تلاطمات مدیریتی شدید در این شرکت بیمه سبب گردیده عمر مدیریتی در ان به زیر دو سال کاهش یابد و همین امر موجب شده تا اجرای برنامه های استراتژیک در این بنگاه تجاری عملا غیر ممکن شود.

کنکاش در صورتهای مالی بیمه حافظ نشان می دهد عمده زیان ده بودن عملیات بیمه ای این شرکت به قراردادهای سال 92،93،و 94 بر می گردد به طوریکه نیمه نخست سال 95  عمده عملکرد زیان اور و نامناسب به 26.5میلیارد ریال  زیان حاصل از عملکرد بیمه شخص ثالث مربوط می شود. این بیمه نامه ها در سال های 93 و 94 به فروش رسیده و خسارت های جرحی و فوتی اعلامی به شرکت، منجر به افزایش ضریب خسارت و به تبع آن باعث ایجاد زیان جاری و انباشته در 6 ماهه نخست سال 95 گردیده است، گفتنی است این روند در سالهای بعد نیز ادامه پیدا کرده است و نشان می دهد این شرکت بیمه در گرداب فروش ثالث گرفتار امده است

نکته قابل تامل دیگر انجاست که بیمه ایران در این شرکت ببمه دارای سهم قابل توجهی است و اینکه چرا نسبت به نحوه اداره شرکت  و خدشه دار شدن حقوق دولتی اعتراض نمی کند در جای خود قابل نقد است.

لینک کوتاهلینک کپی شد!
اخبار مرتبط
ارسال نظر

2  ×    =  14