کلیسای نوتردام پاریس ، بازار «ایکی قاپیلی» تبریز و مدیریت ریسک در بناهای تاریخی / یونس مظلومی

سه هفته پیش و پس از آتش سوزی کلیسای نوتردام در پاریس مطلبی نوشتم و در آن به لزوم حفاظت از آثار تاریخی اشاره کرده و  به ضرورت پیاده سازی اصول ابتدایی مدیریت ریسک در بناهای تاریخی کشورمان پرداختم.

اینک شاهد آن هستیم که شعله های آتش بازار تاریخی «ایکی قاپیلی» را هدف قرار داده است. بازار تبریز بزرگ‌ترین بازار سرپوشیده جهان است و در فهرست میراث جهانی یونسکو و فهرست آثار ملی ایران ثبت شده است.

بسیاری از جهانگردان معروف دنیا مانند مارکو پولو و ابن بطوطه از آن بازدید کرده و درباره آن اطلاعاتی ارائه داده اند. بازار بزرگ تبریز نمادی از مردم تبریز و سمبل این شهر است.

آتش سوزی شب گذشته باعث  مصدومیت سی نفر از جمله ۱۹ آتش نشان فداکار و تخریب یکصد مغازه گردیده است. خبر باعث ناراحتی همه ایرانیان و به ویژه مردم تبریز گردیده است.

تبریزی‌ها  مردمانی وطن پرستند و این بازار مکانی تاریخی است و همان بازاری است که جلسات مشروطه در آن برگزار می شده است.

لذا همانگونه که در مورد کلیسای نوتردام اشاره کردم ارزش آثار تاریخی قابل تقویم به پول نیست و حفاظت از این آثار از وظایف همگان و به ویژه دولت ها هست. برای مدیریت ریسک‌های آثار تاریخی لازم است بدانیم که این آثار در معرض چه ریسک‌های قریب الوقوع قرار دارند؟ احتمال وقوع هر کدام از این ریسک‌ها چقدر است؟ در صورت وقوع هر کدام از این ریسک‌ها شدت خسارات وارده به چه میزان خواهد بود؟ کدام سازمانها در خصوص حفاظت از این آثار مسئولیت دارند؟

پاسخگویی به این سوالات و تدوین روش‌های اجرایی برای کنترل و اداره ریسک‌ها به صورت علمی باعث میشود که احتمال وقوع این ریسک‌ها به حداقل رسیده و از سوی دیگر بتوان این امید را داشت که در صورت وقوع هر کدام از ریسک‌های شناسایی شده میزان خسارت وارده به حداقل برسد..
یونس مظلومی/ مدیر عامل بیمه تعاون

لینک کوتاهلینک کپی شد!
اخبار مرتبط
ارسال نظر

  −  1  =  1