برگ برنده کمیسیون اقتصادی مجلس با ریاست الیاس حضرتی

به هر روی به نظر می رسد، تجارب الیاس حضرتی در کمیسیون اقتصادی مجلس ، کارنامه رسانه ای و هم راستایی وی با وزارت اقتصاد می تواند سه برگ برنده ای باشد که حضور حضرتی را در راس کمیسیون اقتصادی پررنگ می کند.//کمیسیون مذکور کارهای نا تمام زیادی دارد که انتظار می رود با حضور حضرتی به سرانجام برسد از جمله طرح تحقیق و تفحص از صنعت بیمه که به عنوان پروژه ای نا تمام در کارنامه پورابراهیمی ثبت شد.

به گزارش ریسک نیوز، انتخابات هیئت رئیسه کمیسیون اقتصادی مجلس عصر امروز برگزار شد و با رأی اعضا، الیاس حضرتی جایگزین محمدرضا پور ابراهیمی شد.

اما انتخاب الیاس حضرتی بر مسند کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی از زوایای مختلفی می تواند قابل تامل باشد که توجه بدانها ضروری به نظر می رسد.

الیاس حضرتی در چندین دوره مختلف و پیاپی عضویت در کمیسیون اقتصادی مجلس را در کارنامه پارلمانی خود ثبت کرده ضمن اینکه کارنامه مطبوعاتی حضرتی و سالها حضور مستمرش در حوزه های خبری ، اشراف وی بر مسایل اقتصاد کلان را با دیدگاههای رسانه ای و عمدتا انتقادی اش گره زده که این امر می تواند حاوی این پیام باشد که کمیسیون اقتصادی مجلس  در نظر دارد  با رصد کردن چالش های اقتصادی و تدوین راهکارهای بهینه ،با استفاده از ابزار نظارتی و قانونی، وارد عمل شود.

اما نکته دیگری که انتخاب حضرتی را به عنوان ریاست کمیسیون اقتصادی قابل تامل می سازد ، هم راستایی دیدگاههای اقتصادی  وی با فرهاد دژپسند وزیر اقتصاد است ، بدون شک وجود هماهنگی و انسجام دیدگاهی میان قوه مقننه و مجریه ،شاخصی کلیدی در شناسائی نقطه ضعف ها و تدوین راهکار مطلوب برای برون یافت از چالش هاست؛ همان شاخص کلیدی که در بسیاری موارد ، فقدان آن در سطح قوه مقننه و قضائیه احساس شده است.

در این جا شاید اشاره ای کوتاه به انتقادات صریح وی در جلسه استیضاح مسعود کرباسیان ، وزیر وقت اقتصاد و امور دارائی خالی از لطف نباشد در جائیکه صراحتا اذعان می دارد ،ما نمایندگان باید در مقابل مشکلات مردم پاسخگو باشیم. انتظار مردم از مجلس همدردی و همنوایی با مشکلات است. امروز وضعیت را همه می‌بینیم پس لازم است بدون ملاحظات سیاسی و جناحی درباره‌ی استیضاح تصمیم‌گیری کنیم.
وی در بخشی از سخنانش  با بیان اینکه  با توجه به فشار تحریم ها بر اقتصاد کشور تدوین بسته مقابله با تحریم ها در بازار های مالی ضروری است عنوان کرد: امریکا تمامی تجارب دور قبل تحریم را جمع بندی کرده و تمام راه‌هایی که ما برای دور زدن تحریم رفته را  بررسی کرده تا ما را به بن بست برساند اما ما کدام ستاد جنگی را تشکیل دادیم ، بسیاری از بازارهای ما برنامه مدونی برای رویارویی با تحریم ها ندارند.

به هر روی به نظر می رسد، تجارب الیاس حضرتی در کمیسیون اقتصادی مجلس ، کارنامه رسانه ای و هم راستایی وی با وزارت اقتصاد می تواند سه برگ برنده ای باشد که  حضور حضرتی را در راس کمیسیون اقتصادی پررنگ می کند.

اگر چه انتظارات بازار های مالی و اقتصادی کشور از رئیس جدید کمیسیون اقتصادی مجلس دو چندان می شود چرا که کمیسیون مذکور کارهای نا تمام زیادی دارد که انتظار می رود با حضور حضرتی به سرانجام برسد از جمله طرح تحقیق و تفحص از صنعت بیمه که به عنوان پروژه ای نا تمام در کارنامه پورابراهیمی ثبت شد.

از سویی در شرایط فعلی، شرکتهای بیمه دولتی ، شرکتهای بیمه واگذارشده و برخی شرکتهای بیمه خصوصی  صنعت بیمه با چالش های مختلفی مانند زیان انباشته ، کسری ذخائر و کاهش توانگری مالی روبرو هستند که در اینجا توجه بیشتر مجلس را می طلبد.

از طرفی بیمه گران نیز انتظاراتی از مجلس داشته اند که طی این سالها اساسا بی پاسخ مانده مانند تحمیل عوارض سنگین بر صنعت بیمه که تعامل مطلوب تر مجلس و صنعت بیمه را می طلبد.

لینک کوتاهلینک کپی شد!
اخبار مرتبط
ارسال نظر

2  ×    =  8