25 بیماری که بیمه عمر تحت پوشش قرار می دهد // گزارشی از گردهمایی آموزشی بیمه گران ایرانی در کانادا

سلسله گزارشات ریسک نیوز از تجارب عینی یک بیمه گر ایرانی در کانادا (قسمت دوازدهم)

در حال حاضر کامل ترین نوع CI ، هزینه درمان ۲۵ بیماری سخت را در سقف تعهدات خود تحت پوشش قرار می دهد….///بعد از مدت ها دیدن آن همه بیمه گر ایرانی موفق زیر یک سقف برایم بسیار خوش آیند بود. جالب بود که فهمیدم نمایندگان می توانند با خودشان مهمان علاقمند به بیمه های عمر و سرمایه گذاری را به این جلسات دعوت کنند….

از آنجا که یکی از راهبردهای رسانه ریسک نیوز تولید محتوای مطلوب برای صنعت بیمه است و با توجه به اینکه طی سالهای اخیر و با اعمال  تحریم ها ، انتقال دانش به صنعت بیمه ایران با خدشه روبرو گردید در این راستا ریسک نیوز تلاش کرده تا با ارتباط با ایرانیان موفق در کشورهای توسعه یافته ، این خلل را تا حدودی جبران کند.
زین پس مجموعه مقالاتی از کامبیز کیامهر یکی از بیمه گران موفق ایرانی در کانادا منتشر می گردد ، در این مقالات سلسله وار تلاش می گردد تا ضمن تصویرسازی فضای واقعی صنعت بیمه کانادا ، تجارب موفق بیمه گران این کشور منتقل گردد .
بدون شک این مقالات علاوه بر مدیران ،بخصوص برای شبکه فروش صنعت بیمه ایران می تواند اثرگذار باشد ، امید که تجارب موفق بیمه گران بین المللی در قالب انتقال دانش برای صنعت بیمه ایران مفید واقع گردد

در قسمت اول این مقالات تلاش شد تا نمایی کلی از صنعت بیمه کانادا به تصویر کشیده شود، در قسمت دوم این سریال آموزشی کامبیز کیامهر برای تصویر سازی واقعی تر از صنعت بیمه کانادا به سراغ نوید ایزدی از نمایندگان موفق بیمه های عمر در استان بریتیش کلمبیا رفت و مطالب مفید و جالبی مالیات ونقش آن در رشد بیمه های عمر کانادا و همچنین وضعیت نماینده های دو شغله در کانادا عنوان شد.
در قسمت سوم این سریال مکتوب اموزشی نوید برای ما از چگونگی اخذ نمایندگی بیمه عمر در کانادا و درآمد نمایندگان گفت، در قسمت چهارم نیز به تفاوتهای بازار یابی و فروش بیمه های عمر در ایران و کانادا پرداخته شده است .
در قسمت پنجم کامبیز کیامهر که 12 سال تجربه در صنعت بیمه ایران و کانادا را در کارنامه کاری خود ثبت کرده تجارب بیمه گری در کانادا را به ایران پیوند زده است وی در این قسمت ضمن ارایه راهکار ، به برخی پیشنهادات اشاره می کند.
در قسمت ششم این سریال مکتوب با ساختار نهاد نظارتی و رگولاتور بیمه ای در کانادا آشنا می شویم بدون شک این بخش می تواند برای مجموعه نهاد ناظر در ایران جالب توجه باشد ضمن اینکه این پرونده ما را با زوایای جالب فروش بیمه های عمر زمانی در کانادا آشنا می کند.
در قسمت هفتم در خصوص اهمیت مقوله ارزیابی ریسک در بیمه های عمر و جذابیت بیمه عمر زمانی برای مشتریان در کانادا گزارش شد.
در قسمت هشتم کامبیز کیا مهراز شرایط جالب بیمه نامه های عمر در کانادا گفت و یک نمونه بیمه نامه مورد بررسی قرار گرفت.
 در قسمت نهم شرایط پرداخت کارمزد  به نمایندگان بیمه های عمر در کانادا مورد بررسی قرار گرفت که اطلاعات جالبی را به مخاطب ارایه می کرد.
در قسمت دهم مطالب جالبی در باره ارزیابی ریسک در بیمه های عمر از زبان کامبیز کیامهر بازگو می شود و همچنین نوید مطالب جالب توجهی در خصوص ممنوعیت فروش بیمه در بانک ها و مالیات در بیمه های عمر عنوان می کند.
در قسمت یازدهم کامبیز از تجربه متفاوتش از تصادف می گوید و نوید پوشش های جالب عمر زمانی را برایمان تشریح می کند.
در قسمت دوازدهم در گزارشی جذاب از نحوه برگزاری کلاسهای آموزشی بیمه های عمر برایتان می گوییم و شرکت  Fidelity investment  را برایتان معرفی می کنیم .
با هم این گزارش را می خوانیم:

 در قسمت های قبلی برایتان گفتم که اهمیت آموزش نمایندگان بیمه عمر توسط شرکت های بیمه و شرکت هایی که محصولات سرمایه گذاری می فروشند و رقابتی که این شرکت ها برای تشویق نمایندگان برای فروش محصولات شان دارند برایم خیلی جالب است.  شما می توانید جلسات آموزشی با موضوعات متنوعی در تقویم کاری دفاتر اصلی نمایندگی ببینید و برای حضور در آن ها برنامه ریزی کنید. البته شاید یکی از دلایل اصلی امکان پذیر بودن این رویکرد آموزشی این است که نمایندگان بیمه عمر مانند کارگزار هستند و می توانند محصولات متنوع بیمه ای و سرمایه گذاری شرکت های مختلف را بفروشند که در قسمت سوم این  مجموعه گزارش، به آن اشاره کردم.

در این ارتباط می خواهم از یک تجربه آموزشی شخصی تعریف کنم که امیدوارم برای شما شنیدنی باشد .چند روز پیش نوید از من دعوت کرد تا در جلسه ای آموزشی که توسط آقای Shea Johnson معاون منطقه ای غرب کانادا در دفتر آن ها برگزار می شد شرکت کنم. با خوشحالی قبول کردم و وقتی در زمانی که گفته بود به دفتر آن ها رفتم،  دیدم تعداد زیادی نماینده بیمه عمر که بیشتر آن ها ایرانی بودند به همراه مهمانان شان در محل جلسه حاضر بودند و بعد از مدت ها دیدن آن همه بیمه گر ایرانی موفق زیر یک سقف برایم بسیار خوش آیند بود. جالب بود که فهمیدم نمایندگان می توانند با خودشان مهمان علاقمند به بیمه های عمر و سرمایه گذاری را به این جلسات دعوت کنند تا مهمان آن ها اگر دوست داشته باشد این فرصت را پیدا کند تا از نزدیک با مدیران ارشد شرکت های بیمه و سرمایه گذاری آشنا شود ، بتواند هر سوالی که دارد را مستقیم بپرسد و بعد از آن با آگاهی و چشمانی باز سرمایه گذاری کند.

امیدوارم برایتان جالب باشد اگر کمی از شرکت  Fidelity investment  که در بازارهای مالی نامی معتبر و شناخته شده در حوزه مدیریت دارایی و پول است و نمایندگان بیمه عمر کانادایی می توانند محصولات آن را بفروشند، توضیح دهم . این شرکت آمریکایی در سال ۱۹۴۶ میلادی تحت عنوان Fidelity Management & Research Company (FMR) توسط Edward C. Johnson در شهر بوستون ایالت ماساچوست آمریکا تاسیس شد و بیش از ۷۰ سال است که با موفقیت در حوزه مدیریت سرمایه فعالیت می کند.

 

Fidelity در سال ۱۹۶۵ اولین سیستم های کامپیوتری خودش را برای ارائه خدمات بهتر به مشتریان خرید و از اولین شرکت های مالی بوده که به صورت جدی از تکنولوژی و داده کاوی برای توسعه خدمات مالی استفاده کرده است.

در سال ۱۹۶۹ ، Fidelity International به عنوان بازوی سرمایه گذاری بین المللی Fidelity شروع به کار کرد. این شرکت در روز ۱۹ اکتبر ۱۹۸۷ تحت عنوان Fidelity Investments Canada درهای خود را به روی سرمایه گذاران کانادایی گشود . جالب است که این روز در تاریخ بورس به نام دوشنبه سیاه شناخته می شود که ریزش بازارهای بین المللی بورس به صورت وحشنتاکی از هنگ کنگ آغاز و به سرعت به بازارهای مالی اروپا و آمریکا رسید و خسارت های هنگفت مالی به بار آورد.

در سال ۱۹۹۲ میلادی Fidelity اعلام کرد که دارایی که تحت مدیریت دارد به ۱ میلیارد دلار رسیده است.

در سال ۲۰۰۵ میلادی ، این شرکت محصول جدید خود با نام تجاری Fidelity ClearPath که یک صندوق سرمایه گذاری بازنشستگی است را به سرمایه گذاران کانادایی معرفی کرد.  ۱۰ سال بعد از آن و در سال ۲۰۱۵ Fidelity  اعلام کرد که دارایی تحت مدیریتش به مبلغ ۱۰۰ میلیارد دلار آمریکا رسیده است .

Fidelity‌ در دوران ۷۰ ساله فعالیت خود ، کماکان به عنوان یک شرکت خصوصی خانوادگی باقی مانده و در سال ۲۰۱۶ خانم Abigail P. (Abby) Johnson که در سال ۱۹۸۸ به عنوان تحلیل گر مالی به شرکت پیوسته بود – به عنوان نماینده نسل سوم خانواده Johnson سکان مدیریت این غول سرمایه گذاری را بر عهده گرفته است. شاید زمان طولانی دوران مسئولیت پذیری مدیران در کنار تعصب ذاتی به پیشرفت یک کسب و کار خانوادگی، از رموز موفقیت این شرکت بین المللی باشد. البته امروز اعتقاد بر این است که بانوان مدیران موفق تر مالی در بنگاه های اقتصادی هستند و حضور خانم Johnson به عنوان مدیر ارشد، نقش مهمی در موفقیت Fidelity  به همراه داشته است.

 

Fidelity  انواع محصولات سرمایه گذاری مانند Equity Bond ، Balanced Fund ، Disciplined Equity Fund، Bond Fund ، Cap Fund ، Dividend Fund ، Emerging Market Fund و محصولات متنوع دیگری را به سرمایه گذاران خود عرضه و برای آن ها مدیریت می کند که در ادامه این گزارشات وقتی به بحث فروش محصولات سرمایه گذاری توسط نمایندگان بیمه عمر رسیدیم ، مفصل درباره آن ها صحبت خواهیم کرد.

جالب است که این شرکت اهمیت زیادی به نقش مشاوران برای فروش حرفه ای محصولات به متقاضیان سرمایه گذاری دارد و در مطالعاتی که انجام داده اند به این نتیجه رسیده اند که ۸۸ درصد مردم بعد از دریافت مشاوره بازدهی بهتری بر روی سرمایه گذاری خود داشته اند :

شاید به همین دلیل است که مدیر ارشد چنین مجموعه قدرتمندی ، به جای نشستن در دفتر کارش ، خودش بدون تشریفات به میان نمایندگان می آید تا از نزدیک با آن ها آشنا شود ، محصولات شرکت را معرفی کند، به آن ها انگیزه دهد و بدون واسطه پاسخگوی سوالات آن ها و مهمان آن ها باشد :

برایم جالب بود که گفت درحال حاضر ۲.۱ تریلیون دلار سرمایه و دارایی را در سراسر دنیا مدیریت می کنند و بدون تعارف به دلیل همین قدرت مالی که در طول ۷۰ سال بدست آورده اند باعث شده که به ساختار مدیریتی شرکت های بزرگ ، بانک های مرکزی کشورها و سیاست گذاران در سراسر دنیا دسترسی منحصر به فردی داشته باشند و بتوانند بهترین بازده مالی را برای سرمایه گذارانشان فراهم کنند.

 

صحبت ها را با نوید درباره  CI ادامه می دهیم :

  • در بعضی موارد هم شنیده ام که ممکن است پزشک یا بیمارستان خاصی در کشور دیگری دانش و تخصص بهتری برای درمان بعضی از بیماری ها دارد که اگر بیمه شده پول نقد کافی داشته باشد ، می تواند درمان خود را در آنجا شروع کند ونتیجه بهتری بگیرد که خوشبختانه CI این مبلغ را در اختیارش قرار می دهد. لطفا درباره ۲۵ بیماری که یک CI جامع آن را پوشش می دهد برایمان بیشتر توضیح بده  :
    • همانطور که اشاره کردی، در حال حاضر کامل ترین نوع CI ، هزینه درمان ۲۵ بیماری سخت را در سقف تعهدات خود تحت پوشش قرار می دهد. این بیماری ها شامل آلزایمر، جراحی آئورت، مننژیت میکروبی، کم خونی ناشی از ناتوانی بدن از ساخت گلبول های قرمز، تومور مغزی، نابینا شدن ، سرطان های مهلک، کما ، بای پس قلبی ، ناشنوا شدن ، تومور مغزی، حمله قلبی ، تعویض دریچه قلب ، از کارافتادگی کلیه ، ناتوان شدن برای مستقل زندگی کردن ( Loss of independent existence) ، قطع عضو، از دست دادن قدرت تکلم ، پیوند اعضای حیاتی بدن ، مشکلات اعصاب حرکتی، ام اس ، ایدز، فلج شدن ، پارکینسون ، سوختگی شدید و سکته هستند که اگر بیمه شدهCI  را به صورت یک پوشش اضافی بر روی بیمه عمر و یا یک بیمه نامه مستقل خریداری کرده باشد و به این بیماری ها مبتلا شود، شرکت بیمه سرمایه CI را به او می پردازد تا برای درمان اقدام کند.
  • دوره واجد شرایط شدن ( Qualification period) برای دریافت سرمایه CI چیست و آیا بلافاصله پس از صدرو بیمه نامه مبلغ آن قابل پرداخت است؟
    • این بیمه نامه هم مانند خیلی از بیمه نامه ها دوره انتظاری برای واجد شرایط شدن دارد که معمولا ۳۰ روز پس از صدور است. یعنی اگر بیمه شده در طول این مدت به شرکت بیمه اعلام کند که دچار این بیماری ها شده، هزینه ای دریافت نمی کند.
  • آیا بیمه شده باید مدت زمان مشخصی پس از تشخیص بیماری زنده بماند تا سرمایه بیمه نامه به او پرداخت شود؟
    • این موضوع در شرکت های بیمه مختلف و بسته به نوع بیماری می تواند متفاوت باشد اما در یک حالت کلی ، بیمه شده باید مدت مشخصی پس از تشخیص بیماری زنده بماند که به آن Survival  period گفته می شود. اگر بیمه شده در پایان این دوره  زنده باشد شرکت بیمه سرمایه CI را به او می پردازد . معمولا این مدت ۳۰ روز است اما می تواند برای بیماری های مختلف دوره های متفاوتی حتی تا ۹۰ روز باشد که در شرایط خصوصی بیمه نامه به آن اشاره می شود.
  • همانطور که اشاره کردی ، شرایط خصوصی بیمه نامه IVARI که برای دوستم صادر شده و قبلا درباره آن صحبت کردیم را که بررسی می کردم و دیدم که این دوره مثلا برای سرطان سینه ، سرطان پروستات، سرطان پوست، مننژیت و بعضی دیگر از بیماری ها ۹۰ روز از تاریخ فعال شده بیمه نامه است. اما  یکی از موارد جالبی که در شرایط CI دیدم ، بحث پرداخت هزینه در صورت تشخیص زودهنگام بیماری بود که تحت عنوان Early Detection Benefit از آن یاد شده است . لطفا در این مورد هم برای ما بیشتر توضیح بده :
    • به نکته جالبی اشاره کردی چون اگر بیمه شده در مراحل ابتدایی متوجه بیماری خود شود و هنوز مطابق شرایط خصوصی بیمه نامه این بیماری به عنوان بیماری سخت شناخته نشود، باز هم شرکت بیمه با پرداخت مبالغی به او کمک می کند تا هر چه سریع تر بتواند اقدامات تشخیصی و درمانی را شروع و از پیشرفت بیماری و تبدیل شدن آن به یک بیماری سخت جلوگیری کند. فرض کن در آزمایش پزشکی تشخیص داده شده که سلول های قسمتی از بدن از حالت عادی خارج شده و احتمال دارد که سرطانی شوند. در این حالت شرکت بیمه کمک مالی می کند تا شخص بتواند هر چه زودتر مراحل تشخیص طبی را تکمیل و با آن مقابله کند.
  • نوید برای من این موضوع خیلی جالب و از دید بیمه گری هوشمندانه بود چون درست است که شرکت بیمه مبلغی مازاد بر سرمایه بیمه نامه برای درمان بیماری هزینه می کند ولی اگر بیماری کنترل شود، هم رضایت از آن شرکت بیمه نزد مردم بیشتر می شود و هم از سوی دیگر چون بیماری کنترل شده دیگر شرکت بیمه لازم نیست کل سرمایه CI را پرداخت کند و عملا سود بیمه گری افزایش می یابد. در بیمه نامه دوستم دیدم که در صورت تشخیص زودهنگام بیماری که می تواند در آینده سخت شود، شرکت بیمه معادل ۱۵ درصد سرمایه بیمه نامه CI و تا سقف ۵۰ هزار دلار ( هرکدام که کمتر باشد) در قالب شرایط خصوصی بیمه نامه به او می پردازد. البته این مبلغ فقط یکبار و برای یک بیماری در طول مدت بیمه نامه پرداخت می شود و خوبی آن این بود که آن را از سرمایه CI کم نمی کنند. یعنی مثلا اگر سرمایه بیمه نامه ۲۰۰ هزار دلار باشد ، شرکت بیمه تا ۳۰ هزار دلار به او پرداخت می کند تا بیماری را درمان کند اما اگر بیماری درمان نشد ، و یا بیمه شده از بدشانسی بعدها به بیماری سخت دیگری که تحت پوشش بیمه نامه است مبتلا شود ، تمام ۲۰۰ هزار دلار را به صورت کامل دریافت می کند.

موضوع جالب دیگری که در این بیمه نامه دیدم،‌ عودت حق بیمه در صورت فوت بیمه شده بود که اگر موافقی درباره آن صحبت کنیم.

 

ادامه دارد…

لینک کوتاهلینک کپی شد!
اخبار مرتبط
ارسال نظر

96  −    =  91