یکی از مهمترین راه هایی که می توان از هوش مصنوعی  در بازاریابی دیجیتال استفاده کرد ، افزایش ارزش برنامه های وفاداری مشتری برای مشاغل و مصرف کنندگان است. خرده فروشان به منظور به دست آوردن سود بیشتر جوازی را در نظر می گیرند از قبیل تخفیف ها و کوپن ها ، مشتریان نیز  اغلب مایل به ارائه اطلاعات – سن و مکان جمعیتی ، عادات خرید و ترجیحات خود هستند – از فناوری های هوش مصنوعی همچنین می توان برای پیش بینی چگونگی رفتار مشتری های خاص و همچنین کلیه مصرف کنندگان در یک جغرافیای خاص استفاده کرد. این تسهیلات به ابتکارات بازاریابی در آینده پاسخ خواهد داد.

با توجه به اینکه به دست آوردن مشتری جدید پنج برابر بیشتر از آنچه که برای حفظ مشتری موجود انجام می دهد هزینه لازم دارد ، این برنامه های پاداش شخصی سازی شده با هوش مصنوعی برای حفظ مشتری مهم هستند. استفاده از هوش مصنوعی برای جمع آوری و تفسیر داده های مشتری به خرده فروشان این امکان را می دهد تا تجارب کاملاً سفارشی ایجاد کنند ، به طوری که هر مشتری با دریافت پیشنهادات شخصی و مشوق های خرید ، به بازار هدفی با مشخصه های خاص خود تبدیل می شود.

استفاده از هوش مصنوعی در بازاریابی دیجیتال

یکی از اعضای شورای آژانس فوربسForbes ، به نام Natacha Gaymer-Jones بنیانگذار و مدیر عامل بازاریابی عملکرد SWOON ، یک آژانس بازاریابی مستقر در لس آنجلس است. مدیر اجرایی بازاریابی و تبلیغات دیجیتال با سابقه ای که با نام های بزرگی همچون Ford ، GM ، Beats by Dre ، Nike ، Pepsi ، BMW ، Intuit ، Honda ، Volvo ، Fox ، Mattel و Sony همکاری کرده است ، در حال حاضر با این مرکز قرارداد دارد. تبدیل کمپین های بازاریابی به موتور های رشد فشرده. او معتقد است که کلید موفقیت او اجرای دقیق فن آوری های توسعه محصول سریع و اتوماسیون بازاریابی است که امکان بازگشت مداوم سرمایه گذاری های مشتری را فراهم می آورد.

گایمر جونز معتقد است ایجاد بینش صحیح در مورد هوش مصنوعی و بازاریابی دیجیتال بسیار مهم است زیرا هوش مصنوعی ، و همچنین برنامه های فعلی و آینده آن ، معمولاً به اشتباه تعبیر می شود. “بسیاری از مردم بر این باورند که اجرای هوش مصنوعی در کارزارهای بازاریابی یا فرآیند های تجاری خود ، نیاز به هوش واقعی انسان را جایگزین می کند ، اما اصلاً این طور نیست. در عوض ، هوش انسانی می تواند برای تقویت هوش مصنوعی استفاده شود. ممکن است یک نفر استدلال کند که انسان ها هنوز هم باید به عنوان حاکم هوش مصنوعی خدمت کنند.”

فناوری هوش مصنوعی به گونه ای طراحی شده است که بسیاری از وظایف روزمره و تکراری انسان را در حال حاضر انجام می دهد ، اما این اتوماسیون به استراتژی ها و نظارت بر طراحی انسانی نیاز دارد. همچنین قدرت مغز انسان را آزاد می کند تا خلاقانه تر و مفید تر فکر کند ، که در نهایت ممکن است شغل بیشتری نسبت به مشاغل حذف شده ایجاد کند. مجمع جهانی اقتصاد پیش بینی می کند که فن آوری های جدید ماشینی و الگوریتمی هفتاد و پنج میلیون شغل را از بین می برد و دد عین حال باعث ایجاد صد و سی و سه میلیون شغل جدید تا سال ۲۰۲۲ خواهد شد.

گایمر جونز می گوید: “این باور غلط است که ایمنی هوش مصنوعی  به خودی خود همیشه نتایج بهتری از آنچه یک انسان می تواند به تنهایی انجام دهد ، حاصل می کند.” به عنوان مثال ، اگر نوع اشتباه هوش مصنوعی در هر استراتژی بازاریابی دیجیتال ثابت شده باشد ، می تواند بهمنی از تجربیات بد مشتری ایجاد کند و تمامی سازمان را نابود کند . داده های بد می توانند برای یک مارک تجاری و هر نوع کسب و کاری ویران کننده باشند. نظارت انسان می تواند (و باید) از آن پیامد های منفی جلوگیری کند. “

هوش مصنوعی به طور مداوم در حال رشد و پیشرفت است. گایمر-جونز مشاغلی را توصیه می کند که همچنان از این روند بر حذر داشته و پیاده سازی هوش مصنوعی را در استراتژی های بازاریابی دیجیتالی خود قرار دهند تا ضمن دستیابی به بینش های حیاتی مصرف کننده ، تجربه بهتری برای مشتری داشته باشند. او با این وجود به صاحبان برند های معتبر هشدار می دهد تا اطمینان حاصل کنند که استراتژی هوش مصنوعی آن ها قبل از گسترش محصول و  کسب معروفیت به خوبی توسعه یافته است.

“استراتژی های غیر مسئولانه و عجولانه هوش مصنوعی می توانند صدمات بیشتری را نسبت به منافع آن وارد کنند ، بنابراین اجرای هوش مصنوعی  هرگز نباید به آرامی انجام شود. در عوض ، توسعه هوش مصنوعی باید به صورت جامع مورد بررسی قرار گیرد ، زیرا این امر بر کل استراتژی تجاری شما ، ملاحظات اخلاقی و حقوقی شرکت شما و نحوه فروش محصولات تان به جهان تأثیر خواهد گذاشت.”

منبع: FORBES
ترجمه شده در گروه مجله بیستک به قلم  آناهیتا قوامی