چگونگی پیدایش کلوزبیمه بدنه بین المللی 2003 و خطرات اضافی

اولین نسخه کلوز بین المللی بیمه بدنه کشتی وشناورهای دریائی درنوامبر 2002 پس ازبحث وهمکاری گسترده بین اعضاء کمیته مشترک بیمه بدنه Joint Hull Committee(JHC) و همکاری های قابل توجه انجمن محاسبان خسارات، پا به منصه ظهورگذاشت.

تعریف بیمه دریائی و کاربرد آن
بیمه دریائی: تلف یا آسیب وارد به کشتی، محموله، ترمینال ها وتاسیسات دریائی را تحت پوشش قرارمی دهد.

بیمه حمل ونقل دریائی، زیرمجموعه بیمه دریایی است، گرچه بیمه دریایی پوشش دهنده اموال واقع دردریا و ساحل است که درمعرض خطرات دریا قراردارند نظیر: بدنه وماشین آلات و مسئولیت های مربوط به شناورهای دریائی، پایانه های کانتینری، بنادر، سکوهای نفتی، خطوط لوله و نظیر آن می باشد، اما سالها است که  محدوده پوشش این شاخه بیمه به حمل در خشکی و حمل داخلی هم تسری یافته و حتی در پاه ای موارد بنا به درخواست بیمه گذار به موارد گسترده تری هم توسعه و تسری می یابد.

تاریخچه بیمه دریائی

بیمه دریایی اولین  وقدیم ترین نوع بیمه است. منشاء این  بیمه؛ وام های دریایی بود که دریونان  و روم باستان رواج داشت. این بیمه اصولی ترین ابزار محافظت از ریسک است.  بیمه گران قرون وسطی، در زمانی که وام های دریائی وسفته بازی ازاهمیت خاصی برخوردار بود، برای تقسیم وکاهش ریسک به رواج بیمه دریائی پرداختند. درقرن چهاردهم میلادی درجنوا و سایر شهرهای ایتالیا  قراردادهای جداگانه بیمه دریایی ایجاد و به شمال اروپا انتقال یافت. حق بیمه این قراردادها با توجه به تخمین حسی ریسک، فصل های مختلف سال ومنطقه فعالیت دزدان دریایی متفاوت بود.

 قانون بیمه دریایی، ازقانون بازرگانی سرچشمه گرفت. درسال 1601 میلادی اتاق تخصصی بیمه گران، جدا ازسایر ارگانهای دریائی درانگلستان تأسیس شد. اواخرقرن هفدهم، لندن به عنوان مرکز تجارت و بیمه دریائی ازاهمیت خاصی برخوردار شد و در اواخر دهه 1680  ادوارد لوید، قهوه خانه خود را در تاوراستریت  لندن افتتاح کرد.

 به زودی این قهوه خانه محل تجمع صاحبان کشتی ، بازرگانان، ملوانان ورزیده و فرماندهان کشتی تبدیل شده  و منبع موثقی برای  جدیدترین اخبارحمل و نقل دریائی قرارگرفت. بدین ترتیب قهوه خانه ادواردلوید اولین بازار بیمه دریایی را بوجود آورد. این مکان پایگاهی شد برای فعالان صنعت کشتیرانی وحمل ونقل دریائی و اشخاصی که مایل به  سرمایه گذاری در زمینه بیمه محمولات وکشتی ها بودند. این آغازغیررسمی منجر به ایجاد بازار بیمه لویدز لندن و تجارت کشتیرانی و بیمه های مرتبط به آن شد. بازرگانان و طرف های مشارکت کننده در بیمه سرانجام کمیته ای به عنوان انجمن لویدز تشکیل داده و به Royal Exchange در Cornhill منتقل شدند(جائیکه بعدها موسسه لویدر  به شکل گالری بوجود آمد و سالها فعالیت کرد تا سرانجام به ساختمان جدیدش انتقال یافت) .

تأسیس شرکتهای  بیمه هم زمان با توسعه زیرساخت ها و بوجود آمدن متخصصان (کارگزاران کشتی، وکلای دریائی، بانکداران، بازرسان و کارشناسان دریائی، محاسبان خسارت، محاسبان زیان همگانی، و این قبیل افراد) و رشد امپراتوری انگلیس باعث شد قانون انگلیسی در این زمینه برجسته شود. به نحوی که این نفوذ  امروزه هم به نحوی  ادامه پیدا کرده وبیشتر کشورها دراصول بیمه گری خود از قوانین بیمه انگلستان و محصولات بیمه ای که توسط متخصصان و کارشناسان این کشور بوجود می آید استفاده می کنند.

در اواسط قرن هجدهم میلادی، لرد مانسفیلد و رئیس دادگستری انگلیس،  ادغام قانون بازرگانی و اصول حقوق عمومی را شروع کردند. 

رشد بازار بیمه لندن منجر به استاندارد شدن بیمه نامه ها، سوابق حقوقی و توسعه قانون بیمه دریایی  شد.

در 4  اپریل 1883  اجلاس اتحادیه عمومی بیمه گران به منظور بررسی جزئیات و جمله بندی کلوز های خاصی که معمولا به بیمه نامه دریائی ضمیمه می شد، با این هدف که این کلوزها را تعدیل کند،  درموسسه لویدز لندن برگزار شد. چند ماه بعد، تعدادی ازکلوزهای لویدز تجدید نظرشد.  

درسال 1884 مؤسسه بیمه گران لندن ILU)   Institute London Underwriter ( شکل گرفت و در 8 دسامبر 1884، به توصیه  ILU  سه کلوز برای بیمه کردن شناورهائی که با قوه بخار کارمی کردند طراحی شد. با این حال، اولین مجموعه کامل کلوز(برای مدت معین) یا کلوزهای بیمه زمانی  بدنه و ماشین آلات موسسه بیمه گران لندن تا سال 1888 صادر نشد.   

اما بالاخره این کلوزها (کلوزهای بیمه بدنه و ماشین آلات شناورهای دریائی برای مدت معین ) بوجود آمد وتحول بزرگی در بیمه کشتی ها وشناورهای دریائی ایجاد کرد. درصد سال گذشته، کلوزهای(زمانی) انستیتو بیمه گران به یک استاندارد مهم برای بیمه کشتی ها تبدیل شد   و نقش زمان در بیمه شناورهای دریائی  درعنوان و تیترکلوزهای  بیمه بدنه وماشین آلات هم ظاهر شده . ITCH 95 – Institute Time Clauses, Hulls, 1.11.95    اساس این موفقیت ارائه پوشش مورد نیازجوامع تجاری همراه با در نظر گرفتن تسهیلات خاص برای اعلام و وصول خسارات بیمه ای بود.

تغییر دیگری را که در این مسیر اتفاق افتاد  بوجود آمدن کلوز های 1969 بود.

کلوزهای 1969 دربرگیرنده تغییراتی عمده ای ازجمله سوئیچ کردن از"فرانشیز برای هرسفر" به تعیین مبلغ قابل کسر deductible برای هرحادثه بود.   

در سال 1906  قانون بیمه دریایی انگلستان تصویب شد. اگرچه عنوان این قانون  بیمه دریایی است ، اما اصول عمومی آن درمورد کلیه بیمه های غیر زندگی اعمال می شود.

امروزه ، بیمه های دریایی با بیمه های هوایی وترانزیت (محموله) ترکیب شده و در شکل جدید خود با نام اختصاری "MAT"  ( Marine aviation and Transit  ) شناخته می شود.

با زار بیمه لندن تا سال 1983 با استفاده از بیمه نامه S.G  و استناد به قانون بیمه دریائی 1906 و کلوزهای بیمه ای که توسط بیمه گران این بازار ارائه می شد  فعالیت می کرد. بیمه نامه S.G دارای واژه نگاری بسیار پیچیده ای بود که درک آن برای افراد غیر متخصص اگر نگوئیم غیرممکن، بسیار دشوار بود. در طول سالیان، همواره مشکلات و کمبود های موجود در این فرم بیمه( بیمه نامه ) با ضمیمه کردن کلوزهای مختلفی که در بازار بیمه لندن طراحی می شد برطرف گردید.

اما این روش مورد انتقاد آنکتاد قرارگرفت. آنکتاد پیشنهاد کرد  قرارداد ها و بیمه نامه هائی  ارائه شوند که دارای متون ساده تری بوده و برای همگان قابل درک باشد.

بدین ترتیب درسال 1983 کلوزهای بیمه دستخوش تغییرات ریشه ای شد. زمان ناپدید شدن بیمه نامه  S.G فرا رسیده بود. بنابراین  ویژگی های کلیدی آن بیمه نامه درکلوز بیمه بدنه وماشین آلات زمانی کشتی جا گرفت.تا بیمه نامه متحد الشکلی بوجود آید. پس از بررسی ها ومطالعات گسترده ای که توسط ارگانها و نهادهای ذیربط صورت گرفت، با استفاده ازهمان فرمت، کلوز جدیدی با عنوان  (1.11.95) منتشر شد، اما این کلوز کمتر مورد استقبال قرار گرفت.

 

چگونگی پیدایش کلوز بین المللی بیمه کشتی ها و شناورهای دریائی

 در پی عدم توفیق کلوز بیمه بدنه و ماشین آلات کشتی ها مصوب 1995 میلادی، متخصصان بیمه های دریائی اقدام به تنظیم نوعی کلوز بین المللی نمودند که  بیشترین  نیازهای  بیمه ای مالکان، اجاره کنندگان، مدیران  واستفاده کنندگان  شناورهای دریائی را تامین نماید

اولین نسخه کلوز بین المللی بیمه بدنه کشتی وشناورهای دریائی  درنوامبر 2002  پس ازبحث وهمکاری گسترده بین اعضاء کمیته مشترک بیمه بدنه  Joint Hull Committee(JHC) و همکاری های قابل توجه انجمن محاسبان خسارات، پا   به منصه ظهورگذاشت.

فرآیند بررسی، پس از انتشارکلوز بین المللی بدنه IHC توسط اعضای کمیته مشترک بیمه بدنه ( JHC ) ادامه یافت . این کمیته هنگامی که قصد داشت با مراجعه به مراکزاصلی دریایی، کلوزمزبور را برای آنها توضیح داده و بازخور بازارجهانی درمورد موضوع را دریافت کند، کلوز یادشده را انتشار داد. قصدکمیته مشترک بیمه بدنه این بود تا کلوز بین المللی  بدنه 2002 را ( IHC 2002 ) مورد بررسی اولیه قراردهد. این فرایند منجر به پیدایش کلوز IHC 2003 و تکمیل آن شد. گرچه هنوز هم ممکن بود برخی تغییرات جزئی لازم باشد، اما به نظرمی رسید برای اینکه بازار بتواند؛ به عنوان یک بیمه نامه استاندارد و شناخته شده بین المللی و استفاده ازآن آشنا شود،  کلوز  2003 IHC  برای مدتی بدون تغییر مورد استفاده قرار گیرد. البته باید توجه داشته باشیم که کلوزهای بیمه بدنه (زمانی) 1.10.83  و 1.11.95 همچنان قابل استفاده بودند.

علاوه بر این، فراموش نکنیم که طرفین قرارداد بیمه بدنه و ماشین آلات کشتی، همواره می توانند  شرایط کلوز IHC 2003 را تغییر دهند، هرچند باید تذکر داد که هرگونه تغییردرشرایط و اصطلاحات کلوز استاندارد مذکور باید پس از کارشناسی ها و بررسی های لازم صورت پذیرد.

ضمن تشکر از همه دوستان و همکاران محترمی که با ارسال نظرات ، پیشنهادات و انتقادات خود موجب غنای بیشتر مطالبی می شوند که اینجانب انتشار می دهم؛ خواهشمند است همچون همیشه نظرات، پیشنهادات و انتقادات خود را از طریق لینک مقاله یا از طریق ایمیل زیر انتقال دهید:  Javad.m.emami@gmail.com   پیشاپیش از الطاف وهمراهی های شما ارجمندان سپاسگذارم.

 

لینک کوتاهلینک کپی شد!
اخبار مرتبط
ارسال نظر

  −  1  =  6