بیمه نامه های گروهی خودرو در کانادا را بشناسید/ بیمه گذاران عمر با صندوق های TDچگونه سرمایه های خود را مدیریت می کنند؟

بیمه نامه ای که برای من صادر شده بود در اصل یک گواهی بیمه نامه بر روی یک بیمه نامه مادر بود. موضوع برایم جالب بود و دیدم که بیمه گر ، Novex Insurance Company است و وقتی درباره این بیمه گر کانادایی که زیر مجموعه شرکت بیمه معروف کانادایی Intact Insurance است تحقیق کردم هیجان زده شدم چون دیدم که کار این بیمه گر بزرگ، صدور انواع بیمه نامه های گروهی است! //در کانادا بازده بازار سرمایه، سود را تعیین می کند و بیمه گذار می تواند دقیقا بگوید پولش را کجا از میان ده ها گزینه که شرکت بیمه در اختیارش می گذارد مثلا TD Dividend Income Fund سرمایه گذاری شود. تازه می تواند هر سال آن را هم عوض کند و سرمایه خودش را مدیریت کند.

از آنجا که یکی از راهبردهای رسانه ریسک نیوز تولید محتوای مطلوب برای صنعت بیمه است و با توجه به اینکه طی سالهای اخیر و با اعمال  تحریم ها ، انتقال دانش به صنعت بیمه ایران با خدشه روبرو گردید در این راستا ریسک نیوز تلاش کرده تا با ارتباط با ایرانیان موفق در کشورهای توسعه یافته ، این خلل را تا حدودی جبران کند.
زین پس مجموعه مقالاتی از کامبیز کیامهر یکی از بیمه گران موفق ایرانی در کانادا منتشر می گردد ، در این مقالات سلسله وار تلاش می گردد تا ضمن تصویرسازی فضای واقعی صنعت بیمه کانادا ، تجارب موفق بیمه گران این کشور منتقل گردد .
بدون شک این مقالات علاوه بر مدیران ،بخصوص برای شبکه فروش صنعت بیمه ایران می تواند اثرگذار باشد ، امید که تجارب موفق بیمه گران بین المللی در قالب انتقال دانش برای صنعت بیمه ایران مفید واقع گردد

در قسمت اول این مقالات تلاش شد تا نمایی کلی از صنعت بیمه کانادا به تصویر کشیده شود، در قسمت دوم این سریال آموزشی کامبیز کیامهر برای تصویر سازی واقعی تر از صنعت بیمه کانادا به سراغ نوید ایزدی از نمایندگان موفق بیمه های عمر در استان بریتیش کلمبیا رفت و مطالب مفید و جالبی مالیات ونقش آن در رشد بیمه های عمر کانادا و همچنین وضعیت نماینده های دو شغله در کانادا عنوان شد.
در قسمت سوم این سریال مکتوب اموزشی نوید برای ما از چگونگی اخذ نمایندگی بیمه عمر در کانادا و درآمد نمایندگان گفت، در قسمت چهارم نیز به تفاوتهای بازار یابی و فروش بیمه های عمر در ایران و کانادا پرداخته شده است .
در قسمت پنجم کامبیز کیامهر که 12 سال تجربه در صنعت بیمه ایران و کانادا را در کارنامه کاری خود ثبت کرده تجارب بیمه گری در کانادا را به ایران پیوند زده است وی در این قسمت ضمن ارایه راهکار ، به برخی پیشنهادات اشاره می کند.
در قسمت ششم این سریال مکتوب با ساختار نهاد نظارتی و رگولاتور بیمه ای در کانادا آشنا می شویم بدون شک این بخش می تواند برای مجموعه نهاد ناظر در ایران جالب توجه باشد ضمن اینکه این پرونده ما را با زوایای جالب فروش بیمه های عمر زمانی در کانادا آشنا می کند.
در قسمت هفتم در خصوص اهمیت مقوله ارزیابی ریسک در بیمه های عمر و جذابیت بیمه عمر زمانی برای مشتریان در کانادا گزارش شد.
در قسمت هشتم کامبیز کیا مهراز شرایط جالب بیمه نامه های عمر در کانادا گفت و یک نمونه بیمه نامه مورد بررسی قرار گرفت.
 در قسمت نهم شرایط پرداخت کارمزد  به نمایندگان بیمه های عمر در کانادا مورد بررسی قرار گرفت که اطلاعات جالبی را به مخاطب ارایه می کرد.
در قسمت دهم مطالب جالبی در باره ارزیابی ریسک در بیمه های عمر از زبان کامبیز کیامهر بازگو می شود و همچنین نوید مطالب جالب توجهی در خصوص ممنوعیت فروش بیمه در بانک ها و مالیات در بیمه های عمر عنوان می کند.
در قسمت یازدهم کامبیز از تجربه متفاوتش از تصادف می گوید و نوید پوشش های جالب عمر زمانی را برایمان تشریح می کند.
در قسمت دوازدهم در گزارشی جذاب از نحوه برگزاری کلاسهای آموزشی بیمه های عمر برایتان گفتیم و شرکت  Fidelity investment  را برایتان معرفی کردیم.
در قسمت سیزدهم کامبیز از ازمون اخلاق حرفه ی نمایندگان بیمه کانادا برایمان گفت و نوید از شرایط جالب بیمه نامهCI مطالب جالب را بازگو کرد.
در قسمت چهاردهم کامبیز و نوید از بیمه نامه های عمر دائمی در کانادا و حق انتخابهای جالب ان برای بیمه گذارگفتند.

در قسمت پانزدهم از انواع بیمه شده در بیمه نامه های عمر بلند مدت گفته شد و طراحی یک نمونه بیمه نامه را با نوید و کامبیز مرور کردیم.
در قسمت شانزدهم کامبیز مطالب بسیار جالبی در مورد یک نهاد حمایتی از شرکتهای بیمه در کانادا گفت و نوید در مورد یک اپشن جالب یعنی دریافت پوشش های اضافه بیمه ای به جای سود نقدی برایمان توضیحات مبسوطی داد.
در قسمت هفدهم اطلاعات جالبی در خصوص بیمه نامه ثالث در کانادا ارایه شد و کامبیز با بیان اطلاعات مبسوط در این زمینه به نوعی نحوه اجرای راننده محوری در بیمه نامه ثالث را تشریح کرد همان هدفی که صنعت بیمه ایران این روزها به دنبال ان است.
در قسمت هجدهم اطلاعات مفیدی در خصوص نحوه فعالیت تشکل های صنفی در کانادا ارایه شد  و همین طور بیان شد که  چطور می توانیم یک بیمه نامه عمر با زمان ۶۵ سال تهیه کنیم.
در قسمت نوزدهم کامبیز اطلاعات مفیدی در خصوص چگونگی اخذ پروانه نمایندگی عمر و جنرال در کانادا می دهد و نوید از طراحی یک بیمه نامه عمر دائمی با درآمدهای مکمل برای فرزندان می گوید.

در قسمت بیستم کامبیز اطلاعات اماری جالبی از صنعت بیمه کانادا در حوزه تولید حق بیمه ، خسارت پرداختی و سود مشارکت در منافع بیمه های عمر می دهد.
در قسمت بیست و یکم کامبیز اطلاعات بسیار جالبی در خصوص رونق و شکوفائی صندوق های بازنشستگی در کانادا و رابطه انها با شرکتهای بیمه می دهد این بخش می تواند الگوی مناسبی برای مدیران ایرانی باشد چرا که در حال حاضر صندوق های بازنشستگی در ایران به پاشنه اشیل اقتصاد مبدل شده اند در حالیکه اگر ساز و کار منطقی برای انها فراهم می آمد، می توانستند سهم بسزائی در رونق اقتصادی ایفاء کنند پیش ازین عبدالناصر همتی زمانیکه رئیس کل بیمه مرکزی بود پیشنهاد قرار گرفتن صندوق های بازنشستگی ذیل نظارت بیمه مرکزی را ارایه داد که عملیاتی نگردید.

در قسمت بیست و دوم برایتان از انعطاف بیمه نامه های UL در مدیریت حق بیمه و نحوه سرمایه گذاری ها گفتیم.

در قسمت بیست و سوم کامبیز کیامهر از مراحل طی طریق نمایندگان بیمه عمر کانادایی گفت.

و اما در قسمت بیست و چهارم از این گزارش سریالی منحصر بفرد که از قضا بسیار مورد توجه جامعه بیمه ای کشور واقع شده ضمن پرداختن به چند رشته دیگر بیمه ای از جمله بیمه های اموال و مسئولیت در کانادا، همگام با مسایل روز صنعت بیمه ایران به عملکرد مالیاتی صنعت بیمه کانادا پرداختیم.
ذر قسمت بیست و پنجم با کامبیز همراه می شویم تا از بیمه نامه های گروهی خودرو در کانادا و نحوه مدیریت صندوق های سرمایه گذاری توسط بیمه گذاران کانادایی اگاه شویم:

حدود دو هفته پیش برای دید و بازدید خانوادگی و توسعه فعالیت ها صادرات بیمه نامه های ایرانی در شرق کانادا و آمریکا به تورنتو سفر کردم و برای همین نتوانستم در این مدت نوشتن این مجموعه گزارشات را ادامه بدهم. اما در این سفر با یک نوآوری بیمه ای آشنا شدم که مرزهای سنتی را که به عنوان یک بیمه گر ایرانی همیشه با آن ها درگیر بودم را تغییر داده بود و برایم تازگی داشت. آن را برایتان تعریف می کنم و امیدوارم برای شما هم جالب و الهام بخش باشد.

تورنتو شهر بزرگ و پهناوری است که عملا پایتخت تجاری و اقتصادی کانادا محسوب می شود. به دلیل وسعتی که این شهر دارد، استفاده از خدمات حمل و نقل عمومی برایم سخت بود و تصمیم گرفتم در طول مدت اقامتم خودرو اجاره کنم. گوگل کردم و اولین گزینه ای که برای اجاره خودرو به من معرفی کرد سایت و اپلیکیشنی به نام TURO بود.  اپلیکیشن جالبی است که پیشنهاد می کنم آن را ببینید و عملا نوعی بازار آنلاین (Marketplace) را شکل داده و برای همه این امکان را فراهم می آورد که اگر از خودور خود در روزها و ساعت های خاصی استفاده نمی کنند، آن را با دیگران به اشتراک بگذارند و به جای اینکه خودرو در پارکینگ خاک بخورد، پول در بیاورند. TURO چیزی مانند Uber اما بدون راننده است که حسابی کار و بار شرکت هایی که به صورت سنتی خودرو اجاره می دهند را کساد کرده است. این شرکت در سال ۲۰۱۰ میلادی در آمریکا کارش را شروع و بعد از فراز و نشیب هایی که به عنوان یک استارت آپ داشته حالا ادعا می کند که بیش از ۳۵۰ هزار خودرو شخصی در آن لیست شده و در ۵۶ کشور و ۵۵۰۰ شهر فعال است.

 

 
  

 

 

 

 

راستش شاید یکی از دلایل دیگری هم که تصمیم گرفتم از TURO خودرو اجاره کنم این بود که با کنجکاوی ذاتی یک نماینده بیمه که جوانی خود را با عشق و علاقه در راه بیمه گری وقف کرده سوال های زیادی در ذهن داشتم و می خواستم بدانم شرایط بیمه برای یک خودرو اشتراکی چگونه است.

قرار بود که با خودرو یک نفر دیگر رانندگی کنم و می خواستم خودم کشف کنم که بیمه گران بزرگ چگونه فکر می کنند و چه راه هایی برای برداشتن موانع توسعه کسب و کارهای جدید در اختیارشان قرار می دهند. قبلا برایتان تعریف کرده بودم قیمت بیمه در کاناد و آمریکا بالا است و اگر کسی خسارت داشته باشد، در سال های بعد باید حق بیمه خیلی بیشتری بپردازد پس اگر قرار باشد که بیمه نامه فعلی خودرو تحت تاثیر حادثه احتمالی ناشی از قصور اجاره گیرنده قرار گیرد که اصلا اشتراک گذاشتن خودرو عاقلانه نیست. از طرف دیگر بیمه نامه خودرو متعلق به مالک خودرو است و نه خود خودرو پس مسئولیت اجاره گیرنده را پوشش نمی دهد. ولی در کانادا اگر کسی بیمه نامه برای خودرو می خرد، نام راننده اصلی و راننده های فرعی که با آن خودرو رانندگی می کنند و نوع استفاده از خودرو ( کار یا تفریح) در آن ثبت می شود و برایم عجیب بود که آیا هر بار که خودرو اجاره داده می شود،  نام اجاره گیرنده به عنوان راننده جدید به بیمه نامه اضافه می شود؟

خودروی مورد نظرم را انتخاب کردم و وقتی مراحل ثبت درخواست را انجام می دادم، TURO به من پیشنهاد داد که برای مدتی که خودرو را اجاره کرده ام، برایش بیمه نامه هم بخرم تا خیالم راحت باشد. البته خیلی از کارت های اعتباری بانکی در سفر خدمات بیمه اجاره خودرو را هم بر روی خودشان دارند. بیمه نامه خودرو خودم در ونکوور هم پوشش بیمه برای خودرو اجاره ای در سفر را تقبل می کند. اما برای ارضای حس کنجکاوی حرفه ای و اینکه خیالم کاملا راحت باشد از بین ۳  گزینه بیمه حداقل ، متوسط و حداکثر که سقف پوشش و فرانشیز در آن ها متفاوت بود، گزینه Minimum Protection را انتخاب کردم تا با پرداخت روزانه 26/5 ( بیست و شش و نیم) دلار ، خودور را تا ۲ میلیون دلار تحت پوشش بیمه قرار دهم . مبلغ اجاره خود خودرو ۹۸ دلار در روز بود :

 

     
   
 
  
 
   

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

برایم تجربه ای جالب ، ارزشمند و آموزنده بود چون :

–        این خودرو می توانست به صورت همزمان تحت پوشش چند بیمه نامه قرار گیرد. یعنی در کنار بیمه نامه اصلی که حتما دارنده خودرو برای استفاده خودش داشته ، بیمه گر گواهی بیمه نامه های جدید برای اجاره گیرندگان صادر می کند تا هم آن ها پوشش بیمه ای داشته باشند و هم اگر حادثه ای پیش آمد، بیمه نامه اصلی و دارنده خودرو متضرر نشود.

–        بیمه نامه ای که برای من صادر شده بود در اصل یک گواهی بیمه نامه بر روی یک بیمه نامه مادر بود. موضوع برایم جالب بود و دیدم که بیمه گر ، Novex Insurance Company است و وقتی درباره این بیمه گر کانادایی که زیر مجموعه شرکت بیمه معروف کانادایی Intact Insurance است تحقیق کردم هیجان زده شدم چون دیدم که کار این بیمه گر بزرگ، صدور انواع بیمه نامه های گروهی است! یعنی تخصص این بیمه گر فقط این است که بیمه نامه به صورت گروهی برای گروه های هدف در بازار طراحی و صادر کند تا هم فرآیند صدور ساده شود و هم حق بیمه کاهش پیدا کند و با خودم آرزو کردم ایکاش روزی را ببینم که شرکت های بیمه با حوزه کار تخصصی در کشور مادری من هم شروع به کار کرده اند. برای صدور گواهی بیمه نامه، TURO به عنوان بیمه گذار یک قرارداد گروهی با این بیمه گر دارد و ظاهرا هر خودرو که اجاره می رود با الحاقیه تحت پوشش بیمه نامه مادر قرار می گیرد. جالب تر شد وقتی فهمیدم TURO به دلیل تعداد زیاد خودروهایی که به اشتراک می گذارد ( بیش از ۴ میلیون خودرو در سال) ، یک نمایندگی بیمه در آمریکا تاسیس کرده و بیمه نامه ها را خودش صادر می کند و کارمزد را که احتمالا مبلغ قابل توجه است را خودش می گیرد.

–        نکته دیگری که برایم الهام بخش بود این است که دیدم چقدر زیبا و کارآمد دانش فناوری اطلاعات در خدمت توسعه صنعت بیمه قرار گرفته است و همزمان با ثبت درخواست اجاره خودرو، برایم گواهی بیمه نامه هم صادر شد. وقتی درنظر بگیریم که قوانین بیمه گری در هر کشوری که TURO در آن فعالیت می کند متفاوت است، بزرگی این کار بیشتر نمایان می شود. حتی در مورد آمریکا و کانادا که احتمالا بزرگ ترین بازارهای هدف شان است، قوانین بیمه گری در هر ایالت و استان متفاوت است و باید کاملا در نظر گرفته شود. در سابقه این شرکت خواندم که به خاطر اشتباهی که در اوایل کار در سال ۲۰۱۳ در ایالت نیویورک آمریکا در اطلاع رسانی و صدور پوشش های بیمه ای خودروهای اشتراکی داشته اند،‌ فقط در یک مورد شکایت دادگاهی آن ها را ۲۰۰ هزار دلار جریمه کرده بود.

صحبت درباره بیمه های Universal Life (UL)  را با نوید ادامه می دهیم :

–        شما به عنوان یک نماینده بیمه آیا در خصوص نوع صندوق سرمایه گذاری به متقاضی مشاوره می دهید؟ مثلا صندوق خاصی را به او توصیه می کنید و یا انتخاب سبد سرمایه گذاری با خود او است؟

o        یکی از مهمترین کارهای ما به عنوان نماینده بیمه عمر مخصوصا وقتی که داریم یک بیمه نامه UL را طراحی می کنیم این است که به عنوان یک مشاور امین بتوانیم بهترین صندوق سرمایه گذاری را پیشنهاد کنیم. برای این کار از شناختی که از متقاضی ، شرایط مالی و اولویت ها و اهدافش از خرید بیمه UL داریم استفاده می کنیم و صندوق هایی با بازده مناسب را معرفی می کنیم. البته من معمولا سرمایه گذاری را در چند صندوق انجام می دهم تا با در نظر گرفتن فراز و نشیب بازار در نهایت به بازده مطلوب برسم. البته انتخاب نهایی با متقاضی است ولی من تا جاییکه بتوانم با ارائه مدارک و مستندات از سوابق صندوق ها سعی می کنم او را برای انتخاب بهترین گزینه سرمایه گذاری کمک کنم.

–        نوید نکته جالبی که در مقایسه با ایران برایم وجود دارد این است که در اینجا سودی به عنوان تضمین شده به بیمه نامه تعلق نمی گیرد و بیمه گذار کاملا در سود و ضرر صندوق شریک است! البته من آشنایی با بیمه عمر در کشورهای دیگر ندارم ولی آنچه که در ایران تحت عنوان UL به فروش می رود ، ترکیبی از ۳ بیمه نامه UL و WL و بیمه زمانی است. حتما دلایلی برای این نوع طراحی بوده که من به آن آگاه نیستم و بعدا بیشتر درباره این تفاوت ها صحبت خواهیم کرد. اما ایکاش یک بیمه نامه UL کامل هم داشتیم.

o        کامبیز من هم در چند سفر که به ایران داشتم متوجه این تفاوت ها شدم. مثلا بیمه نامه UL باید دائمی باشد اما دیدم در ایران مدت زمان پوشش آن محدودیت زمانی داشت. یا اینکه بیمه گذار نمی دانست که شرکت بیمه پولش را کجا سرمایه گذاری می کرد و فقط سود به او اعلام می شد که تقریبا مانند بیمه های WL در آمریکای شمالی است. یا همانطور که گفتی ظاهرا سودی تضمین شده وجود دارد درصورتیکه در اینجا بازده بازار سرمایه، سود را تعیین می کند و بیمه گذار می تواند دقیقا بگوید پولش را کجا از میان ده ها گزینه که شرکت بیمه در اختیارش می گذارد مثلا TD Dividend Income Fund  سرمایه گذاری شود. تازه می تواند هر سال آن را هم عوض کند و سرمایه خودش را مدیریت کند.

–        نوید به نظر من هم اینکه بیمه گذار خودش می تواند نوع سرمایه گذاری را تعیین کند خیلی ارزشمند است و باعث می شود تا مبالغ دریافتی توسط شرکت های بیمه به درستی و کاملا شفاف و مولد به بازار سرمایه وارد شده و باعث رونق اقتصادی بشود. حالا که به TD Dividend Income Fund  اشاره کردی، اگر موافق هستی به عملکرد ( Fund Fact)این صندوق سرمایه گذاری ۲۵ ساله بانک TD با هم نگاهی بیاندازیم:

 
  

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

    
  
 
   

 

به نظر من اینکه سرمایه گذار با شفافیت کامل می تواند اطلاعات مالی صندوقی که می خواهد سال ها برای بیمه عمرش در آن سرمایه گذاری کند را در اختیار داشته باشد و سرمایه گذاری خودش را مدیریت کند، از دلایل مهم توسعه ضریب نفوذ بیمه نامه های UL در کانادا است. مثلا در همین صندوق TD که بررسی می کنیم برایم جالب است که حتی هزینه های مدیریت صندوق یا همان MER ( Management Expense Ratio) هم به بیمه گذار اعلام شده تا بداند که عملا چقدر از سود پولش برای آن صرف می شود. سوال من این است که آیا MER از بازده صندوق کسر می شود؟

o        کامبیز به نکته جالبی اشاره کردی که چون بازده ای که برای صندوق اعلام می شود، عملا MER از آن کسر شده است. مثلا در همین صندوق می بینی که مجموع هزینه های آن برای سرمایه گذار 2/04 ( دو و چهار صدم ) درصد است که شامل MER و TER می شود. حالا اگر در سالی بازده صندوق مثلا ۹ درصد به سرمایه گذار اعلام شود ، عملا هزینه ها از آن کسر شده یعنی بازده واقعی حدود ۱۱ درصد بوده است. به منظور حفاظت از منافع مردم دولت از سال ۲۰۱۳ به بعد صندوق ها را ملزم کرد که بازده را پس از کسر هزینه های مدیریت صندوق به سرمایه گذار اعلام کنند. یکی دیگر از جذابیت های همین صندوقی که به عنوان نمونه بررسی می کنیم این است که اصطلاحا No-Load است یعنی سرمایه گذار هزینه ای برای خرید ( Sale Charge) نمی پردازد و پول بیشتری را سرمایه گذاری می کند. وظیفه ما به عنوان نماینده بیمه عمر این است که اطلاعات کامل از ویژگی های هر صندوق داشته باشیم تا بتوانیم بهترین بیمه نامه را براساس نیازسنجی که برای متقاضی انجام داده ایم طراحی کنیم.

–        وقتی که به مشخصات این صندوق ( Fund Fact ) نگاه می کنم از شفافیت آن لذت می برم و آروزیم این است که با توسعه شرکت های بیمه تخصصی عمر در ایران، به زودی ما هم ابزارهای حرفه ای برای تامین رفاه هم وطنان داشته باشیم. خیلی راحت و بدون ترس به خریدار گفته که حتی ممکن است ضرر کند و بیمه گر بازگشت پولش را تضمین نمی کند و او مثل هر سرمایه گذاری دیگری در سود و زیان شریک است. در کنارش به او می گوید که ریسک این صندوق Low-Medium است و در ۱۰ سال گذشته فقط ۲ بار در سال های ۲۰۱۵ و ۲۰۱۸ میلادی بازده صندوق منفی شده است. برای اینکه متقاضی بتواند با چشم باز سرمایه زندگی اش را به بیمه گر بسپارد به او می گوید که بهترین و بدترین وضعیت سرمایه گذاری در ۱۰ سال گذشته چگونه بوده است. می گوید ۳ ماه منتهی به ماه می سال ۲۰۰۹ بهترین بازگشت معادل 22/9 ( بیست و دو و نه دهم) درصد و در سه ماه منتهی به ژانویه همان سال بدترین بازگشت معادل 15/9 ( منفی پانزده و نه دهم) درصد را تجربه کرده و  اگر شخصی در آن سال ها ۱۰۰۰ دلار سرمایه گذاری کرده بوده ، به ترتیب ۱۲۲۹ و یا ۸۴۱ دلار عایدش می شده است. نوید سوالی دارم. آیا بیمه گذار می تواند با توجه به وضعیت بازار صندوق های سرمایه گذاری خودش را تغییر دهد؟

o         بله و به راحتی این امکان فراهم است. بیمه گران مختلف شرایط متفاوتی اعلام می کنند ولی مثلا Ivari به بیمه گذار UL خودش این امکان را می دهد که حتی تا ۴ بار در سال سبد مالی خودش را اصلاح کند. برای این کار کافیست بیمه گذار به نماینده خودش مراجعه کند تا با کمک او درخواستش برای تغییر سبد سرمایه گذاری نزد بیمه گر ثبت شود.

–        نوید همانطور که درباره آن صحبت کردیم ، گزینه های سرمایه گذاری در بیمه های UL در ایران در بهترین حالت معمولا کم ریسک و ریسک متوسط و پر ریسک به متقاضی اعلام می شود و عملا مانند بیمه نامه WL بیمه گذار نمی داند که بیمه گر قرار است با پولش چه کاری انجام دهد و آن را کجا سرمایه گذاری کند. البته اخیرا در اخبار خواندم که بیمه سامان برای اولین بار مجوزی از بیمه مرکزی دریافت که نوع جدیدی از بیمه نامه UL را معرفی کند که ظاهرا گزینه های سرمایه گذاری شفاف متصل به بازار سرمایه را در اختیار بیمه گذار قرار می دهد که امیدوارم این کار به سرانجام برسد. لطفا برایمان از تعداد و تنوع صندوق ها و سبدهای سرمایه گذاری که توسط بیمه گران در کانادا و آمریکا در اختیار متقاضیان بیمه های UL قرار می گیرد بگو.

ادامه دارد.

لینک کوتاهلینک کپی شد!
اخبار مرتبط
ارسال نظر

  +  34  =  44