توقف توسعه // از برنامه ششم عقبیم

سلیمانی : در چشم انداز بیست ساله قرار بود در افق سال ۱۴۰۴ در میان کشورهای منطقه جایگاه اول را داشته باشیم که متاسفانه محقق نشد و رتبه چهارم را داریم که این امر نشان می دهد در صنعت بیمه عقب هستیم. // قاسمی: در حال حاضر ما با یک فاجعه از نظر توسعه ای مواجعه هستیم به دلیل اینکه منابع مالی نزد بیمه ها و بانک ها اجازه ندارند راجع به بنگاه سازی فکر کنند .// ضمیری: تجربه کشورهای پیشرفته نشان می دهد سرمایه گذاری منابع حاصل از ذخایر ریاضی بیمه های زندگی، از ابزارهای مطمئن در تأمین مالی پایدار بوده است.

به گزارش ریسک نیوز، دومین همایش بیمه های عمر و تأمین آتیه با عنوان "بررسی تجارب، چالش ها و راهکارهای توسعه بیمه های عمر و تأمین آتیه" به همت بیمه پاسارگاد برگزار شد.

معصوم ضمیری ، مدیر عامل شرکت بیمه پاسارگاد در ابتدای این همایش گفت:  تجربه کشورهای پیشرفته نشان می دهد سرمایه گذاری منابع حاصل از ذخایر ریاضی بیمه های زندگی، از ابزارهای مطمئن در تأمین مالی پایدار بوده است. از دیگر سوی رویکرد جامعه به خرید بیمه های زندگی حاکی از ارتقاء اعتماد مردم به صنعت بیمه در چند سال اخیر است. اما این روند برای دستیابی به آن چه که در برنامه پنج ساله ششم توسعه کشور مقرر شده، کافی نیست بلکه تحولات و ابزار مضاعفی را در عرضه بیمه های زندگی ایجاب  می نماید؛ در این صورت است که رسیدن به اهداف پیش بینی شده و کسب اعتماد بیش از پیش مردم به صنعت بیمه دور از دسترس نخواهد بود.

وی درباره اهم پیش نیازها و الزامات توسعه بیمه های زندگی گفت: این پیش نیارها شامل طراحی محصولات متناسب با خصوصیات اجتماعی و نیازهای آحاد مختلف جامعه و آموزش و تجهیز سرمایه انسانی به دانش فنی بیمه های طراحی و اجرای نرم افزار جامع IT، منطبق با مقررات مصوب شورای عالی بیمه و با مختصات اساسی، طراحی سیستم حسابداری جامع به منظور نگهداری اطلاعات، محاسبات فنی و مالی بویژه ذخائر ریاضی، وام بیمه گذاران، مشارکت در منافع بیمه گذاران، طراحی، تربیت و تجهیز سازمان فروش تخصصی برای عرضه بیمه های زندگی با تأکید بر بازاریابی، مدیریت، کنترل و نظارت مطلوب بر اجزای سازمان می شود.

از برنامه ششم خیلی عقبیم

در ادامه این همایش غلامرضا سلیمانی ، رئیس کل بیمه مرکزی ، اذعان داشت: طبق برنامه ششم توسعه مبنی بر افزایش ضریب نفوذ بیمه ، بر اساس مستندات موجود تا رسیدن به این شاخص فاصله زیادی داریم.

به گفته وی در حال حاضر ضریب نفوذ بیمه ۲.۴است که اگر با همین سرعت حرکت کنیم تکلیف برنامه ششم توسعه محقق نمی شود.

رییس کل بیمه مرکزی  گفت: در چشم انداز بیست ساله قرار بود در افق سال ۱۴۰۴ در میان کشورهای منطقه جایگاه اول را داشته باشیم که متاسفانه محقق نشد و رتبه چهارم را داریم که این امر نشان می دهد در صنعت بیمه عقب هستیم

رییس کل بیمه مرکزی گفت: ۴۴ هزار میلیارد تومان پرتفوی ۹۷ بود که نیمه اول سال ۹۸ به ۲۶هزار و ۵۰۰میلیارد تومان رسید که قطعا تا پایان سال به ۶۰هزار میلیارد تومان می رسد.

رییس کل بیمه مرکزی تاکید کرد: متاسفانه زمزمه هایی از  اعمال مالیات بر ارزش افزوده بر بیمه های زندگی به گوش می رسد که من به مجلس صراحتا اعلام کردم این تصمیم قطعا به معنای مرگ بیمه های زندگی خواهد بود.

شرکتهای بیمه در انتخاب شرکتهای انفورماتیک جهت دریافت سرویس های ای تی دقت کنند

رییس کل بیمه مرکزی می گوید: مدتهاست به شرکتهای بیمه جهت اتصال به سامانه انبارها ابلاغ کردیم اما هنوز بسیاری از شرکتها متصل نشده اند.
به گفته وی ما تا پنجم الان ماه فرصت دادیم و شرکتهای بیمه قول دادند عملیاتی کنند اما چرا اینقدر باید باتاخیر همراه باشد.
به گفته سلیمانی توسعه زیر ساختهای ای تی در شرکتهای بیمه ضرورت دارد در این راستا شرکتها در انتخاب شرکتهای ارایه دهنده خدمات ای تی دقت کنند.

همچنین رییس کل بیمه مرکزی در همایش بیمه های عمر و تامین اتیه پاسارگاد خبر داد : صورتهای مالی شرکتهای بیمه مورد تایید بورس و بیمه مرکزی به زودی ابلاغ
می شود.

خریداران عمر و قدرت اختیار
سلیمانی در ادامه گفت: من دو بیمه نامه عمر دارم و قصد دارم یک بیمه نامه دیگر را هم خریداری کنم اما به عنوان یک بیمه گذار تمایل دارم شرکتهای بیمه به بیمه گذاران انتخاب نحوه سرمایه گذاری منابع را بدهندو بورس و بانک ها می توانند ابزار مناسبی در اختیار شرکتهای بیمه قرار دهند.

رئیس کل بیمه مرکزی با بیان اینکه باید از ابزارهای نوین در بخش بیمه زندگی استفاده کرد، ادامه داد: از مشکلات و چالش های بیمه این است که افراد بیمه شده نمی‌دانند که شرکت‌های بیمه، پول آنها را کجا سرمایه‌گذاری کرده اند.باید شرایطی فراهم شد تا از افراد بیمه شده سوال شود که تمایل دارند پول آنها در چه بخش‌های اقتصادی (بانک، بورس، مسکن و …) سرمایه‌گذاری شود.

وی گفت: در صورت تنوع دادن به ابزارهای سرمایه‌گذاری در بیمه، می‌توان شرایطی را فراهم کرد تا افرادی که توان و یا علاقه به سرمایه‌گذاری مستقیم ندارند، به بیمه‌ها اعتماد کرده و در آنها سرمایه‌گذاری کنند.

وی با بیان اینکه عملکرد بیمه‌های زندگی باید شفاف باشد، گفت: اکنون وضعیت سرمایه‌گذاری در بانک و بورس شفاف است به طوری که افراد می‌دانند که در هر لحظه ارزش دارایی آنها به چقدر رسیده است اما در بیمه اینگونه نیست.

سلیمانی خاطر نشان کرد: اکنون ۲۰۰۰ هزار میلیارد تومان نقدینگی در کشور وجود دارد که صنعت بیمه باید بخشی از آن را جذب کند.
 

توسعه در کشور متوقف است

در ادامه این همایش مجید قاسمی ، رئیس هیات مدیره بیمه پاساگارد و مدیر عامل بانک پاساگاد با بیان اینکه توسعه در کشور متوقف است، گفت: اگر از صنعت بیمه انتظار توسعه داریم باید تاکید کنم در حال حاضر توسعه در کشور متوقف است  و اگر در اقتصاد کلان در ریل قرار بگیرد صنعت بیمه هم توسعه می یابد.
  مدیرعامل بانک پاسارگاد با تاکید بر اینکه تشکیل سرمایه ثابت ناخالص در کشورمان نزدیک به صفر و اگر تورم را لحاظ کنیم، منفی است، تصریح کرد: امروز در نظام بانکی بحث کمبود سرمایه در گردش است و همه متمرکز بر این امر شده‌اند.

وی گفت: گفته می شود بانک ها نباید بنگاهداری کنند اما به اعتقاد من بانک ها باید به سمت بنگاه سازی حرکت کنند.

قاسمی عنوان کرد: تحت عنوان عدم بنگاهداری ، توسعه توسط بانک ها محدود شد این در حالی است در اقتصادهای توسعه یافته ای مانند ژاپن ، بانکها سرمایه گذاری های گسترده می کنند و سهامدار بنگاههای بزرگ هستند.

وی در ادامه اذعان داشت: در حال حاضر ما با یک فاجعه از نظر توسعه ای مواجعه هستیم به دلیل اینکه منابع مالی نزد بیمه ها و بانک ها اجازه ندارند راجع به بنگاه سازی فکر کنند . در حالی که بیمه های زندگی و دیگر حوزه های صنعت بیمه پتانسیل بسیار بالا و توان توسعه ای بالقوه بالایی دارند.

قاسمی گفت: در ژاپن حدود ۸۰ بانک بزرگ درست کردند و کل توسعه و بنگاه‌های اقتصادی را به بانک‌ها و بیمه سپردند و این دو نهاد منبع حرکت توسعه عظیمی که در این کشور می‌بینید، شدند.

وی گفت: جی پی مورگان ۳۸۵۰ مورد فاند دارد که سهام‌داران بنگاه‌های بزرگ هستند، اما در ایران بانک‌ها و بیمه‌ها اجازه ندارند در مورد بنگاه‌سازی فکر کنند.
 

قاسمی خطاب به رئیس کل بیمه مرکزی گفت: با توجه به شناختی که از شما در حوزه اقتصادی دارم لطفا این مهم را پیگیری کنید که چرا منابع مالی بزرگ نزد بانک ها و بیمه ها اجازه بنگاهداری ندارند.

وی تصریح کرد: همانطور که اطلاع دارید، گروه مالی پاسارگاد چند هلدینگ مهم دارد که یکی از آن هلدینگ معدنی و صنعتی است که حدود 5 میلیارد دلار در آن سرمایه گذاری شده و 35 پروژه تعریف شده داردکه این پروژه ها تا پایان سال 1399 و یا 1400به اتمام خواهد رسید و عمده آن البته هم به بهره برداری رسیده و یکی از پتانسیل های بسیار غنی است که پشت بیمه زندگی ای ایستاده و اگر احیانا به لحاظ  نوسانات بیشتر سیکلی در اقتصاد و به لحاظ تورم و به لحاظ رکود بخواهد منابع ریسک پیدا کند جلوی ریسک این منابع  را بگیرد.
قاسمی افزود: هلدینگ دیگر گروه مالی پاسارگاد هلدینگ انرژی است که 12 میلیارد دلار در آن  پروژه تعریف شده و پروژهای بسیار بزرگی در حال انجام هست و حتی از پروژه های بالا دستی که وقتی برای نخستین بار  اوایل سال  97 به امضا رسید  و وزیر نفت متوجه شدند که برای اکتشاف دو میدان نفتی این هلدینگ انرژی از هیچ کارشناس و مشاوره خارجی هم استفاده نکرده ولی در رقابت با خارجی ها به لحاظ فنی برنده شده  اعلام کردند که من برای اولین بار اعلام می کنم که صنعت بیمه ملی شد ؛ هلدینگ سلامت و ای سی تی هلدینگ هایی است که ما در گروه مالی پاسارگاد از این جهت داریم یک تضمین هایی  جدی را فراهم می کنیم برای استحکام برگه های بیمه نامه هایی که معتهدانه به دست متقاضیان آنها داده می شود.

لینک کوتاهلینک کپی شد!
اخبار مرتبط
ارسال نظر

8  ×    =  48