13 آذر فرصتی که نباید از کف برود

فرصت سوزی تمام شد

پارادوکس محور همایش بیمه و توسعه امسال با خبر خروج بیمه های عمر از شمول معافیتهای مالیاتی در پیش نویس قانون خودنمایی می کند چرا که محور همایش امسال افزایش ضریب نفوذ بیمه است با اتکاء به افزایش فروش بیمه های عمر ، ضمن اینکه برنامه ششم توسعه نیز بر افزایش فروش بیمه های عمر تکلیف کرده است، باید دید مقامات اقتصادی حاضر در این همایش چه پاسخی برای این پارادوکس ها دارند.

به گزارش ریسک نیوز در حالیکه همایش سالانه بیمه در روز 13 اذرماه برگزار می شود و به سیاق هر سال بالاترین مقام های اقتصادی کشور و نمایندگان مجلس از سخنرانان کلیدی محسوب می شوند باید دید همایش چهارشنبه که با چالش حذف مالیات از بیمه های عمر گره خورده، قرار است مانند سالهای پیش صرف وعده های مسئولان شود یا نهایتا بیمه گران خواهند توانست این فرصت را چون گذشته از دست ندهند.

روز یکشنبه سندیکای بیمه گران شرایطی را مهیا کرد تا رئیس امور مالیاتی در میان بیمه گران حاضر شود.اگر چه رئیس امور مالیاتی رسما اب پاکی را بر دست بیمه گران ریخت و  در گفتگو با رسانه ها گفت بیمه های عمر از شمول معافیتهای مالیاتی حذف می شود؛ اما باید دید در همایش روز بیمه که با محوریت ضریب نفوذ بیمه و رشد بیمه های عمر برگزار می شود، چقدر فرصتهای عملیاتی شکار می شود.

واقعیت این است که پارادوکس محور همایش بیمه و توسعه ی امسال  با خبر خروج بیمه های عمر از شمول معافیتهای مالیاتی خودنمایی می کند چرا که محور همایش امسال افزایش ضریب نفوذ بیمه است با اتکاء به افزایش فروش بیمه های عمر و چندین پنل تخصصی قرار است در این زمینه برگزار شود.

حال باید دید رئیس کل بیمه مرکزی  به عنوان سیاست گذار صنعت بیمه چقدر تلاش می کند از این فرصت استفاده کند .

ناگفته نماند که یکی از انتقادات وارده بر همایش های سالانه بیمه و توسعه، فقدان دستاوردهای کافی و تحمیل هزینه بر صنعت بیمه بوده بدون اینکه خروجی قابل قبولی داشته باشد، ضمن اینکه مقامات اقتصادی سالهای سال در این همایش ها با وعده آمدند و در نهایت دست صنعت بیمه را خالی گذاشتند.نمونه بارز آن وعده های چندین باره طیب نیا و کرباسیان وزراء سابق اقتصادی برحذف مالیات بر ارزش افزوده از صنعت بیمه بوده که نه تنها این وعده ها محقق نشده که با خروج بیمه های عمر از پیش نویس قانون مالیات های مستقیم نادیده انگاری صنعت بیمه توسط مقامات عالی رتبه و خواسته های آنها بیش از پیش خودنمایی کرد.

سال گذشته فرهاد دژپسند نیز با وعده و وعیدهایی پا به همایش بیمه و توسعه نهاد اما به این وعده ها جامعه عمل پوشانیده نشد.

حال سوال اینجاست، مقامات اقتصادی و از جمله وزیر اقتصاد در روز 13 اذر  چگونه می خواهند به این پارادوکس پاسخ دهند که در حالیکه در برنامه ششم توسعه بر صنعت بیمه تکلیف شده که ضریب نفوذ به 7 درصد برسد و رشد فروش بیمه های عمر تا 50 درصد افزایش یابد، با وضع مالیات بر صنعت بیمه و بخصوص بیمه های عمر چگونه قرار است این اهداف حاصل شود.

رئیس سازمان امور مالیاتی در گفتگو ها گفته فعلا قصد افزایش مالیات بر سیگار را نداریم ، امیدواریم در همایش روز توسعه مقامات عالی رتبه بدین سوال هم پاسخ دهند که چگونه عزم اخذ مالیات از بیمه های عمر را کرده اند.

اگر چه قرار نیست با برگزاری یک همایش همه مشکلات صنعت بیمه حل شود و از آن به سرعت دستاوردهای عینی استخراج شود اما به نظر می رسد در این مورد بخصوص یعنی وضع مالیات بر بیمه های عمر تنها فرصتی که صنعت بیمه دارد همایش پیش رو است چرا که تنها رویدادی است که همه بیمه گران گرد امده اند و می توانند صدای خود را به گوش مقامات برسانند اگر گوش شنوایی باشد!

ضمن اینکه انتظار می رود وزیر اقتصاد در صورت حضور در همایش  در خصوص آن گفته مبهم خود یعنی حس الودگی و فساد در صنعت بیمه نیز ابهام زدائی کند!

لینک کوتاهلینک کپی شد!
اخبار مرتبط
ارسال نظر

86  −  83  =