چکونه ریسک را به فرصت تبدیل کنیم / محمد جواد محمدیان امامی

در یک بررسی جدید ، بیش از 500 سازمان تجاری در 76 کشور جهان مورد بررسی قرارگرفتند. در این بررسی بیش از نیمی از پاسخ دهندگان، خبر از اختلال در زنجیره تأمین در 12 ماه گذشته دادند.

اولین و اصولی ترین مفهوم ریسک : عدم انطباق واقعیت با پیش بینی است. این عدم انطباق دو سمت و سو دارد. یک سمت آن که مثبت است یعنی اتفاقی بهتر از آنچه پیش بینی می کردیم روی میدهد که به آن شانس می گوئیم. و سمت منفی آن واقعه ای ناخوش آیند یا زیان بار است که معمولا منجر به خسارت می شود. اما

ریسک همزاد کسب وکار است

براساس قاعده ای کلی ، هرچند  بخواهید موفقیت و سود بیشتری بدست آورید ، باید ریسک های بیشتری را بپذیرید. اما نحوه مدیریت ریسک شما  پیروزی یا فاجعه را رقم می زند. این بدان معنی نیست که شما باید همواره ریسک را به عنوان یک تهدید درنظرگرفته یا ریسک گریز باشید. موقعیت ها وموفقیت ها پشت دیواری بنام ریسک قراردارند. اگر نتوانید از آن دیوار به سلامت عبور کنید به موفقیت وکامیابی دست نمی یابید. بنا براین بجای ریسک گریزی می توانید با ژرف اندیشی به ریسک هائی که پیش روی کسب وکار شما قراردارد توجه کرده و با مدیریت،  آنها را به فرصت های موفقیت و کسب سود بیشتر تبدیل کنید. در این مقاله سعی می کنم  چهار ریسک تجاری کلاسیک را توضیح داده و روش هائی را برمی شمارم که  با استفاده ازآنها، می توانید این رسیک ها را به فرصت تبدیل کنید.

  1. ریسک های زنجیره تامین

اگر کسب وکار شما چرخه تامین است یا مدیر شرکتی هستید که در این زمینه فعالیت می کند، کسب وکار شما همواره با یک ریسک جدی مواجه است. اگرتامین کنندگان اصلی نتوانند کالائی را که شما توزیع می کنید دراختیارتان قرار دهند و زنجیره تامین شما معیوب شودچه اتفاق می افتد ؟ این مشکلی جدی است که عواقب ناخوشایندی به همراه دارد.

در یک بررسی جدید ، بیش از 500 سازمان تجاری در 76 کشور جهان مورد بررسی قرارگرفتند. در این بررسی بیش از نیمی از پاسخ دهندگان، خبر از اختلال در زنجیره تأمین در 12 ماه گذشته دادند.

این امر چه تاثیری بر مشتریان و در نهایت بر وضعیت اقتصادی شرکت شما و مشخصا بر تراز حساب ها و سود و زیان شرکت شما خواهد گذاشت؟

یقینا این اتفاق تأثیرمنفی عظیمی بر اعتبار شرکت یا کسب وکار شماخواهد گذاشت. مشتریان یا توزیع کنندگان نهایی، امروزه درحال تلاش برای ایجاد زنجیره تأمین پایدارتر و شفاف ترهستند. و این فقط محدود به کیفیت کالا نیست بلکه کالا ازکجا وچگونه تامین می شود در این بررسی حائز اهمیت است.

چگونه ریسک زنجیره تأمین را به سود تبدیل کنیم؟

با توجه به وجود این خطر ذاتی (معیوب شدن زنجیره تأمین ) ، بهتر است تأمین كننده هائی را كه در چرخه خود دارید بطور منظم ارزیابی و ارزیابی مجدد كنید. ضمن بررسی وضعیت تامین کننده های لایه اول زنجیره، بهتراست وضعیت تامین کنندگان سطح دوم را هم که تامین کننده برای لایه اول چرخه تامین شما هستند به دقت بررسی کنید. در این بررسی ها بهتر است تمرکز شما بر شواهدی از ریسک عدم ایفای عهد باشد. چیزی که می تواند بر گزینه های دیگر و نظم چرخه تامین شما تاثیر منفی بگذارد.

هرچه در این راه دقیق ترپیش بروید ، فرصت های پیشرفت بیشترآشکار می شوند. ممکن است بتوانید تأمین کنندگان بهتری را که ارزش بیشتری دارند جایگزین بعضی از تامین کنندگان کنونی کنید. یا سیاست پایدار بهتری ، که باعث تقویت شهرت شما خواهد شد و به شما در کسب کسب و کار کمک می کند بدست آورید.

در این سیاست گذاری ممکن است متوجه شوید روی یک تأمین کننده اعتماد زیادی دارید درحالیکه بهتر است برای توزیع ریسک وتنوع بیشتری توجه کنید. این می تواند فرصتی برای مذاکره مجدد و معامله بهتر باشد. در مقابل احتمال دارد با تلفیق چندین محصول یا خدمات در یک تأمین کننده ، در هزینه و پس انداز خود صرفه جویی کنید.

بررسی دقیق زنجیره تأمین به شما کمک می کند، درک بیشتری از خطرات موجود داشته و اقدامات مناسب تری برای کاهش آنها انجام دهید. این سیاست به عنوان بخشی از یک استراتژی استمرار کسب و کار ، می تواند به کاهش هزینه های بیمه شما هم کمک کند.

برای این منظور ، دقت کنید سیاست خود را به ترتیبی تعریف نمائید که درصورت معیوب شدن لایه دوم و سومزنجیره تأمین، لایه اصلی زنجیره تامین شما آسیب نبیند و استراتژی تداوم فعالیت شما برقرار بماند.

 

  1. ریسک مقابله با رقبا

آیا آنچه برای حفظمشتری لازم است، درمورد مشتریان خود انجام می دهید؟ همه ما می دانیم که فروش مجدد به مشتریان موجود آسانتر از به دست آوردن مشتری جدید است ، اما باید توجه داشته باشیم که این روزها وفاداری مشتریان گنجی گریزان است.

در حقیقت ، در دنیای جدید مشتریان سعی می کنند تنوع بیشتری درانتخاب های خود داشته باشند. آنها سعی می کنند همه رقبای شما را بررسی کرده و مطمئن شوند که بهترین انتخاب را برمی گزینند. بدین ترتیب هم درمورد مشاغلمستقر و همچنین در خصوص مشاغل تازه تاسیس، خطر از دست دادن مشتری در برابر رقبا یک تهدید جدی است.

چگونه رفتار کنیم تا بتوانیم از رقابت استفاده کنیم

همانگونه که درمورد ریسک زنجیره تأمین گفتیم ، تهدید رقبا هم باید انگیزه ای باشد برای اینکه به جنبه های خاصی از شغل خود بیشترتوجه کنید.

به رقبای خود به چشم رقیبی توانا نگاه کنید و از خود بپرسید، آنها چه کاریرا بهتر ازمن انجام می دهند. از نقاط قوت آنها بیاموزید، اما در دامکپی کردن نیفتید. نقاط قوت کارهای خودتان را هم کشف کنید و آن قبیل کارها را بیشتر انجام دهید.

رسانه های اجتماعی در این زمینه ابزاری بسیارمفید است. از این ابزار استفاده کنید تا در زمانی مشخصضمن برجسته کردن مزیت های نسبی کسب وکار خود، از رقبایتان پیشی گرفته وپایدار بمانید. این اقدام به شما امکان پیشگیری از رقابت های مشابه را می دهد و در نتیجه مزیت رقابتی به دست می آورید.

از رسانه های اجتماعی برای افزایش درک خود از رفتار مشتریان هم می توانید استفاده کنید. منابع داده گسترده ای وجود دارند که می توانید از آنها برای تهیه نسخه پشتیبان استفاده کنید – به عنوان مثال ، Google Analytics می تواند داده های عملی را در باره بازدید کنندگان وب سایت به شما ارائه دهد.

برای تقویت حضورآنلاین و تثبیت موقعیت خود یک استراتژی محتوا در رسانه های اجتماعی ، پیش بینی کنید.

برخی مشاغل ازاظهارنظرهایاحتمالی منفی مشتریان می ترسند و به همین دلیلاز رسانه های اجتماعی دور می شوند ، درحالیکه این تعامل فرصتی عالی برای ایجاد وفاداری مشتریان است. از نظرات منفی استفاده کرده و به آنها ، پاسخ مثبتبدهید ، راه حل ارائه دهید و روابط مشتری و شهرت خود را تقویت کنید.

استراتژی اجتماعی خود را بهروشی کلیدی برای ارائه پیشنهادات بهتر از پیشنهادات رقبای خود تبدیل کنید.

 

  1. خطر از دست دادن پرسنل کلیدی

کمبود استعدادهای برجسته برای بسیاری از مشاغل در عصر تحول دیجیتال یک چالش بزرگ است. نسل جوان در حال رشد به سمت یک "اقتصاد چنگکی" است . نسل جوان از پروژه ای به پروژه دیگر کار می کند و مرتبا از یک کارفرما به کارفرمای دیگردرحال حرکت است.

چگونه شرکت خود را برای استعدادهای برتر جذاب کنیم

علاوه برجلب اعتماد مشتریان به برند خود ، فرهنگ مناسب شرکت می تواند در جذب و حفظ استعدادهای برتر به شما کمک کند. امروزه شرکتی دارای فرهنگ محرک علاقه است که  پذیرای تحولات دیجیتالی ، انعطاف پذیری و دارای  سلسله مراتب مسطح و متنوع باشد.

نیروی کار چابک را با رویکردی روانو چند جانبهبرای پیشرفت امور شرکت جذب کنید. این امر را می توانید با فرصتهای یادگیری و توسعه ای كه به كارمندان توانمندخود برای تسهیل مسیرهای شغلی آنها اعطا می کنید، تقویت نمائید.

ارزیابی پاداش ها و گزاره های ارزشی کارکنان خود را بررسی کنید و در نظر بگیرید چگونه می توان آنها را متناسب با نیازها و انتظارات فردیشان به یک پایگاه مطلوب ارتقاء داد.

ترکیب نیروی کاری انعطاف پذیر، شامل نیروی کار اصلی و استفاده از کارمندان آزاد (خارج ازشرکت)، همچنین فرصت های دورکاری و تمام وقت را در نظر بگیرید. این امر باعث می شود استعدادها در شرکت شما گسترش یابد و به مهارت ها و قابلیت های متنوعی دسترسی پیدا کیند.

  1. ریسک های مربوط به انطباق

ریسک های مربوط به انطباق: نظیرمقررات زیست محیطی ، قوانین حفظ حریم خصوصی، قوانین پیچیده بازرگانی خارجی، هر روز پدیدارمی شوند، همه افراد سازمان شما باید درمدیریت ریسک انطباق شرکت کنند و بدانند که باید به چه مواردی پایبند باشند.

چگونه مدیریت انطباق می تواند رشد کسب و کار را هدایت کند

مدیریت ریسک انطباق را بخشی از فرهنگ شرکت خود قرار دهید. با این کار ریسک شرکت را کاهش داده، کارمندان را توانمند می کنید ، شهرت خود را تقویت کرده و مزیت رقابتی به دست می آورید.

برای ارزیابی و مدیریت مؤثر انطباق درسازمان خود ، یک چارچوب جامع و انعطاف پذیر پیاده کنید. ابزار وفناوری اهرمی برای ساده سازی فرایندها، کاهش زمان و هزینه های حسابرسی. به شما کمک می کند.

کارمندان خود را آموزش دهید، تا قادر باشند ریسک های انطباق را کنترل کنند. آنها را بطور مؤثر شناسایی و مدیریت کنید.

درحالیکه غوطه ور در ریسک های کسب وکارتان هستید ممکن است متوجه ریسک های اطرافتان نباشید. اما فراموش نکنید که کسب وکار بدون ریسک امکان پذیر نیست. این را هم به یاد داشته باشید که بزرگترین نقطه ریسک خیز معمولاً جایی است که بزرگترین فرصت ها در آن نهفته است. محمد جواد محمدیان امامی / کارشناس بیمه و ریسک

لینک کوتاهلینک کپی شد!
اخبار مرتبط
ارسال نظر

61  +    =  71