اتفاقاتی از جنس مدیریت ریسک که در آینده بحران می شوند

مدیر عامل بیمه تعاون:

همۀ اتفاقاتی که در آینده ممکن است رخ دهند و سبب از دست دادن پروانۀ فعالیت‌، تعلیق ، انحلال یا شمول مادۀ 141 شدن شود یا زمانی که ‌اطلاعات‌مان هک می‌شود و شرکت برای چند روز نمی‌تواند بیمه‌نامه صادر کند یا اطلاعات مشتریان‌مان منتشر می‌شود همۀ اینها تا قبل از اتفاق افتادن از جنس مدیریت ریسک هستند؛ ولی پس از وقوع از جنس مدیریت بحران هستند نه مدیریت ریسک.

به گزارش ریسک نیوز یونس مظلومی، مدیرعامل بیمۀ تعاون  در پنل مدیریت ریسک که در همایش 13 اذر برگزار شد طی سخنانی به تشریح ضرورت پیاده سازی مدیریت ریسک در صنعت بیمه ایران پرداخت که در ویژه نامه بیمه داری نوین منتشر شد و در اینجا بازنشر می شود.

یونس مظلومی، مدیرعامل بیمۀ تعاون گفت: مدیریت ریسک، کل بنگاه‌ها و فرایندها را شامل می‌شود و مربوط به بخش خاصی نیست، به عبارتی مدیریت ریسک یک فرایند است و پروژه‌ای نیست؛ یعنی وقتی ما یک CRO تعیین می‌کنیم، پس از آن پروژۀ ریسک و کمیتۀ ریسک تشکیل داده و فرایندهای شناسایی، تجزیه و تحلیل و کمی کردن و در نهایت کنترل و مدیریت ریسک را انجام می‌دهیم که این یک فرایند است و باید برای آن، دوره‌های زمانی مثلاً شش ماهه یا هشت ماهه پیش‌بینی کنیم و مجدداً تکرار شوند.

ما اکنون در صنعت بیمه مدیریت ریسک داریم؛ ولی سازمان‌یافته نیست و با آیین‌نامه‌ای که بیمة مرکزی ابلاغ کرده است شرکت‌های بیمه همان کاری را که قبلاً انجام داده‌اند به شکل ساختاریافته و منظم و به صورت علمی انجام خواهند داد.

نکتۀ دیگر اینکه شرکت‌ها تازه دارند مدیر ریسک انتخاب می‌کنند و اصولاً طرز فکر صنعت بیمه در رابطه با مدیریت ریسک کالیبره نیست و هر کسی از دید خود به موضوع می‌نگرد؛ به همین دلیل نیاز است در بحث‌های مدیریت ریسک ، ورک‌شاپ و آموزش داشته باشیم تا ذهنیت‌ها کالیبره شده و هم‌فکری ایجاد شود.

این مدیر عامل بیمه ای در ادامه گفت: من مدرس مدیریت ریسک هستم در جلسه‌ای به همکارانم بیان کردم که همۀ اتفاقاتی که در آینده ممکن است رخ دهند و سبب از دست دادن پروانۀ فعالیت‌، تعلیق، انحلال یا شمول مادۀ 141 شود یا زمانی که ‌اطلاعات‌مان هک می‌شود و شرکت برای چند روز نمی‌تواند بیمه‌نامه صادر کند یا اطلاعات مشتریان‌مان منتشر می‌شود همۀ اینها تا قبل از اتفاق افتادن از جنس مدیریت ریسک هستند؛ ولی پس از وقوع از جنس مدیریت بحران هستند نه مدیریت ریسک.

مدیریت ریسک، شناسایی ریسک‌هایی است که احتمال وقوع آنها در آینده وجود دارد؛ وقتی از ریسک صحبت می‌کنیم در اصل دربارۀ یک احتمال حرف می‌زنیم و معنای ریسک در محاوره با آنچه در مدیریت ریسک به صورت علمی وجود دارد متفاوت است.

نکتۀ آخر اینکه نقاط ضعف سازمان و مدیران، انتخاب نادرست نیروی انسانی و مدیر فنی هم شامل فرایند شناسایی ریسک‌ در مدیریت ریسک هستند.

 

لینک کوتاهلینک کپی شد!
اخبار مرتبط
ارسال نظر

  −  6  =  1