چم و خم بازار پرحاشیه امروز اقتصاد

بازار گاوی بازاری است که در آن سرمایه گذاران به امید افزایش قیمت و کسب سود در آینده قصد دارند سرمایه گذاری خود را افزایش دهند. بازار گاوی عمدتا نشان دهنده قدرت خریداران در کنترل بازار می باشد.

با افزایش تب و تاب بورس، بسیاری از شهروندان پول خود را وارد این بازار جذاب کرده اند. اما همانطور که می‌دانید، بورس یک دنیای پیچیده است که بدون اطلاع از چم و خم کار نمی‌توانید در آن پیروز باشید. قدم نخست هم در این راه، یادگیری اصطلاحات بورسی است.

در این گزارش سعی داریم برخی از مهم ترین این اصطلاحات را توضیح دهیم.

بازار خرسی و گاوی

شاید مهم‌ترین نمادها و اصطلاحات در بورس این دو باشند. به طور کلی، نماد خرس نشان دهنده سرمایه گذاران شکست خورده و ناامید و نماد گاو نشان دهنده سرمایه گذاران موفق و امیدوار است.   bullish از ریشه کلمه bull آمده است که به معنی گاو نر می‌باشد و روند صعودی بازار را نشان می‌دهد. همچنین گاوها نماد سرمایه گذاران موفق و امیدوار هستند. این دسته از سرمایه گذاران ریسک پذیرتر هستند؛ هرچند ممکن است که همیشه موفق عمل نکنند.

بازار گاوی  بازاری است که در آن سرمایه گذاران به امید افزایش قیمت و کسب سود در آینده قصد دارند سرمایه گذاری خود را افزایش دهند. بازار گاوی عمدتا نشان دهنده قدرت خریداران در کنترل بازار می باشد.

اما بازار خرسی؛ Bearish که از ریشه کلمه bear آمده است  به معنی خرس می باشد و روند نزولی بازار را نشان میدهد. بازار خرسی نشان دهنده بدبینی، ترس و بی اعتمادی سرمایه گذاران به روند فعلی بازار می‌باشد که شرکت کنندگان آن ریسک پذیر نیستند و همواره از ضررکردن در بورس می‌ترسند.

در بازار خرسی بر خلاف بازار گاوی، فروشندگان، قدرت و کنترل بازار را در اختیار دارند. در واقع خرس‌ها معتقدند که امکان دارد قیمت سهام افت کند.

حد سود   

به حد سود به اختصار(TP=Take Profit)  هم می گویند. این اصطلاح به این معنا است که زمانی که وارد یک معامله می‌شویم و آن معامله در جهت دلخواه ما پیش می‌رود، باید یک قیمتی را برای خارج شدن از آن معامله با سود در نظر بگیریم که به این قیمت حد سود گفته می شود.

حد ضرر   

زمانی که شما یک سهمی را خریداری می‌کنید یک میزان ضرر برای آن معامله در نظر می‌گیرید. بطور مثال، سهامی را که خریده‌اید مشخص می‌کنید که نهایت ضرر من در این خرید 10 درصد یا به مقدار X خواهد بود و اگر ضرر من از این مقدار بیشتر شد آن سهم را می‌فروشم و اجازه ضرر بیشتر را نمی‌دهم. در واقع هدف از داشتم حد ضرر یا حد توقف زیان جلوگیری از ضرر بیشتر است.

روند   

روند یا Trend زمانی تشکیل می‌گردد که تغییرات نرخ به صورت پیوسته در یک مسیر انجام گردد. زمانی که آن مسیر در حال افزایش و صعودی باشد این روند را صعودی و درصورتی که آن مسیر کاهشی و نزولی باشد این روند را نزولی می‌گویند. در روند صعودی دارای کف‌ها و سقف‌های بالاتر و در روند نزولی کف‌ها و سقف‌های پایین‌تر داریم.

حمایت  

حمایت Support به محدوه‌ای از قیمت گفته می‌شود که به هر دلیل مانع از ریزش و ادامه سقوط قیمت گردد. در سطوح حمایت عرضه‌ها کاهش و تقاضا افزایش می یابد.

مقاومت

مقاومت Resistance به محدوه ای از قیمت گفته می‌شود که به هر دلیلی مانع از افزایش و رشد قیمت می‌گردد و سدی برای قیمت محسوب می‌شود و در سطوح مقاومت عرضه بر تقاضا پیشی می‌گیرد.

پولبک

پولبک Pullback به برگشت قیمت به سطح مهم قبلی به منظور قدرت گرفتن برای ادامه حرکت گفته می‌شود. به طور مثال، اگر خط روندی بشکند و قیمت بعد از مقدار کمی دور شدن از خط روند در حرکت اصلاحی خود به خط روندش سری بزند و برگردد به آن پولبک می‌گویند.

کارگزار

کارگزار Broker در واقع واسط  بین سرمایه‌گذاران و بازارهای مالی مثل بورس است و کار خرید و فروش سهام و اوراق بهادار به نمایندگی از طرف مشتریان توسط کارگزاران انجام می گردد.

معامله گر بلند مدتی

معامله گر بلند مدتی Long-term از نمودارهای هفتگی برای دریافت دورنمای حرکت بازار و از نمودارهای روزانه برای قرار دادن نقاط ورود به معامله استفاده می‌کنند و معاملات آنها چندین هفته و ماه ممکن است باز باشد.

معامله گر کوتاه مدتی

معامله گر کوتاه مدتی Short-term از تایم فریم‌های ساعتی استفاده می کنند و معاملات خود را برای چند ساعت یا یک هفته باز نگه می‌دارند.

اسکالپر

اسکالپر Scalper به معامله گران خیلی کوتاه مدت می‌گویند که این معامله گران برای تحلیل بازار از تایم فریم‌های یک تا پنج دقیقه استفاده می‌نمایند و معاملات خود را در طول روز انجام داده و با بسته شدن بازار از آنها خارج می گردند.

 

انواع قیمت سهام:

پس از توضیح برخی اصطلاحات مهم در بورس باید سراغ سهام رفته و برخی از مهم ترین شاخص‌های قیمتی انواع سهام در بازار بورس را هم توضیح دهیم. بدون دانستن این قیمت‌ها ورود به بازار بورس بسیار سخت است.

قیمت اسمی:

 قیمت  اسمی، قیمت استانداردی است که برای اغلب سهام‌ها یکسان است. مثلا در ایران عموما قیمت اسمی سهام ها ۱۰۰۰ ریال یا همان ۱۰۰ تومان در نظر گرفته می‌شود. این در حالی است که قیمت ذاتی، بازار و… این نماد می‌تواند متفاوت از قیمت اسمی آن باشد.

قیمت بازار:

 قیمتی را که بر اساس مکانیزم عرضه و تقاضا در بازار ثانویه تعیین می‌گردد، قیمت بازار گویند.

قیمت ذاتی:

قیمت واقعی یک نماد  را  که براساس جریانات نقد آتی آن، مکانیزم عرضه و تقاضا، دارایی‌های آن موسسه و سایر عوامل تعیین می‌گردد، قیمت ذاتی می‌گویند.

قیمت دفتری:

 اگر دارایی‌های یک موسسه ملاک قیمت گذاری آن قرار گیرد و قیمتی که در زمان خرید دارایی‌ها در دفاتر مالی آن موسسه ثبت می‌گردد را در محاسبات لحاظ کنیم، به قیمت به دست آمده ارزش دفتری سهم گوییم.

صف خرید:

زمانی که میزان سفارشات برای خرید سهام در قیمت سقف (بالاترین حد مجاز نوسان یک سهم) مقادیر زیادی را در بر بگیرد و عرضه کننده‌ای نیز حتی در بالاترین قیمت سهام حاضر به فروش آن نباشد، صف خرید به وجود آمده است.

صف فروش:

زمانی که به ازای میزان سفارشات فروش یک نماد در کف قیمت (پایین ترین حد مجاز نوسان قیمت در آن روز) هیچ خریداری برای آن نماد وجود نداشته باشد، اصطلاحا گفته می شود صف فروش ایجاد شده است.

افزایش و کاهش سرمایه:

منظور از افزایش سرمایه و یا کاهش سرمایه تغییر در تعداد سهام و تغییر مجموع قیمت اسمی سهام شرکت است. این کار به روش‌های مختلفی انجام می‌شود؛ مثلا افزایش سرمایه از محل سود انباشته، از محل آورده نقدی سهامداران، سلب حق تقدم و… . همچنین در شرایط خاص سهامداران شرکت می‌توانند نسبت به کاهش سرمایه رای دهند.

 حق تقدم:

اگر شخصی مالک بخشی از سهام یک موسسه باشد و شرکت اقدام به افزایش سرمایه نماید، اگر دیگران سهام منتشره جدید را خریداری کنند، میزان درصد مالکیت آن شخص کاهش می‌یابد. بنابراین، به منظور جلوگیری از وقوع این امر، هر سهامدار به میزان درصد مالکیت خود نسبت به افزایش سرمایه اولویت دارد که به آن حق تقدم گویند و می تواند از آن استفاده کند و یا به فروش رساند.

سهام شناوری:

به آن بخش از سهام غیر مدیریتی که مالکیت آن عموم مردم در بازار سرمایه هستند، سهام شناور می گویند.

قیمت پایانی:

به میانگین موزون تمام معاملات یک روز یک نماد، قیمت پایانی گویند که معیار تعیین دامنه نوسان فردای آن سهم است.

منبع: خبر فوری

لینک کوتاهلینک کپی شد!
اخبار مرتبط
ارسال نظر

64  −  54  =