بختیاری: پیش بینی سال 99 امیدوارکننده نیست

سید مجید بختیاری می گوید: پیش‌بینی من برای سال 99 با اینکه فرد بسیار خوش‌بینی هستم؛ چندان امیدوارکننده نیست. به گفته وی حاکمیت هر کجا دچار گرفتاری شود به یکی از بخش‌هایی که احتمالاً فشار می‌آورد صنعت بیمه است؛ مثلاً این روزها که وزارت بهداشت دچار گرفتاری شده است هم جناب وزیر و هم جناب رئیس کل به شرکت‌های بیمه نامه‌ای نوشتند که باید عوارض خود را زودتر پرداخت کنند و خود این عوارض عارضه‌ای برای صنعت بیمه است.

به گزارش ریسک نیوز ، نشریه بیمه داری نوین در میزگردی غیر حضوری با شرکت 13 مدیر بیمه ای ،تاثیرات کرونا بر صنعت بیمه ایران را به بررسی گذاشته که به مرور اظهارات 13 مدیر بیمه ای در ریسک نیوز نیز منتشر می شود.

در زیر گفتگو با سید مجید بختیاری، مدیر عامل بیمه رازی را می خوانیم:

اقتصاد و صنعت بیمه در سال 99 و سناریوهای پیش رو را با توجه به اثرات  بحران ناشی از شیوع ویروس کرونا را چگونه ارزیابی می کنید و اساسا این بحران چـه تأثیر مثبت یا منفی به اقتصاد شرکت های بیمه ها در سال جاری خواهد گذاشت ؟

بختیاری: سال 99 برای اقتصاد ایران سال سختی خواهد بود؛ حتی پیش از شیوع ویروس کرونا هم سال آسانی نبود؛ اما با این ویروس به نظرم سختی آن بیشتر شود. شاید بسیاری این‌طور فکر کنند که ویروس کرونا در ظاهر برای شرکت‌های بیمه خیلی بد نشد؛ چون رفت و آمدها و تصادفات جاده‌ای کاهش یافته و در نتیجه تعهدات شرکت‌های بیمه پایین می‌آید یا   نرفتن مردم به مراجع درمانی باعث می‌شود که خسارت‌های رشتة درمان‌ هم کاهش یابد و  دو رشته که ضریب خسارت بالا دارند سیر نزولی میزان خسارت را تجربه خواهند کرد. ولی این‌طور نیست و نمی‌توان این روند را تأثیر مثبت تلقی کرد دلایل آن نیز بسیار زیاد است. این سفرها تقریباً انباشته می‌شوند و بعد از اینکه این ویروس از بین برود قاعدتاً با حجم زیادی انجام می‌شوند. از طرفی در ایام نوروز مردم به لحاظ فرهنگی، خیلی سفرهای خود را کاهش نمی‌دهند. در حوزة بیمه‌های درمان نیز این یک بیماری و یک عامل تشدیدکننده است. علاوه بر بیماری از نظر ویروسی، از نظر ذهنی، روانی و افسردگی بر مردم نیز تأثیرات بدی خواهد گذاشت. از طرفی عملیات بیمه‌گری در بعضی از رشته‌ها متوقف شده است؛ مثلاً در رشتة بیمه‌های مسافرتی تقریباً به صفر رسیده است. در رشتة بیمه‌های زندگی نیز باید بگویم؛ وقتی کشور با بحران مواجه می‌شود قاعدتاً مردم در ابتدا به فکر تأمین هزینه‌های جاری خود هستند.

در بحث بیمة مستقیم نیز تأثیرات نامطلوبی خواهد داشت. به هر حال ما در مورد یک بحران صحبت می‌کنیم و بحران، فرآیند مثبتی نیست. ممکن است این بحران برای بعضی از بخش‌ها، فرصت ایجاد کند؛ مثل تولیدکنندگان لوازم بهداشتی یا ضدعفونی‌کننده‌ها که این روزها کارشان سکه شده است؛ ولی برای بقیه این‌طور نیست و صنعت بیمه نیز منفک از اقتصاد کلان نخواهد بود.

در اینجا می‌توانم به نمونه‌هایی اشاره کنم؛ از جمله اینکه وصول حق بیمه‌های قبلی را با مشکل مواجه می‌کند؛ مثلاً ایرلاین‌ها یا سیستم حمل و نقل دریایی و زمینی و هوایی کشور متوقف شده‌اند و بابت حق بیمه‌های قبلی و جاری بدهکار هستند و وقتی به آنها مراجعه می‌کنیم به شیوع کرونا اشاره می‌کنند و اینکه نمی‌توانند حق بیمه‌شان را بپردازند؛ حتی مترو و اتوبوس‌رانی هم هزینه‌های خود را به راحتی پرداخت نمی‌کنند.

مسئلة دوم حاکمیت است. حاکمیت هر کجا دچار گرفتاری شود به یکی از بخش‌هایی که احتمالاً فشار می‌آورد صنعت بیمه است؛ مثلاً این روزها که وزارت بهداشت دچار گرفتاری شده است هم جناب وزیر و هم جناب رئیس کل به شرکت‌های بیمه نامه‌ای نوشتند که باید عوارض خود را زودتر پرداخت کنند و خود این عوارض عارضه‌ای برای صنعت بیمه است.

مسئلة سوم اینکه وقتی اقتصاد رونق داشته باشد بیمه نیز رونق می‌یابد؛ وقتی اقتصاد شکوفا باشد بیمه نیز شکوفا می‌شود؛ وقتی اقتصاد حال خوبی داشته باشد بیمه نیز حال خوبی خواهد داشت و من فکر می‌کنم سال 99، اقتصاد ایران اقتصاد جان‌داری نخواهد بود و مسائل مربوط به فروش نفت و تحریم‌ها و صادرات غیر نفتی نیز صنعت بیمه را متأثر می‌کند و کرونا نیز این وضعیت را تشدید خواهد کرد. با اینکه اقتصاد جهانی نیز دچار گرفتاری است و به نوعی با بحران مواجه است.

به هر حال پیش‌بینی من برای سال 99 با اینکه فرد بسیار خوش‌بینی هستم؛ چندان امیدوارکننده نیست؛ مگر اینکه اتفاقات خوبی رخ دهد، اقتصاد کشور شکوفا شود و بحران کرونا را پشت سر بگذاریم.

 

* بحران کرونا بیمه‌نامه‌های درمان را چقدر تحت تأثیر قرار می‌دهد؟

بختیاری: تصور نمی‌کنم این بیماری هزینة زیادی برای بیمه‌های درمان تکمیلی ایجاد کند؛ اگر در ایران 30 هزار نفر هم با این ویروس درگیر شوند در مواجه با تعداد افرادی که به مراجع درمانی مراجعه می‌کردند و بیمه‌های تکمیلی درمان داشتند زیاد نیست؛ مثل کارکنان آموزش و پرورش، بنیاد شهید، وزارت نیرو و … که قراردادهای بزرگی دارند و هزینة زیادی را بر شرکت‌های بیمه تحمیل می‌کنند.

آمار رسمی، افراد درگیر با کرونا را 13 هزار نفر اعلام می‌کند؛ حتی اگر بیشتر هم باشند در مقایسه با حجم زیادی از بیمه‌شده‌های کشور هزینة زیادی را تحمیل نمی‌کنند؛ مثلاً قرارداد بیمة تکمیلی کانون عالی بازنشستگان تأمین اجتماعی بیش از چند میلیون نفر هستند یا قرارداد بنیاد شهید بالای 2 میلیون نفر هستند و قرارداد آموزش و پرورش بیش از چند میلیون نفر هستند، مخابرات و بانک‌ها عدد بزرگی هستند. از طرفی در مدت زمانی که مراجع درمانی درگیر بیماری کرونا هستند بسیاری از افراد با وجود بیماری به مراجع درمانی مراجعه نمی‌کنند به همین دلیل مطب پزشکان و بیمارستان‌ها خلوت است.

رعایت‌های بهداشتی موجود در جامعه و پرداختن مردم به تقویت بنیة دفاعی بدن‌شان ریسک‌های هزینه‌های درمانی را کاهش می‌دهد من تصور نمی‌کنم که اثر ریالی زیادی داشته باشد.

 

به عبارتی مخاطرات شیوع این بیماری از جنس دیگری است؛ مثلاً اگر اشتباه نکنم 20 هزار میلیارد تومان از بیمه‌گذاران‌مان در سراسر کشور مطالبه داریم و اتفاقاً ریسک در این بخش است؛ یعنی هر قدر ناشی از این بحران وصول مطالبات دچار گرفتاری شود تأثیرات آن بدتر است؛ مثل مطالبات شما از ناوگان‌های حمل و نقل هوایی، دریایی، زمینی، تولیدی و صنعتی که اثر بدی می‌گذارد.

حجم عملیات رشتة مسافرتی زیاد نیست؛ ولی الان صفر شده است؛ یعنی بیمة مسافرتی کاملاً صفر است یا در رشته‌های باربری که البته حجم زیادی نداشتند؛ ولی امروز کاهش یافته‌اند.

از طرفی بیمة مرکزی اعلام کرد که 450 میلیارد تومان به وزارت بهداشت پرداخت خواهد کرد؛ ولی این رقم را از شرکت‌های بیمه دریافت می‌کند. شرکت‌های بیمه تا به امروز معتقد بودند که عوارض اختصاص‌یافته به بیمه‌های شخص ثالث به نهادهای مختلف، مناسب نیست و معتقد بودند که باید ابتدا وصول شود بعد آن را پرداخت کنیم؛ ولی امروز به دلیل بحران موجود و ضرورت همراهی با نهادهای مختلف، باید این عوارض هر چه زودتر پرداخت شود و این یعنی خروج نقدینگی و تضعیف بنیة مالی شرکت‌های بیمه.

به نظرم شیوع کرونا آثار پنهان و نهان بسیار زیادی دارد که بر کلیت اقتصاد و به تبع آن روی بیمه هم اثر می‌گذارد. همان‌طور که اشاره کردم، برآیند آن را مثبت ارزیابی نمی‌کنم.

 

لینک کوتاهلینک کپی شد!
اخبار مرتبط
بدون نظر
  1. علی علوی می گوید

    فقط در رابطه با یکی از مطالب اعلام شده توسط آقای سید مجید بختیاری به عنوان یک کارشناس بیمه می گویم جناب مدیر عامل این چه حرفی است که شما می زنید ؟ شرکت های بیمه سهم وزارت بهداشت را در زمان صدور بیمه نامه از مردم گرفته اند و در زمان مناسب پرداخت نکرده اند و حالا هم که وزیر ذیربط و رئیس کل بیمه مرکزی اعلام می کنند که این سهم را پرداخت کنید شما ناراحت شده اید ؟ واقعاً دنیای عحیبی است پرداخت حقوق قانونی یک وزارت خانه آن هم در حالتی که بدون هر گونه دلیلی در حساب بیمه ها مانده است آقایان را ناراحت کرده است ؟ بیایید شماها هم خود را به اندازه ای ناچیز ( در حد پرداخت حقوق قانونی در زمان مناسب که آن را هم قانون تعیین نموده است و متاسفانه شماها از آن سرباز زده اید و به دولت و ملت بدهکار شده اید ) خود را در صف انهایی قرار بدهید که به خاطر کرونا برای مردم جانفشانی ها کردند !!!

ارسال نظر

92  −  84  =