پیشنهاد مدیر عامل دومین بیمه عمر تخصصی به فروشندگان عمر در دوران کرونا

هادی می گوید: شرکت­های بیمه یا باید سازوکار مالی مناسب و تامین اعتبار لازم برای مشتری را فراهم نمایند و یا تکلیف بیمه­ گذاران را برای ادامه و یا عدم ادامه بیمه­­ نامه ­ها روشن کنند در غیر این صورت با مشکل بر هم خوردن تعادل در ریسک­های پذیرفته شده و حق­ بیمه­ های دریافتی مواجه خواهند شد که آثار نامناسب عدم توانایی در جبران خسارت، بی اعتمادی و ایجاد نارضایتی در جامعه بیمه­ گذاران را در پی خواهد داشت و یا ممکن است، به خصوص در قراردادهای گروهی به خاطر فشار بیمه­ گذاران، به منظور حفظ وفاداری مشتریان و جلوگیری از طرح دعاوی و مواردی مشابه اینها علیرغم دریافت حق­ بیمه ملزم به ایفای تعهدات بشوند

پیشنهاد مدیر عامل دومین بیمه عمر تخصصی به فروشندگان عمر در دوران کرونا

به گزارش ریسک نیوز ، نشریه بیمه داری نوین در میزگردی غیر حضوری با شرکت 13 مدیر بیمه ای ،تاثیرات کرونا بر صنعت بیمه ایران را به بررسی گذاشته که به مرور اظهارات 13 مدیر بیمه ای در ریسک نیوز نیز منتشر می شود.

در زیر گفتگو با علیرضا هادی ، مدیر عامل بیمه باران را می خوانیم:

اقتصاد و صنعت بیمه در سال 99 و سناریوهای پیش رو را با توجه به اثرات  بحران ناشی از شیوع ویروس کرونا را چگونه ارزیابی می کنید و اساسا این بحران چـه تأثیر مثبت یا منفی به اقتصاد شرکت های بیمه ها در سال جاری خواهد گذاشت ؟

هادی: به نظرم بیمه­ گذاران بیمه ­زندگی و به ویژه بیمه­ گذارانِ دارای کسب و کار شخصی که دارای بیمه ­نامه برای خود، خانواده ویا کارکنان هستند و یا برای تسهیلات دریافتی از بانک و موسسات مالی دارای بیمه­ های عمر مانده بدهکار هستند، در سال پیش­ رو به دلیل رکود فعالیت­ اقتصادی­ ممکن است با عدم توانایی برای پرداخت اقساط حق­ بیمه مواجه ­شوند. در این­ صورت­ شرکت­های بیمه یا باید سازوکار مالی مناسب و تامین اعتبار لازم برای مشتری را فراهم نمایند و یا تکلیف بیمه­ گذاران را برای ادامه و یا عدم ادامه بیمه­­ نامه ­ها روشن کنند در غیر این صورت با مشکل بر هم خوردن تعادل در ریسک­های پذیرفته شده و حق­ بیمه­ های دریافتی مواجه خواهند شد که آثار نامناسب عدم توانایی در جبران خسارت، بی اعتمادی و ایجاد نارضایتی در جامعه بیمه­ گذاران را در پی خواهد داشت و یا ممکن است، به خصوص در قراردادهای گروهی به خاطر فشار بیمه­ گذاران، به منظور حفظ وفاداری مشتریان و جلوگیری از طرح دعاوی و مواردی مشابه اینها علیرغم دریافت حق­ بیمه ملزم به ایفای تعهدات بشوند که در این صورت باید به فکر تامین منابع برای جبران خسارات باشند.

این موضوع در باره بیمه ­گذاران بیمه ­نامه­ های جامع زندگی که تحت عنوان بیمه ­های عمر و تشکیل سرمایه، بیمه زندگی اندوخته دار و... در بازار رواج دارد، متفاوت خواهد بود چرا که به موجب شرایط عمومی بیمه­ نامه، در مواردی که بیمه­ گذار به هر دلیل حق­ بیمه را پرداخت نمی ­نماید و یا در پرداخت حق­ بیمه تاخیر دارد، شرکت بیمه می­ تواند حق­ بیمه پوشش­های عمر، حادثه، امراض خاص و...  را از محل ذخیره ریاضی بیمه ­نامه تامین کند و به این ترتیب نگرانی بیمه­ گذار و بیمه ­شده از ناتوانی در پرداخت حق ­بیمه و در نتیجه عدم پوشش­ بیمه­ ای تا مدتی که ذخیره ریاضی تکافوی حق ­بیمه را بنماید، به طور کامل مرتفع خواهد شد و در این دوران بیمه­ شده از همه پوشش­های بیمه ­ای برخوردار خواهد بود. به عبارت بهتر بیمه­ گذار در بیمه ­های زندگی جامع، به نوعی ریسک عدم توانایی در پرداخت حق بیمه را هم با ایجاد ذخیره ریاضی در بیمه­ نامه، به شرکت بیمه­ واگذار کرده است.

شرکت های بیمه از منظر مسئولیت های اجتماعی در خصوص مقابله کرونا چگونه باید نقش ایفا کنند و اقداماتی که در این باره انجام داده را تشریح کنید؟

هادی: خوشبختانه بیمه مرکزی با ابلاغ تمدید خودکار بعضی از انواع بیمه­ نامه­ ها بخشی از دغدغه بیمه­ گذاران را کاهش داد در عین حال شرکت­های بیمه اقدامات خوبی در کمک به بیمه­گ ذاران خود انجام دادند، برخی شرکت­ها بخشی از حق­ بیمه ­های بیمه­ زندگی آنها را پرداخت کردند، برخی پوشش­ بیمه درمانی را به بیماران مبتلا به کرونا تسری دادند، کمک ­های نقدی و غیر نقدی به بیماران و مراکز درمانی انجام دادند که شایسته تقدیر است.

اغلب شرکت­ها نیز در خصوص خدمات بیمه­ گری در صدور بیمه­ نامه و تغییرات در بیمه ­نامه ­ها هم با استفاده از فنآوری اطلاعات اقداماتی را اجرایی کردند که از مراجعات تا حدود زیادی کاسته شد و بیمه ­گذاران توانستند خدمات خود را به صورت غیر حضوری دریافت کنند و البته تجربه خوبی هم بدست آمد که می­توان در شرایط عادی هم برخی از فرآیندها را اصلاح کرد و به کمک فنآوری اطلاعات رفت و آمدهای غیر ضرور را حذف و به عملیات سرعت بخشید.

از جمله دیگر مسئولیت­های اجتماعی شرکت بیمه می­توان به مطالعه و ارائه یک طرح بیم ه­ای برای کاهش نگرانی­های آتی کسب وکارهای شخصی و خصوصی در زمان­های توقف فعالیت به دلایلی با قابلیت ارزیابی ریسک، اشاره کرد که اتفاقا امروز نیاز آن بسیار احساس می­شود و منشاء درآمد برای شرکت بیمه هم خواهد بود.

به عبارتی درست است که برای زمان حال کسب کار­ها نمی­ توان راهکار بیمه­ ای ارائه داد اما می­توان از تجربه امروز برای آینده بهره گرفت و بخشی از نگرانی­ها و کاستی­ هایی که می­توانند ناخواسته منشاء بسیاری از آسیب­های اجتماعی باشد را کاهش و یا حذف کرد.

خبر پیشنهادی

این مطلب را به اشتراک بگذارید