دانشکده بیمه اکو از اقتدار تا افول // چرا دانشکده اکو بر مدار توسعه قرار نگرفت؟

ریسک نیوز بررسی می کند؛

نام موسسه آموزش عالی بیمه اکو به عنوان یک دانشکده با صنعت بیمه ایران عجین شده است؛ اما مرور عملکرد این دانشکده پس از انقلاب و بخصوص در پانزده سال اخیر از انفعال آن خبر می دهد.در حالیکه این دانشکده می توانست در سطح منطقه و در داخل کشور در تربیت نیروی انسانی متبحر نقش ایفاء کرده و مدیران شایسته ای را روانه بازار بیمه کند؛ اما چه شد که مسیر حرکت این دانشکده در مدار توسعه قرار نگرفت؟

به گزارش ریسک نیوز، نام موسسه آموزش عالی بیمه اکو به عنوان یک دانشکده با صنعت بیمه ایران عجین شده است؛ اما مرور عملکرد این دانشکده پس از انقلاب و بخصوص در پانزده سال اخیر از انفعال آن خبر می دهد.

در حالیکه این دانشکده می توانست در سطح منطقه و در داخل کشور در تربیت نیروی انسانی متبحر نقش ایفاء کرده و مدیران شایسته ای را روانه بازار بیمه کند؛ اما چه شد که مسیر حرکت این دانشکده در مدار توسعه قرار نگرفت؟

برای واکاوی علل انفعال دانشکده بیمه اکو شاید بهتر باشد بر چگونگی و اهداف تاسیس این موسسه آموزشی مروری بیندازیم.

دانشکده بیمه اکو در یک نگاه

بعد از جنگ جهانی دوم در بیشتر مناطق جهان که دارای مشترکات سیاسی فرهنگی و اقتصادی بودند در قالب سازمان ها و پیمانهایی اقدام به امضا قرارداد می کردند در این راستا در جریان کنفرانس سران ایران ، ترکیه و پاکستان در استانبول در سال 1964 اعلامیه ای منتشر شد که بر اساس ان سازمان همکاری های منطقه ای متشکل از ایران ، ترکیه و پاکستان تحت عنوان آر .سی . دی در شهر استانبول ترکیه تاسیس شد.

هدف از تاسیس این سازمان همکاری های اقتصادی ، صنعتی ،مالی، فرهنگی ، گردشگری و .. بود که همکاری های بیمه و بیمه اتکائی نیز از دیگر دستاوردها می باشد و بدین ترتیب مدرسه عالی بیمه آر.سی.دی در تهران تاسیس شد.

این مدرسه تا زمان پیروزی انقلاب اسلامی از دو کشور ترکیه و پاکستان پذیرش دانشجو داشت کلیه دروس با زبان انگلیسی تدریس می شد و با انیسیتو چارتر بیمه در لندن و دانشکده بیمه نیویورک همکاری علمی داشت.

همچنین این دانشکده با دانشگاههای ترکیه و کراچی ارتباطات رسمی برقرار کرده به طوریکه مدرکش در آن دانشگاهها مورد تایید بود.

با آغاز انقلاب فرهنگی فعالیت این دانشکده متوقف شد و سرانجام مجددا در چارچوب سازمان همکاری های منطقه ای اکو که جایگزین آر.سی . دی شد، تحت عنوان مدرسه عالی بیمه اکو در سال 64 یعنی هفت سال پس از توقف مدرسه آر سی دی با همت بیمه مرکزی و موافقت دو کشور ترکیه و پاکستان در تهران آغاز بکار کرد.

در ابتدا به پیشنهاد بیمه مرکزی و تمایل دو کشور ترکیه و پاکستان قرار بود دانشکده بیمه اکو به عنوان یکی از دانشکده های زیر مجموعه دانشگاه تهران فعالیت کند که نهایتا با تصمیم وزارت علوم به عنوان یکی از دانشکده های علامه طباطبائی به فعالیت خود ادامه داد.

البته در ان زمان به دلیل زمان از دست رفته و تغییرات در ساختار اموزش کشور، دولتی شدن صنعت بیمه ایران و رشد صنعت بیمه دو کشور پاکستان و ترکیه پذیرش دانشجو با استقبال کمی صورت گرفت هر چند در سال های بعد  کشورهای استقلال یافته از شوروی سابق مانند اذربایجان ، قزاقستان ، قزقیزستان ، تاجیکستان ، ترکمنستان ، ازبکستان و همچنین افغانستان با پیوستن به پیمان منطقه ای اکو علاقمند به همکاری با این دانشکده شدند.

تاثیرگذاران

در احیاء مجدد این دانشکده نام افرادی چون بهزاد ایثاری به چشم می خورد. وی که در ان زمان در پست معاونت نظارت بیمه مرکزی فعالیت می کرد، در کنار پیاده سازی اصول نظارتی تلاش های مختلفی در توسعه منابع انسانی و آموزشی داشت.

 هر چند که وی می گوید دانشکده اکو با اساتید صاحب نامی مانند دکتر نادر مظلومی ، استاد دستباز و زنده یاد دکتر خرمی  آغاز بکار کرد؛ اما متاسفانه در دهه هشتاد با حذف تدریس دروس  به زبان انگلیسی و عدم استقبال داوطلبان از سایر کشورها از اعتبار علمی ان کاسته شد.

ضربه دولت نهم و دهم بر پیکره دانشکده اکو

دانشکده اکو اگرچه نتوانست دوران شکوه آر سی دی را تجربه کند اما با تلاش اساتیدی چون نادر مظلومی و خرمی و … و تدریس زبان انگلیسی در یک دوره مشخص تا اندازه ای نقش قابل توجهی در تربیت نیروی انسانی متخصص داشت و چند تن از مدیران عامل و مدیران میانی فعلی حاصل همان سالهاست.

اما دولت نهم و دهم اخرین تیر ترکش را روانه این موسسه اموزشی کرد و با حذف زبان انگلیسی خودبخود کیفیت اموزش را کاسته و همین امر سبب شد اساتید صاحب نام همکاری های خود را با این دانشکده متوقف کنند.

از طرفی یکی از ایراداتی که به نحوه فعالیت این دانشکده وارد می آید سیلابس و فهرست متون درسی اموزش داده شده در این موسسه اموزشی است که به زعم بسیاری کارشناسان بیشتر بر محتوای اقتصادی تمرکز دارد تا بیمه ای.

 

تداوم انفعال

پس از تصمیم اشتباه دولت وقت در حذف زبان انگلیسی از این دانشکده دوباره با تصمیم دولت جدید زبان انگلیسی در این دانشکده تدریس شد اما همچنان گرد انفعال و کم کارائی بر پیکر این دانشکده نشسته است.

اگرچه شرایط تحریم ها سبب کاهش و بعضا توقف مراودات اموزشی ایران شده است و حتی تبادلات آموزشی در سطح منطقه را نیز تحت تاثیر قرار داده اما همین الان نیز بسیاری از موسسات آموزشی در ایران تلاش می کنند روابط خود را حداقل در سطح منطقه حفظ کنند اما مدیریت این دانشکده کمتر توانسته ازین فرصتها بهره  برد. از طرفی پویایی موسسات آموزش عالی فقط در تدریس نیست بلکه برای دانشکده ای مانند اکو که تنها موسسه آموزشی عالی صنعت بیمه است حضور فعال در مناسبات مختلف ، همایش ها و … وتلاش برای توسعه آموزش در مراوده با کشورهای منطقه جهت ارتقاء سطح اموزشی نیز بسیار مهم است.

رد پای موسسه اموزش عالی اکو به سختی در سمینارها ،مناسبات بیمه ای و تصمیم گیری های آموزشی صنعت بیمه دیده می شود و اگرهم هست تاثیر گذار نبوده است.

از طرفی فارغ التحصیلان این موسسه در سالهای اخیر نتوانسته اند نقش اثر گذاری در پست های کلیدی صنعت ایفا کنند در دوره های پیشین که این موسسه فعالیتهای اثر گذاری تری داشت برخی مدیران را به صنعت معرفی کرداز جمله علیرضا یزدان دوست مدیر عامل بیمه آسماری که از فازغ التحصیلان دوره های قبل دانشکده اکوست اما در حالیکه این روند می توانست تداوم یابد اما با تصمیمات اشتباه دولتها از یک سو و انتخاب مدیران کم اثر سبب شد این دانشکده بدون اثر گذاری خاصی در سطح کلان بیمه به فعالیتهایش ادامه دهد.

تجارب یک استاد سابق اکو از نزول کیفیت دانش آموختگان

برای اینکه تجارب عینی تری از کیفیت علمی دانش آموختگان این موسسه در سالهای اخیر داشته باشیم با هادی دستباز خبره صنعت بیمه که به مدت یک دهه تجربه تدریس در این موسسه را داشته گفتگویی به انجام رساندیم.

گفتنی است، وی در این دانشکده  بیمه اشخاص و بیمه باربری و دو ترم بیمه اتکایی تدریس می کرده است.

هادی دستباز می گوید: برای بررسی علل نزول سطح کیفیت دانش آموختگان این دانشکده ،حسب تجربیاتی که در حدود یک دهه تدریس در آن جا دارم،  در ابتدا باید عوامل موفقیت را  ذکر کنم و آنگاه به عواملی که باعث نزول کیفیت شد بپردازم .
وی عوامل موفقیت را در موارد زیر خلاصه می کند:
۱- از ابتدای باز گشایی دانشکده و انتخاب جناب آقای دکتر مظلومی به عنوان رییس دانشکده با توجه به تخصص بیمه ای ایشان دانشجویان دوره های اول تا چهارم  از رشته های ریاضی  و طبیعی در دو مرحله گزینش می شدند. قبولی‌در کنکور سراسری و مصاحبه شفاهی بسیار سخت برای درک و فهم زبان انگلیسی بنا براین انتخاب شوندگان از بهترین هایی بودند که نتوانسته بودند در رشته هایی مانند پزشکی ، مهندسی و…. قبول شوند و دانشکده اکو را انتخاب کرده بودند.
۲- به دلیل آشنایی آقای دکتر مظلومی با بسیاری از اساتیدی که قادر بودند تدریس را به زبان انگلیسی انجام دهند برای همکاری به دانشکده دعوت شدند. البته تعداد این اساتید کم بود اما افرادی بودند که با کوله باری از تجربه و آموخته های دانشگاهی و یا آموخته های دانشگاهی دعوت ایشان را پذیرفتند و کار تدریس را قبول کردند.
۳-با توجه به مذاکراتی که بیمه مرکزی ایران در زمان ریاست کلی جناب آقای گرانمایه و قائم قامی آقای غلامی و جناب ایثاری و بنده در حاشیه انستیتوی بیمه گران لندن هم موافقت کرد که آزمون ACII در ایران انجام شود و پذیرفت چنانچه اساتید دانشکده اکو آخرین کتب  انستیتو را در رشته های مختلف تدریس نمایند چنانچه بعدا دانشجو بخواهد در آزمون های این مرکز شرکت کند ازخواندن آن درس معاف باشد.
۴-با توجه به عملکرد خوب دانشکده ار. سی. دی.(اکوی فعلی) در منطقه و این که تعدادی از دانش آموخته گان این دانشکده در پاکستان و ترکیه مدیران عامل شرکت های بیمه بودند دانشکده در دوره های اولیه پس از باز گشایی شاگردانی از پاکستان ، ترکیه ، افغانستان و کشورهای آسیای میانه داشت که در دانشکده تحصیل می‌کردند.

،  هادی دستباز در ادامه به عواملی که باعث نزول کمی‌و کیفی دانش دانش آموختگان این دانشکده شد، اشاره کرد:
– تعویض آقای دکتر نادر مظلومی از ریاست دانشکده اکو که در واقع بنیان گذار و موسس آن بود و اساتید زیادی به خاطر دوستی با ایشان قبول زحمت کرده و کار تدریس را پذیرفته بودند بزرگ‌ترین ضربه به نزول کیفیت آموزشی داشت چون:
-دکتر نادر مظلومی تحصیل کرده رشته بیمه بود و مدیریت ریسک تدریس می کرد.
-با رفتن دکتر مظلومی و انتصاب روسایی که از بیمه سر رشته نداشتند باعث پراکنده شدن اساتید شد. مثلا بنده خودم پس از رفتن ایشان از ترم های بعد دیگر کار تدریس قبول نکردم.
-متاسفانه اساتیدی ( به جز تعداد محدودی) به کار گرفته شدند که قادر نبودند که هم زوایای فنی و هم تخصصی را تدریس کنند چون تخصص آن دانش را نداشتند و قادر به بیان و آنالیز دروس تخصصی نبودند.

– دستباز در ادامه می گوید : کشورهای عضو از ارسال دانشجو به اکو خودداری کردند.
-اگر استاد واجد شرایط تدریس دروس بیمه ای پیدا نمی کردند اقتصاد خرد ‌کلان را جایگزین واحدهای بیمه ای می کردند و در واقع دانشکده بیمه تبدیل به دانشکده اقتصاد شده بود.
-این استاد پیشین دانشکده اکو تصریح می کند: با توجه به مدیریت نا کار آمد ،اساتید صاحب نام حاضر به پذیرفتن دعوت روسای دانشکده نشدند و حتی تعدادی از دانشجویان نزد بنده آمده که هم خودم قبول کنم بر گردم و هم با بعضی از اساتید صحبت کنم که قبول مسولیت کنندکه نپذیرفتم چون استاد در کار تدریس باید با رییس دانشکده زبان مشترک داشته باشد که این مهم وجود نداشت.

-دستباز تاکید می کند: بنده در هر مسولیتی که بودم و نیاز به پرسنل داشتم اولویت اولم دانش آموخته گان اکو بود، اما متاسفانه آخرین بار که  افتخار همکاری دو نفر از این عزیزان را در شرکت مدیریت خطر داشتم در زمان مصاحبه پرسیدم : استاد بیمه اشخاص چه کسی بوده  و گفتند این درس ارایه نشده، گفتم بیمه باربری را چه کسی تدریس کرده گفتند ارایه نشده. دانشجوی بیمه که بیمه باربری، بیمه اشخاص ۱-۲ را نخوانده باشد بدون شک محاسبات فنی را هم نمی داند چون اشخاص ۱-۲ ‌پیش نیاز محاسبات فنی است.

به گفته وی آخرین ضربه مهلک را بر پیکر دانشکده اکو آقای احمدی نژاد وارد کرد که گفت مبانی تدریس به جای زبان انگلیسی‌باید فارسی باشد. بنده با کمال تاسف پس از رفتن دکتر نادر مظلومی با دانشکده قطع ارتباط کردم و هنوز برای اینکارم متاسفم.

دانشکده بیمه اکو نیازمند پوست اندازی است

اگرچه پس از دولتهای نهم و دهم شاهد بازگشت زبان انگلیسی به دانشکده اکو بودیم اما این امر سبب نمی شود که بتوان از کم تحرکی موجود در این موسسه اموزش عالی چشم بندیم.

حتی در دوران فعلی که کشور تحت تحریم های شدید قرار دارد هم می توان با لابی گری و تعاملات سازنده با کشورهای منطقه همکاری کرد و شکی نیست که مبادلات علمی بخصوص با کشورهایی مانند ترکیه که در سالهای اخیر با رشد و توسعه در صنعت بیمه مواجه بوده اند می تواند منجر به افزایش کیفیت خدمات اموزشی شود .

از سوی دیگر به نظر می رسد دانشکده اکو که تجربه تربیت نیروهای متخصصی بیمه ای را در سالهای  پیشین داشته نیازمند تحول و دگرگونی است تا بتواند دوباره اقتدار گذشته را بازیابد.

لازم بذکر است که رسانه ریسک نیوز و نشریه بیمه داری نوین بارها از مدیریت این مجموعه درخواست مشارکت در میزگردهای اموزشی را داشته که متاسفانه همکاری صورت نگرفته است با این حال مجموعه ریسک نیوز آماده شنیدن نظرات مسوولان است.

لینک کوتاهلینک کپی شد!
اخبار مرتبط
بدون نظر
  1. اصغر اصغری می گوید

    “از طرفی فارغ التحصیلان این موسسه در سالهای اخیر نتوانسته اند نقش اثر گذاری در پست های کلیدی صنعت ایفا کنند”
    یا علی العجب
    1- قدیمی های صنعت بیمه تا چه حد به این دوستان فرصت پیشرفت داده اند؟
    2- چرا همچنان سبقه بیمه دولتی داشتن (علی الخصوص بیمه ایران) ملاک انتخاب و حسن نیت افراد در پست های کلیدی است؟
    3- اساسا مدیران قدیمی صنعت بیمه چه میزان ریسک استخدام افراد باهوش تر را می پذیرند؟
    مقاله شما فعلا از بعد تکنیکال به قضه پرداخته و عاری از واقعیات موجود در پس پرده های صنعت بیمه است!

  2. علی اکبر فرجادیان می گوید

    با بخشی از این تحلیل موافقم و با بخش مهمی نه من ورودی سال 80 بیمه اکو بودم و در خدمت اساتیدی همچون دکتر خرمی بودم . عموما بچه های فارغ التحصیل اکو در رشته های مختلفی ادامه تحصیل میدادند چون رشته بیمه تحصیلات تکمیلی نداشت و در این رشته ها خوش میدرخشیدند. خیلی از بچه های اکو الان بیرون از ایران در موسسات معتبر دارای پست هستند. داخل کشور هم در رشته های دیگر خوب کار میکنند. توی صنعت بیمه هم تعداد زیادی از فارغ التحصیل ها مشغولند ولی اینکه سیستم های مدیریتی سازمان های بیمه که به جای جوانگرایی ترجیح میدادند از بازنشستگان بانکی برای تیم های مدیریتی خود استفاده کنند امکان داشت فرصت به رشد آدم هایی بدهند که از آنها تحصیلات مرتبط تری داشتند؟درایران باید ببینید چه قدر به این نیروها در صنعت فضا داده شده است؟ بله از اموزش انگلیسی دراوردن رشته ضربه بزرگی به کیفیت ورودی های این دانشکده زد.

  3. ابراهیم مهریوسفی می گوید

    باسلام بنده فارغ التحصیل بیمه اکوهستم درحال حاضر مدیریت بیمه پاسارگادمنطقه استان گیلان با 5 شعبه مستقل وتعداد1000نماینده فروش بیمه های زندگی وعمومی راعهده دارهستم وبادانش اندوخته توانسته ام درکنار پست مدیریت درشته مدیریت دانشگاه های روزانه تاسطح دکتری ادامه تحصیل دهم وهرچه آموخته ام ازاساتیدمحترم که نام این عزیزان به شایستگی آورده شده است زنده یاددکترخرمی استادبزرگواررشته اقتصادبودنددرحالیکه به اقتصادبیمه تاکیدداشتند روحش شاداستاددکترمظلومی متخصص بیمه و… متاسفانه .. امیدوارم اصلاح شود.

ارسال نظر

9  ×    =  54