افزایش سرمایه و گام های پیش رو/ با شرکای تجاری چکشی برخورد نمی کنیم

روایت نوراللهی از عملکرد تجارت نو؛

در حال حاضر EPS (سود) به ازای هر سهم ۹۰ تومان است که با تصمیم گیری در مجمع مشخص می‌شود آیا صرف افزایش سرمایه شود یا خیر. بعد از افزایش سرمایه برنامه جدی برای حضور در بازار بیمه های انرژی داریم که محدودیت های آیین نامه ۹۵ را پشت سر خواهیم گذاشت، در بحث قبولی اتکایی نیز ورود خواهیم کرد.

نیما نوراللهی مدیر عامل بیمه تجارت‌نو درگفت‌وگو با پایگاه خبری "ریسک نیوز" از فرصت‌های سرمایه‌گذاری در بورس برای شرکت متبوعش می‌گوید و معتقد است، برای بیمه گرانی که با برنامه‌ریزی و به صورت هدفمند در این مسیر قدم گذاشتند فرصت خوبی برای اصلاح ساختارهای مالی فراهم شد.

وی همچنین از  سایپا به عنوان شریک تجاری صنعت بیمه یاد می کند و اذعان می دارد، قرار نیست با شرکای تجاری چکشی برخورد شود.

گفتگو با نوراللهی را که پیش از برگزاری مجمع سالانه شرکت بیمه تجارت نو صورت گرفته، در ادامه می‌خوانید…

سیل فروردین 98، شرایط ویژه‌ای در شرکت بیمه تجارت‌نو ایجاد کرد، این پرونده چگونه بسته شد؟

سال گذشته متاسفانه کشور درگیر یک سیل فراگیر شد به طوری که نزدیک به ۲۴ استان کشور را فرا گرفت. به تبع آن به خاطر قراردادی که با مجموعه کمیته امداد داشتیم و دو میلیون واحد مسکونی تحت پوشش بیمه های آتش سوزی بود، حجم خسارت در حوزه بیمه‌های آتش سوزی و پوشش سیل زیاد شد. نزدیک به ۶۰ هزار پرونده تشکیل و بالغ بر ۸۰ میلیارد تومان خسارت برآوردی پرداخت و صفر شد. دیگربا کمیته امداد پرونده باز در خصوص پوشش  سیل نداریم.

به پرتفو بپردازیم، نگاهی به وضعیت صنعت بیمه نشان می‌دهد، در بیمه تجارت‌نو، ثالث پررنگ تر از بقیه رشته‌ها است. از طرفی زمانی که این شرکت تاسیس می‌شد بانیان و موسسان روی بیمه های انرژي اعم از نفت و گاز و پتروشیمی تاکید داشتند. چرا این موضوع به آن معنا محقق نشد؟ سبد پرتفوی را چطور ارزیابی می‌کنید؟

پرتفوی تجارت‌نو با متوسط صنعت بیمه برابری می‌کند. درمان نزدیک به ۲۶ درصد و ثالث حدود ۳۶ درصد است که متوسط صنعت نیز تقریبا همین رقم هاست. بیمه‌های زندگی نیز در مجموع۱۷.۶ درصد پرتفوی تجارت‌نو را تشکیل می‌دهد که ازعرف صنعت بالاتر است. درخصوص بیمه‌های کشتی و انرژی هم از نرم صنعت بالاتر هستیم.

اتفاقا نسبت پرتفوی ما در رشته های انرژی  به نسبت صنعت بالاتر است. شاید بهتر است اینطور اصلاح شود که سهم پرتفوی ما در این دو رشته کم نیست. ولی همانطور که می‌دانید آیین نامه شورایعالی بیمه برای شرکت‌ها در حوزه بیمه های انرژی محدودیت‌هایی درنظر گرفته و این محدودیت بیشتر از جنس سرمایه‌ است.

به عبارتی شرکت‌هایی می‌توانند در این حوزه فعالیت کنند که سرمایه بالاتری به صورت مستقیم داشته باشند. باتوجه به محدودیت های آیین نامه سعی کرده‌ایم در بیمه های کنسرسیومی حضور پررنگ تری داشته باشیم.

در سال 98 افزایش سرمایه تجارت نو دستخوش چالش هایی شد.

درست است، در موعد مقرر سرمایه لازمی که پیش بینی شده بود به نوعی تادیه نشد. شرکت در زمان تاسیس با سرمایه ۲۵۰ میلیارد تومانی ثبت شد، ۱۲۵ میلیارد تومان پرداخت و مابقی ظرف مدت دو سال باید پرداخت می‌شد ولی در آن مقطع خاص به دلایلی انجام نشد. بعد از این موضوع  دو مجمع برگزارکردیم. مجمع کاهش سرمایه به ۱۲۵ میلیارد تومان، چون بنابر قانون تجارت باید سرمایه مطابق با پرداختی باشد بعد از مجمع کاهش سرمایه، باتوجه به محدودیت‌های آیین نامه‌ای بیمه مرکزی که حداقل سرمایه تاسیس شرکت‌های بیمه مستقیم ۱۵۰ میلیارد تومان است از محل سود انباشته ،سرمایه را به ۱۵۷ میلیارد تومان رساندیم.

 باتوجه به قانون منع موانع تولید که برای بانک‌ها در بحث بنگاه داری محدودیت‌هایی به همراه دارد، از این رو پست بانک و بانک تجارت به عنوان سهامداران عمده در افزایش سرمایه محدودیت‌هایی داشتند. لذا تمام سعی خود را کردیم که سود خوبی دهیم تا این سود مقدمه ای برای افزایش سرمایه شود. سال ۹۷ تقریبا ۲۹ تومان سود برای هرسهم و درکل ۳۷ میلیارد تومان سود ساختیم.

در سال 98 چگونه بود؟

در حال حاضر EPS (سود) به ازای هر سهم ۹۰ تومان است که با تصمیم گیری در مجمع مشخص می‌شود آیا صرف افزایش سرمایه شود یا خیر. بعد از افزایش سرمایه برنامه جدی برای حضور در بازار بیمه های انرژی داریم که محدودیت های آیین نامه ۹۵ را پشت سر خواهیم گذاشت، در بحث قبولی اتکایی نیز ورود خواهیم کرد.

افزایش سرمایه  در سال جاری قطعی است؟

حتما؛ مجمع عادی سالانه فردا دوشنبه، 16 تیر برگزار می شود. یکی از پیشنهادات افزایش سرمایه از محل انباشت سود است و اگر مجمع مساعدت کند بعد از آن افزایش سرمایه را که نزدیک به ۳۰۰ میلیارد تومان است، کلید خواهیم زد. در واقع چند اتفاق خوب در سال ۹۹ خواهیم داشت. افزایش سرمایه از محل سود انباشته در صورت موافقت مجمع و بعد از آن پیگیری برای قبول اتکایی.

همه اینها در گرو افزایش سرمایه است

بله؛ سود محقق شده و  EPS ۹۰ تومانی را هم حسابرس تایید کرده، این به مجمع بستگی دارد که بخواهد سود را چطور تقسیم کند. سود محقق شده و اما و اگری ندارد.

فکر می‌کنم در صنعت بیمه از نظر رشد EPS اول و از نظر مقداری هم به ازای هر سهم دوم، بقیه شرکت‌ها با فاصله از ما عقب‌تر هستند.

گفته می‌شود شرکت‌ها به خاطر وضعیت خاص بازار سرمایه و سودآوری به خوبی توانسته‌اند سود بسازند. برخی دیگر معتقدند که شرکت های بیمه بهتر است سود خود را تقسیم نکرده و اگر کسری ذخایر دارند آن را تامین کنند یا اگر مشکلات مطالبات دارند، به آن اختصاص دهند، نظر شما چیست؟

به نکته درستی اشاره کردید. سال ۹۸، سال بازار سرمایه بود. قطعا هر فرد حقیقی و حقوقی از این فرصت بازار با علم و آگاهی استفاده کرده باشد توانسته سود خوبی بدست بیاورد. شرکت‌های بیمه و دیگر بنگاه‌های اقتصادی که توانستند کار کارشناسی دقیقی داشته و بازار را بیشتر بشناسند سود خوبی از محل سرمایه گذاری بدست آوردند. اتفاقا فرصت خوبی برای اصلاح ساختارهای مالی شرکت‌های بیمه است.

البته نکته ای را نباید فراموش کنیم که سهامدار توقف سود دارد و بازار هم نسبت به شرکت های بیمه باید اقبال نشان دهد این را هم باید مد نظر قرار دهیم که در کنار اصلاح ساختارهای مالی، باید سود سهامدار خرد هم مورد توجه قرار گیرد.

از محل سرمایه گذاری بورسی خود چه مقدار سود داشته اید؟

در سه ماهه اول سال99 نزدیک به کل سودی که سال گذشته ایجاد شد (۱۳۷ میلیارد) محقق گردید. به عبارتی در سه ماهه 99 نزدیک به ۱۲۰ میلیارد سود تنها از محل بازار سرمایه حاصل شد. کل سود سال گذشته که رشد حدود ۴ برابری نسبت به سال 97 داشت را در همین سه ماه محقق کردیم.

این موضوع برای شما نگرانی ایجاد نمی‌کند که چه برنامه ریزی برای سود آوری داشته باشید؟ چون سود ساختن به تنهایی مهم نیست.

اتفاقا سود ساختن مهم است و هرکسی نمی‌تواند آن را بسازد. این سودها واقعی است و موهوم نیست. عمده آن ناشی از برنامه ریزی است. یعنی چه زمانی به خرید سهمی ورود و چه زمانی از آن خارج شوید، در این راستا سود ساختن حائز اهمیت است. بعضا برخی شرکت‌های ما چندین هزار میلیارد تومان پرتفوی بورسی دارند و سود یا EPS که ساخته‌اند به مراتب از ما پایین است. در صورتی که می‌توانست بیش از هزار میلیارد تومان سود دهد.

شما شورای سیاست گذاری بورسی دارید؟

بله، کمیته سرمایه‌گذاری داریم که در آن رئیس هیئت مدیره، مدیرعامل، مدیر سرمایه گذاری و سه مشاور از بیرون شرکت حضور دارند. به صورت هفتگی و حتی هر روز باهم در ارتباط هستیم. از صبح که بازار شروع می‌شود باهم مشورت می‌کنیم و روز جمعه که قرار است بازار باز شود برنامه ریزی می‌کنیم. حداقل یک الی دو ساعت کنش داریم که فردا بازار را چطور شروع کنیم.

سوال من این بود که امسال سال سختی برای بیمه‌ها خواهد بود چون آثار پساکرونا در ماه های بعد خود را نشان خواهد داد. کارگاه‌هایی که تعطیل شده و کارگرانی که بیکار شده‌اند و یا حق بیمه‌ها و مطالبات معوق ایجاد شده است. برای بیمه‌ها این فرصت ایجاد شده که بتوانند به خوبی مدیریت کنند.

شرکت های بیمه از مسیر سنتی پرتفو محوری باید به سمت درآمد محوری حرکت کنند، بخشی از این درآمد از محل پرتفو به دست می آید ولی باید درصد زیادی از  حوزه سرمایه گذاری حاصل شود. به صورت سنتی یاد گرفته ایم که منابع مالی را در بانک سپرده گذاری کنیم در حالی که فرصت های سرمایه گذاری بکری وجود دارد. بخشی دربازار سرمایه و بخشی حضور در استارت آپ‌ها و سرمایه گذاری در این حوزه است در این راستا در بیمه تجارت نو مرکز توسعه نوآوری و مدیریت کسب و کارهای نوین راه اندازی شده  که حتی به کسب و کارهای نوین و استارت آپها کمک می کنیم. 

یکی از سرمایه گذاری‌های شما طی مدت اخیر خرید ملک بوده است .

بله؛ چون شرکت نویی هستیم برای توسعه فیزیکی خود نیاز به ساختمان داریم. به همین دلیل در سال 98، یک شعبه در استان مرکزی و یک شعبه در بوشهر از بانک تجارت و یک ساختمان از بیمه رازی در مشهد خریداری کردیم .ساختمان مرکزی را نیز  باتوجه به توسعه فعالیت‌مان تغییر دادیم. به طور کلی یکی از حوزه‌هایی که  می‌توان برای سرمایه گذاری روی آن فکر کرد املاک است که اخیرا در خرداد افشا کردیم. سرمایه گذاری در حوزه زمین نزدیک به ۵ .۵ هکتار است با این خرید برنامه‌ای داریم که امیدواریم تا سال ۱۴۰۴ سودمان را تضمین کند. احتمالا با تفکیک نزدیک به ۱۳۰ پلاک شود که به طور جداگانه فروش خواهد رفت.

در خصوص سایپا، شاید بیمه تجارت نو مقداری باید از کسب پرتفوی این چنینی حذر کند چون سایپا سال گذشته در صنعت بیمه  خبرساز شده بود.

اولا ما پرتفوی بد و یا خوب نداریم. هر پرتفویی می‌تواند بالقوه خوب و یا بد باشد. این بستگی به چند آیتم از جمله نرخ دهی، پوشش اتکایی، ضریب خسارت، مدیریت ریسک و غیره دارد.

اما درمورد سایپا باید بگویم برکسی پوشیده نیست که یکی از دو خودروساز بزرگ و یکی از بزرگترین مجموعه‌های صنعتی کشور است. دیگر اینکه در کنار همه فعالیت‌های بیمه‌ای خود  رسالت اجتماعی در قالب حمایت از کالای داخلی داریم بنابراین یک بعد ورود به این پرتفوی می تواند از منظر رسالت اجتماعی باشد. از طرفی از بعد مشتری مداری، سایپا سال‌هاست با صنعت بیمه کار می‌کند. لذا وقتی در ادبیات بیمه از شریک تجاری سخن می گوییم، قرار نیست چکشی برخورد شود. یک روز ممکن است شما دچار یک سری معضلات شوید قطعا طرف مقابل از شما می‌پذیرد و همراهی می‌کند. همه می‌دانیم در کشور ما صنعتگران و تولیدی های دارای چه مشکلاتی هستند. پس اگر من  به سایپا پوشش بیمه ای ندهم قرار است چه اتفاقی بیافتد، دپو شود؟‌

شما اگر پوشش  ندهید شرکت های دیگر می‌دهند.

اتفاقا برخی شرکت‌ها علیه سایپا شکایت کرده اند. متوجه نمی‌شوم شکایت از بیمه گذار یعنی چه؟ مگر کسی از شریک تجاری خود شکایت می‌کند؟ در حالیکه در صنعت بیمه می‌بینیم ۹۹.۹ درصد مسائل با تعامل حل می‌شود. یکی از شاخص های صنعت بیمه این است که کار با شرکای تجاری به شکایت نمی‌رسد. سایپا را نسبت به این موضوع حساس کرده‌اند در حالی که سایپا بخش عمده‌ای از پرتفوی کشور را داشته و ضریب خسارت پایینی دارد. درست است در ثالث  ضریب خسارت بالاست اما در خودروی صفر کیلومتر ضریب خسارت پایین است. درضمن سایپا وقتی وضعش مطلوب شده جبران کرده است. ما امروز با سایپا معوق نداریم. هرچه هست جاری است. تفاهم کرده‌ایم طبق قانون ۲۵ درصد را به صورت قسطی سر موعد پرداخت کند. همین وضعیت در سایر پوشش‌های بیمه ای مانند درمان هم وجود دارد. درست است امروز درمان را صادر می‌کنیم و کل پرتفوی آن می‌نشیند ولی در ۱۲ قسط حق بیمه آن را می‌گیریم.

از طرفی با سایپا تفاهم کرده ایم که به جای پول، به ما سهم واگذارکند. شاید برای سایپا بهتر بود که پول بدهد اما من به عنوان یک فرد اقتصادی که خود را بیشتر مدیر اقتصادی می‌دانم تا مدیر بیمه‌ای، سهم را دارای ارزش بیشتری می‌دانم . در این راستا با بررسی در کمیته سرمایه گذاری شرکت چون روند بازار را مثبت ‌دیدیم به این نتیجه رسیدیم که به جای بدهی سهم بدهند. اگر پول دریافت کنیم و بعد سهم بخریم خودبخود ۵ روز کاری و مجموعا ۲۵ درصد را از دست می‌دهیم. این هم مقررات سازمان بورس است که نتوانستیم یکجا بگیریم. سازمان بورس می‌گوید برای اینکه از سهمی کد به کد کنید مقرراتی دارد که همه ملزم به رعایت هستند. اتفاقا سهم‌هایی هم که گرفته ایم، در برخی از آنها تا نزدیک به ۶۰ درصد روی سود بودیم.

با اتکایی بیمه مرکزی مشکلات تان حل شد؟

در بحث کمیته امداد بیمه مرکزی به ما خیلی کمک کرد هر آنچه که توقع بود انجام شد. بخش عمده خسارت را از بیمه گرهای اتکایی خود پرداخت کردیم. عده ای شایعه کردند بانک تجارت به کمیته امداد وام داد که توانست این خسارت را جمع کند. چنین اظهار نظری از بی اطلاعی و شاید هم غرض ورزی این افراد است. نه به کسی وام داده ایم و نه وامدار کسی هستیم.

صحبتی در جلسه چند روز پیش کرده بودید که ترکیب جنسیتی  صنعت بیمه در آینده ممکن است چالش افرین شود؟

یکی از شاخص‌های مهم در حوزه منابع انسانی برنامه‌ریزی است. قطعا شرکت‌های بیمه بر مبنای استراتژی و فعالیت‌هایی که دارند برنامه ریزی نیروی انسانی را تدوین کرده‌اند . یکی از این موضوعات ترکیب جنسیتی است. بالاخص در بیمه‌ یک سری رشته‌ها مخصوصا در حوزه خسارت به مردان و در برخی حوزه‌ها مانند اکچوئری و داده کاوی که دقت بالاتری می‌خواهد به حضور زنان بیشتر احتیاج است. ولی به نظرم ترکیب جنسیتی تا چند سال آینده می‌تواند به هم خورد چرا که حجم ورودی در مقطع کارشناسی دانشگاه ‌ها بیشتر با خانم‌ها هست. شما وارد شرکتی می‌شوید که ۸۰ درصد خانم هستند درحالی که این ترکیب باید مساوی باشد. در این راستا با تمرکز بر راهکارهای مطلوب بهتر است از الان برای حفظ این ترکیب برنامه ریزی شود.

 

لینک کوتاهلینک کپی شد!
اخبار مرتبط
ارسال نظر

  −  5  =  1