عربستان پروتکل‌های کرونایی در مراسم حج را اعلام کرد

مرکز جلوگیری و کنترل بیماری ها در عربستان پروتکل هایی را به منظور کاهش میزان سرایت ویروس کرونا و اطمینان از سلامت زائران وضع کرده است که طبق آن ورود به منا، مزدلفه (مشعرالحرام) و عرفات از نوزدهم جولای ممنوع می شود.

به نقل از عرب نیوز، با افزایش آمار ابتلا به ویروس کرونا در سراسر جهان، عربستان سعودی تعداد زائران شرکت کننده در مراسم حج سال جاری را پایین آورد و پروتکل هایی را برای حفظ امنیت آنها اعلام کرد.

 مرکز جلوگیری و کنترل بیماری ها در عربستان این پروتکل ها را به منظور کاهش میزان سرایت این بیماری و اطمینان از سلامت زائران وضع کرده است. دکتر توفیق الرویه، وزیر بهداشت عربستان ماه گذشته اعلام کرده بود تعداد زائران حج امسال محدود خواهد بود.

 محمد صالح بنتن، وزیر حج و عمره عربستان گفت هدف از محدود کردن تعداد شرکت کنندگان در مراسم حج امسال  حفاظت از مردم است که از ابتدای آغاز همه‌گیری ویروس کرونا از اولویت‌های عربستان بوده است.

 لیست بلندبالای پروتکل های وضع شده تمام کارگران و زائران را شامل می شود. مقامات عربستان از نوزدهم جولای (29 تیر ماه) ورود به منا، مزدلفه (مشعرالحرام) و عرفات را ممنوع می کنند.

 تابلوها و راهنماهایی باید در محل نصب شود که بر روی آن با زبان های مختلف هشدارها و دستورالعمل هایی در مورد ابتلا به ویروس کرونا نوشته شده باشد. توصیه هایی مانند شستن دست ها و استفاده از ضدعفونی کننده های حاوی الکل.

  سازمان دهندگان مراسم حج باید زائران را به شیوه‌ای برای طواف حول خانه خدا قرار دهند که از ازدحام جلوگیری شده و حداقل 1.5 متر با هم فاصله داشته باشند. در مراسم سعی بین صفا و مروه هم باید فاصله گذاری اجتماعی حفظ شود و تمام سطوح باید قبل و بعد از اجرای مراسم ضدعفونی شوند.

لمس خانه خدا و حجرالاسود ممنوع خواهد بود. موانعی برای جلوگیری از رسیدن زائران به خانه خدا گذاشته می شود. تمام فرش ها جمع آوری می شوند و زائران باید از سجاده های مخصوص به خودشان برای اقامه نماز استفاده کنند.

 اجازه استفاده از مواد غذایی در حین مراسم در خانه خدا و مساجد وجود ندارد.

دمای بدن تمام پرسنل، راهنماها، زائران و کارگران باید در طول مراسم چک شود. استفاده از ماسک صورت اجباری است.

 با توجه به پروتکل های وضع شده برای عرفات و مشعر الحرام، زائران باید فاصله گذاری اجتماعی را در کل طول مراسم حفظ کنند و ماسک بزنند. در یک چادر 50 متر مربعی بیش از 10 زائر نباید حضور داشته باشند تا فاصله یک و نیم متری بین آنها حفظ شود.

 برای رمل جمرات زائران در گروه های 50 تایی مراسم را انجام می دهند و سنگریزه های ضدعفونی شده در اختیار آنها قرار می گیرد.

 عملیات ضد عفونی کردن باید به طور منظم و برنامه ریزی شده انجام شود تا از پاک بودن دسته های در، نیمکتها و صندلی ها در مکان های عمومی یا اتاق های انتظار هتل ها اطمینان حاصل شود. کارگران مراکز اقامتی باید همواره ماسک داشته باشند، مسافران هم هنگام خروج از اتاق باید ماسک بزنند و چمدان‌های آنها هنگام رسیدن ضدعفونی میشود.

 غذاهای بسته بندی شده شخصی برای زائران استفاده می شود و کارگرانی که این بسته های غذایی را توزیع می کنند باید پروتکل های سختگیرانی را رعایت کنند که شامل 40 ثانیه شستن دست ها با صابون و آب میشود و در صورت در اختیار نداشتن آب و صابون باید 20 ثانیه از ضدعفونی کننده های الکلی استفاده کنند.

منبع: تسنیم

لینک کوتاهلینک کپی شد!
اخبار مرتبط
ارسال نظر

9  +  1  =