رتبه اول تا سوم به ایران، آسیا و پارسیان اختصاص یافت/ بیمه ایران در صدر تولید مقالات بیمه ای/ سهم اندک بخش خصوصی

وضعیت تولید دانش و مقاله در صنعت بیمه

اگر به سهم شرکت های بیمه در حوزه مقالات بیمه ای نگاهی بیندازیم، مشخص می شود که بیمه ایران بیشترین تحقیقات انجام شده در صنعت بیمه را به خود اختصاص داده است پس ازسهم 44درصدی بیمه ایران ، بیمه آسیا با 11درصد رتبه دوم را به خود اختصاص داده و در این رابطه رتبه سوم به بیمه پارسیان با سهم 7درصدی می رسد که در میان شرکتهای بیمه خصوصی توانسته ازین منظر رتبه اول را از آن خود کند و رتبه های بعدی به بیمه البرز با 6درصد و دانا با 5درصد اختصاص می یابد .

به گزارش ریسک نیوز ، بیمه داری نوین در گزارشی به وضعیت جاری تولید و استفاده از دانش در صنعت بیمه پرداخته و سهم شرکتهای بیمه و بخش خصوصی و دولتی را در تولید دانش بررسی کرده است.

بر اساس این گزارش غفلت شرکت های بیمه و افزایش تعداد متقلبان بیمه ای، باعث خروج سالانه هزاران میلیارد تومان پول از شرکت های بیمه شده و سودآوری بیمه گران را در معرض خطر قرار می دهد.

کلاهبرداری در شرایط اقتصادی کنونی بیشتر از قبل شده است زیرا افراد انگیزه کافی برای تقلب در بیمه دارند. مبلغ حق بیمه تولیدی و خسارت پرداختی صنعت بیمه در سال 1396 به ترتیب در حدود 9.335و 2.211 هزار میلیارد ریال است که با توجه به ضریب حداقل 30 درصد تقلب در ایران با در نظر گرفتن بحران اقتصادی حاکم بر کشور، میزان تقلب در صنعت بیمه بیش از 4.63 هزار میلیارد ریال می باشد. این رقم در سالهای بعد نیز افزایش یافته که در گزارشی جداگانه بدان پرداخته خواهد شد..

یکی از مهم ترین راهکارهایی که برای کاهش تقلبات و تخلفات بیمه ای می توان استفاده کرد، افزایش اطلاعات و پژوهش در صنعت بیمه می باشد. افزایش اطلاعات به نوبه خود منجر به فرهنگ سازی و تغییر دیدگاه مردم در خصوص صنعت بیمه و سوء استفاده و تقلب و سرقت از آن، وضع احکام جزایی محکم و ائتلاف مردمی علیه تقلب بیمه در کشور می شود.

آمار طرح های پژوهشی صنعت بیمه در شکل 1 نشان می دهد که بیشترین تعداد پژوهشات انجام شده در زمینه بیمه مربوط به سال های 93 تا 96 می باشد که عمده موضوعات کار شده در طی این سال ها در زمینه عوامل ریسک و فاکتورهای موثر بر محاسبه حق بیمه در رشته های مختلف بیمه، شرایط عمومی انواع بیمه ها، ضوابط و ملاک های علمی مربوط به بخش های مختلف شرکت بیمه، فرم های پیشنهاد مشورتی در انواع بیمه ها، حاکمیت شرکتی در موسسات بیمه، رویه های مختلف نرخ گذاری در بیمه، بررسی اثرات تغییرات آب و هوایی بر بیمه بخش کشاورزی و ضمانت نامه های بیمه ای و غیره می باشد.

شکل 1- نمودار سالانه طرح های پژوهشی صنعت بیمه

تمرکز پژوهش ها در این زمینه ها حاکی از آن است که مردم اطلاعات کافی در مورد موضوعات بیمه نداشته اند. به همین دلیل پژوهشکده بیمه و سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی تلاش کرده اند با پرداختن به موضوعات عمومی مانند نرخ گذاری بیمه، شرایط عمومی انواع بیمه ها، ضوابط بیمه نامه و غیره اطلاعات عموم مردم را نسبت به صنعت بیمه روشن کرده و بازار بیمه را گسترش دهند.

تحقیقات انجام شده در صنعت بیمه عمدتاً مربوط به حوزه بازاریابی خدمات بیمه (31 درصد) می باشد، به طوری که در سال 98 حدود 32 مقاله در کنفرانس های بین المللی ارائه شده است. بیشترین تعداد مقالات حوزه بازاریابی خدمات بیمه مربوط به سال 94 با بیش از 78 مقاله می باشد. پس از آن، پژوهش های بیمه ای در حوزه ریسک بیمه تمرکز بالایی داشته و در سال 94 بیش از 66 مقاله در مجامع علمی مختلفی منتشر شده است (شکل 2).  

شکل 2- سهم حوزه های مختلف پژوهشی از کل طرح های صنعت بیمه

اگر به سهم شرکت های بیمه در حوزه مقالات بیمه ای نگاهی بیندازیم، مشخص می شود که بیمه ایران بیشترین تحقیقات انجام شده در صنعت بیمه را به خود اختصاص داده است پس ازسهم 44درصدی بیمه ایران ، بیمه آسیا با 11درصد رتبه دوم را به خود اختصاص داده و در این رابطه رتبه سوم به بیمه پارسیان با سهم 7درصدی می رسد که در میان شرکتهای بیمه خصوصی توانسته ازین منظر رتبه اول را از آن خود کند و رتبه های بعدی به بیمه البرز با 6درصد و دانا با 5درصد اختصاص می یابد .(شکل 3).

بر اساس تحلیل و آنالیز حجم عظیمی از مقالات منتشر شده، تاکنون 456 مقاله در رابطه با بیمه ایران تهیه و در مجامع علمی و مجلات معتبر منتشر شده است. جدیدترین مقالات بیمه ایران در سال 98 مربوط به وفاداری برند بیمه، تاثیر انواع بازاریابی (مانند بازاریابی چریکی) بر اعتبار برند بیمه، بازار بیمه، ویژگی ها و ساختار رقابتی بیمه ایران و غیره می باشد.

شکل 3- سهم غالب بیمه ایران در حوزه مقالات پژوهشی در صنعت بیمه

در سال های اخیر، طرح ها و مقالات منتشر شده در صنعت بیمه روند نزولی پیدا کرده است به گونه ای که تعداد مقالات منتشر شده در سال 96 از 176 به 79 مقاله در سال 98 کاهش یافته است. این روند برای طرح های پژوهشی نیز تکرار شده و در سال 99 تنها 4 طرح اجرا شده است در صورتی که این رقم در سال 96 با بیش از 32 طرح ثبت شده است.

شکل 4- روند تغییر تعداد مقالات در صنعت بیمه

روند کاهش پژوهش ها در صنعت بیمه می تواند نگران کننده باشد. زیرا همان طور که اشاره شد، افزایش اطلاعات عمومی در زمینه مسایل مختلف بیمه از جمله نرخ گذاری بیمه، ضوابط و قوانین بیمه ای، بیمه نامه و حق بیمه و غیره باعث می شود که نرخ تقلب و تخلف در صنعت بیمه (از طرف بیمه گذار، بیمه گر و شبکه فروش) کاهش چشمگیری داشته باشد.

شکل 5- روند تغییر تعداد مقالات منتشره بیمه ایران

آمارهای منتشر شده حاکی از آن است که تعداد مقالات منتشر شده در مورد بیمه ایران در سال های گذشته روند افزایشی داشته است. بر اساس این آمارها در سال 1396 تعداد مقالات منتشره بیمه ایران 36 مورد بوده و در سال 97 و 98 به ترتیب به 41 و 44 مورد افزایش یافته است.

لینک کوتاهلینک کپی شد!
اخبار مرتبط
ارسال نظر

7  ×  1  =