تغییرات تکنولوژی بر بیمه دریائی چه تاثیراتی دارد؟/ محمد جواد محمدیان امامی

زمانی خواهد آمد که خریداران بیمه دریایی، بومیان دیجیتالی یا افرادی هستند که هرگز دنیایی بدون کامپیوتر و اینترنت را نمی شناسند. این نسل انتظار دارند کالا و خدمات در همه جا و همیشه قابل دسترس باشد و این امرموجب خواهد شد با دسترسی سریع و شبانه روزی به خدمات ، تقاضای بیمه های دریایی افزایش یابد.

  تغییرات تکنولوژی بر صنایع دریائی و بیمه دریائی تاثیر می گذارند.

سنگاپور قطب صنایع دریائی و بیمه

بیمه دریایی قدیمی ترین شکل بیمه است. این رشته ازبیمه ریشه دردوران باستان دارد. بیمه دریائی به دلیل جهانی شدن تجارت وجابجائی گسترده کالا بین کشورها، بعد ازگذشت قرن ها، هنوزهم اهمیت خود را حفظ کرده است.

 با توسعه سریع فن آوری دیجیتال در عصر حاضر، بیمه دریایی همراه با دانش روز پیشرفت می کند تابا حمایت خود پیشرفت های جدید را همراهی کرده وآثار زیانبارخطرات موجود، همچنین خطرات جدیدی را که همراه با پیشرفت صنعت دریائی پدید می آید ، مرتفع سازد.

 به گفته آقای سیمون استون هاوس، مشاور کمیته بیمه دریایی انجمن عمومی بیمه سنگاپور( General Insurance Association) تغییرات فن آوری، برصنعت دریانوردی تأثیرمی گذارد ، آنگونه که شبکه های حمل و نقل روز به روز هوشمندتر می شوند. در حالی که این پیشرفت امیدوار کننده است ، صنعت دریائی هنوز در روزهای آغازین آن است ، و باید کارهای زیادی برای به دست آوردن تمام مزایایی که تحول دیجیتال می تواند به ارمغان اورد ، انجام دهد.

آقای Stonehouse  تغییرات مهم فن آوری در صنعت دریانوردی را به شرح زیرذکرمی کند:

• دیجیتالی شدن بخش دریایی

طبق گفته آقای استون هاوس ، این امر شیوه رفتا ر و تجارت بازیگران صنعت دریایی را تغییر می دهد. این موضوع به خصوص رویه های بیمه دریائی را به صورت بنیادی تغییر خواهد داد. وی گفت: "از آنجا که عملکرد مشتری (فعالان صنعت دریائی) متحول می شود،  بیمه گران دریایی نیز این تحولات را پیگیری می کنند. "اصطلاح" دیجیتال " می تواند به معنای بسیاری از موارد باشد. در بخش دریایی ، فناوری های دیجیتالی برای بهبود بهره وری ، ارتباطات را در کنار اجرا و کارآمدی تحت تاثیر فرار می دهد. "    

• نسل جدید خریداربیمه

زمانی خواهد آمد که خریداران بیمه دریایی،  بومیان دیجیتالی یا افرادی هستند که هرگز دنیایی بدون کامپیوتر و اینترنت را نمی شناسند. این نسل انتظار دارند کالا و خدمات در همه جا و همیشه قابل دسترس باشد و این امرموجب خواهد شد با دسترسی سریع و شبانه روزی به خدمات ، تقاضای بیمه های دریایی افزایش یابد.

• صرفه جوئی و کارآیی

آقای استون هاوس معتقد است  دیجیتالی شدن باعث صرفه جویی دروقت وهزینه ، و بهبود کیفیت و کارآیی محصولات  و خدمات درمشاغل دریایی می شود. این موضوع شامل کارآیی بیمه گری دریائی درمقیاس است. دیجیتالی شدن و تمرکز براتوماسیون می تواند خطاهای پرهزینه انسانی را از بین ببرد.

• فن آوری های جدید مانند هوش مصنوعی ، فراگیری عمیق و blockchain

این تحولات، زنجیره تأمین، تدارک وتجارت کالا در بخش دریایی را با روشهای هیجان انگیزی متحول می کنند. آقای استون هاوس گفت: "کشتی های خودکار(بدون پرسنل)، تکنولوژی های پوشیدنی و واقعیات تکمیلی، گرچه تازه متولد می شوند، اما این شرایط با رشدی فراتر از باورها رشد خواهند کرد."این صنعت به دنبال افزایش سرمایه گذاری وتحقیقات در زمینه ایجاد نوآوری هایی است که ایمنی دریانوردی را تقویت  و برآموزش و توسعه دانش دریانوردان آینده تمرکز دارد."

خطرات و چالش های جدید در اقتصاد دیجیتال

مانند هرفناوری دیگر، پیشرفت در حمل و نقل دریائی باعث بهبود وضعیت ریسک های جدیدی می شود که بیمه گران قرار است بپذیرند. خوشبختانه ، صنعت بیمه نیز می تواند با استفاده از فن آوری برای حل این مشکلات کمک کند.

آقای استون هاوس گفت: "بیمه گران نقش مهمی در پرداختن به خطرات ناشی از فناوری های نوآورانه دارند و در صف مقدم این تحولات و تلاشها قراردارند.  "تحولاتی مانند کشتی های خودکار(خودگردان) هنوز در مراحل اولیه تحقیق و آزمایش هستند و احتمالاً مدتی طولانی ( شاید هم دهه ها) طول بکشد تا قابلیت اجرا پیداکنند." وی افزود: مهمترین چالش در مورد بیمه گری خطرات، تعامل بین سیستم های فنی وعملکرد انسان است. برای اطمینان ازعملکرد این فن آوری های جدید، به ویژه سیستم کشتی های(اتوماتیک)خودگردان، دردریا باید به استانداردهای متناسب صنعت دریائی،  صدورگواهینامه و طبقه بندی های خاص تکیه و تاکیدکرد. 

در مورد کشتی های بدون سرنشین، نگرانی هایی ازقبیل اینکه چه کسی باید فرماندهی کشتی را به عهده بگیرد، وجود دارد.  نیاز به مانیتورینگ، آموزش و مراقبت کافی درکشتی نیز باید مورد بررسی های لازم قرارگیرد. به گفته آقای استون هاوس ، این موارد باید دركنوانسیون های بین المللی مربوطه مانند كنوانسیون بین المللی ایمنی و نجات در دریا (SOLAS) ،كنوانسیون بین المللی استاندارد های آموزش، صدورگواهینامه ومراقبت ازدریانوردان (STCW)  وكنوانسیون بین المللی مقررات پیشگیری از تصادف وبرخورد در دریا  1972 (COLREGs)  لحاظ شود.

مقررات نظارتی برای بیمه گران دریایی

آقای استون هاوس با اشاره به چارچوبهای نظارتی گفت: مهم است كه این چارچوب ها را با قوانین و مقررات حمایتی كه بیش ازحد محدود كننده نباشند متعادل كنیم ، و گرنه این مقررات می تواند به نوعی مانع از رشد نوآوری شود. وی گفت: "برای رشد مداوم ، دولت هایی مانند سنگاپور شریک بزرگی برای بخش دریایی بوده اند." توجه زیادی به رشد سنگاپور به عنوان قطب دریایی جهان معطوف شده وبه درستی که چنین توجهی لازم است. زیرا سنگاپور یکی از فعالترین بنادر دنیا است. استراتژی برجسته سنگاپور در مورد رشد استعداد و تقویت ارتباطات با جذب شرکتهای برجسته بین المللی اثبات شده است. این امر به ملت سنگاپور قدرت داده اكوسیستمی بسازد كه بیمه بنیان جدائی ناپذیر ازجامعه مرتبط با آن باشد.

وی به ابتکارعمل های سنگاپوری ها وچندین سازمان درسنگاپوراشاره کرد، ازجمله بنیاد دریایی سنگاپور (Singapore Maritime Foundation ) ، که با تقویت جایگاه جهانی سنگاپور ازطریق حمایت محلی ، به توسعه سنگاپور به عنوان یک مرکز دریایی کمک کرده است. همچنین برگزاری کنفرانس های بین المللی وجا انداختن فرم سنگاپوری فروش کشتی به عنوان مدلی پذیرفته شده دردنیا که می تواند ستون فقرات کارهای مستند دریائی باشد. مقامات بندری و دریائی صندوق نوآوری و فناوری دریایی سنگاپور (MINT) و آزمایشگاه نوآوری دریایی که به تازگی راه اندازی شده  نیز قابلیت ها و عملکردهای متقابلی برای اکوسیستم دریایی سنگاپور به وجود آورده اند.

از آنجا که حمل و نقل یک فعالیت بین المللی است ، تلاش برای توسعه بیمه دریایی نیز باید از همین ویژگی  برخوردار باشد و سازمان های خارجی و بین المللی برای توسعه آن از اهمیت خاصی برخوردارند.

آقای استون هاوس گفت: "بیمه دریایی مشتق ازبیمه گران وکارگزاران بیمه، پل های موفقیت مرکز جهانی دریانوردی سنگاپورهستند."  از دیدگاه بیمه، دریانوردی فعالیتی بین المللی است ، همانطور که بیمه دریایی چنین ویژگی ای دارد.

وی گفت به جای اینکه کشورهایی مانند هنگ کنگ و شانگهای را به عنوان رقیب ببینیم ، فکرمی کنیم همه ما بخشی از یک جامعه جهانی هستیم که به دنبال حمایت از یکدیگر برای منافع مشترک مانند بهبود استانداردهای ایمنی در دریا هستیم. وی تاکید کرد"درحالی که سنگاپور برای حفظ رقابت وکلاس جهانی، کارهای خوبی انجام داده که در آینده ثابت خواهدشد، ابتکارات کلیدی مانند برنامه های آموزشی برای بیمه گران ودریانوران وهمکاری های منطقه ای درموفقیت این موضوع حائز اهمیت محوری است. اهمیت این موضوع دربخش بیمه دریایی هم به همین ترتیب است.

سنگاپور ازنزدیک با انجمن بیمه دریایی هنگ کنگ همکاری می کند و با انستیتو بیمه دریایی شانگهای هم رابطه تنگاتنگی دارد. اتحادیه بین المللی بیمه دریایی (IUMI)  درجمع آوری کلیه انجمن های بیمه دریایی برای تقویت همکاری دراین زمینه نقش کلیدی بازی می کند واز مشاغل دریایی حمایت خواهد کرد. "      

تهیه و تنظیم:محمد جواد محمدیان امامی

دوستان وهمکاران گرامی که علاقمند هستند اطلاعات بیشتری در این زمینه داشته باشند می توانند به سایت های زیر مراجعه کنند:

 

 

 

 

 

 

                        

 

لینک کوتاهلینک کپی شد!
اخبار مرتبط
ارسال نظر

  −  2  =  2