رشد شاخص کل بورس امروز ۱۳۹۹/04/18

شاخص کل بورس اوراق بهادار تهران در پایان معاملات امروز چهارشنبه با افزایش 5571 واحدی روبه‌رو شد.

شاخص کل بورس اوراق بهادار تهران در پایان معاملات امروز که به گفته فعالان بازار روز تعدیل در رشدهای بی‌اندازه روز گذشته شاخص بود، فقط 5447 واحد رشد کرده و به رقم یک میلیون و 752 هزار و 526 واحد رسید.

معامله‌گران امروز در بورس تهران بیش از 15.6 میلیارد سهام حق تقدم و سایر اوراق مالی در قالب 2.30 میلیون نوبت معامله و به ارزش بی‌سابقه 22 هزار و 434 میلیارد تومان داد و ستد کردند.

امروز شاخص کل بورس و شاخص قیمت با معیار وزنی ـ ارزشی هر کدام 0.31 درصد رشد کردند اما شاخص کل بورس با معیار هموزن و شاخص قیمت با معیار هموزن هر  کدام 0.92 درصد کاهش یافته‌اند.

همچنین شاخص آزاد شناور 0.19 درصد افت داشت، شاخص بازار اول بورس 0.29 درصد رشد کرد و شاخص بازار دوم بورس 0.34 درصد رشد کرد.


روند یکساله شاخص بورس تهران

امروز سهام شرکت لیزینگ پارسیان برای اولین بار در بورس ارائه شد که مردم اکثراً در صف خرید برای این سهم قرار گرفتند که البته در آخرین عرضه اولیه سهام شرکت بورسی مربوط به هلدینگ سرمایه‌گذاری تأمین بیش از 4.5 میلیون نفر مشارکت کردند.

دولت قصد دارد، با فروش سهام شرکت‌های خود و نیز فراهم کردن زمینه برای عرضه شرکت‌های زیرمجموعه نهادهای عمومی مانند تأمین اجتماعی، بنیاد مستضعفان، ستاد اجرایی و سایر بنیادهای اقتصادی بزرگ به تقاضای مردم برای حضور در بازار سرمایه پاسخ مناسب دهد و عمق بازار را بیشتر کند.

امروز گرچه عمده سهام در بورس منفی و کاهشی بود، اما برخی کارشناسان می‌گویند، این برای تعدیل بازار مفید است و باعث می‌شود، شاخص قدری واقعی‌تر شود، در عین حال کارشناسان همواره به مردم توصیه می‌کنند، در ورود به بازار سرمایه دقت کنند و ابتدا از سهام شرکت‌هایی که تازه وارد بورس می‌شوند یا اصطلاحاً‌ سهام عرضه اولیه خریداری کنند.

همچنین سهام شرکت‌هایی که دولت عرضه می‌کند صندوق‌های سرمایه‌گذاری بورسی و شرکت‌های سرمایه‌گذاری خریداری کنند و ابتدا از خرید سهام شرکت‌های بورسی خودداری کنند که ممکن است، دچار زیان شوند.

حضور در بازار بورس به منزله پذیرش ریسک و بازده است و هیچکس نمی‌تواند تعهد بدهد که سرمایه‌گذار فقط سود کند. همچنین کارشناسان به مدیران شرکت‌های بورسی و فرابورسی هم پیشنهاد می‌کنند از فرصت پیش آمده در اقبال مردم به بورس و فرابورس استفاده کرده و به تأمین مالی برای اجرای پروژه‌های توسعه‌ای و سرمایه‌گذاری استفاده کنند.

امروز معامله‌گران حدود 22.5 هزار میلیارد تومان در بورس تهران و  حدود 9.1 هزار میلیارد تومان در فرابورس ایران معامله کردند یعنی بیش از 31 هزار میلیارد تومان ظرف سه ساعت و نیم در بازار سرمایه ایران معامله شد و این بهترین فرصت برای شرکت‌های بورسی و فرابورسی است که به تأمین مالی برای اجرای پروژه‌های خود نوسازی خطوط تولید و افزایش تکنولوژی و بهره‌وری بپردازند.

همچنین با نگاهی به بورس تهران در می‌یابیم ارزش بازار که حاکی از ارزش سهام و تعداد سهام همه شرکت‌های بورسی به بیش از 6 میلیون و 491 هزار میلیارد تومان رسیده است.

امروز نمادهای فولاد مبارکه،‌ شستا، پالایش نفت اصفهان، گسترش نفت و گاز پارسیان، پالایش نفت تهران و پالایش نفت بندرعباس به ترتیب بیشترین اثر افزایشی در شاخص بورس را داشته‌اند.

نمادهای پربیننده امروز مربوط به بانک ملت، بانک تجارت، صنایع ملی مس ایران، فولاد مبارکه، پالایش نفت اصفهان، بانک صادرات و گسترش سرمایه‌گذاری ایران‌خودرو بوده‌اند.

امروز در پایان معاملات فرابورس ایران شاخص کل 85 درصد رشد کرده و به رقم 18 هزار و 150 واحد رسید. ارزش بازار اول و دوم فرابورس ایران به بیش از یک میلیون و 184 هزار میلیارد تومان رسید.

امروز معامله‌گران در فرابورس ایران بیش از 3.9 میلیارد سهام حق تقدم و یا اوراق مالی در قالب 983 هزار نوبت معامله و به ارزش 9 هزار و 194 میلیارد تومان داد و ستد کردند.

امروز نمادهای گهرزمین، پتروشیمی مارون، صباتأمین، فولاد هرمزگان، همگی در تقویت شاخص فرابورس مؤثر بودند و نمادهای هلدینگ معدنی خاورمیانه و پتروشیمی زاگرس بیشترین اثر کاهشی در شاخص فرابورس را داشته‌اند.

نمادهای پربیننده در فرابورس ایران شامل صنایع کاغد پارس، توسعه مولد نیروگاهی جهرم، پتروشیمی تندگویان، بانک دی، تولید نیروی برق دماوند، سیمان لار سبزوار و سرمایه‌گذاری میراث فرهنگی بوده‌اند.

منبع: فارس

لینک کوتاهلینک کپی شد!
اخبار مرتبط
ارسال نظر

  ×  5  =  50