مخاطرات وابستگی وصول مطالبات بیمه ای به رونق بورس / بهاي تمام شده اين قرار دادها با ضريب خسارت بالايي كه دارد چقدر است؟

چند نگاه متفاوت به وصول مطالبات بیمه گران از سایپا در قالب سهام

برخی معتقدند در شرایط فعلی که اقتصاد کشور تحت تاثیر قرار گرفته وصول مطالبات به هر نحو دارای اهمیت زیادی است منوط به حفظ ارزش قدرت خرید(ارزش زمانی پول). /به زعم گروه دیگری از کارشناسان مالی، فروش با اين روش غلط است چرا که جريان اين پرتفوها در صورت اينكه در كل شركت اهميت ريالي زياد داشته باشد و به هر ترتيب متوقف گردد يعني بیمه گر در آینده ای نزدیک توانایی ایفاء تعهدات را نخواهد داشت./اگر به هر ترتيب جريان فعلي بورس متوقف و يا كم بازده شود آیا شرکتهای بیمه ای که در قالب سهام مطالبات را دریافت کردند فكري براي تامين نقدينگي براي پرداخت تعهدات اعم از خسارت ،عوارض قانوني ، ارزش افزوده و ماليات دارند يا خير؟به عبارتی این ها حق بيمه سنواتي و معوق هستند كه الان تعيين تكليف شده اند؟

به گزارش ریسک نیوز به تازگی دو شرکت بیمه خبر دادند که در قالب دریافت سهام از خودروسازها مطالبات خود را وصول کرده اند، این شرکتهای بیمه در گزارشات خود تاکید کرده اند که سهام با ارزشی را دریافت داشته اند.

بررسی های ریسک نیوز و واکاوی این عملیات نشان می دهد، در میان مدیران و کارشناسان مالی صنعت بیمه نظرات  مختلفی در این زمینه وجود دارد.

برخی معتقدند در شرایط فعلی که اقتصاد کشور تحت تاثیر قرار گرفته وصول مطالبات به هر نحو دارای اهمیت زیادی است منوط به حفظ ارزش قدرت خرید(ارزش زمانی پول) ، البته در قرارداد برخی شرکت‌های بیمه با خودروسازان جرایم تاخیری هم در نظر گرفته شده است.

به زعم این کارشناسان ، این مطالبات برای حق بیمه هایی است که منقضی شده اند و بعضا خسارت آنها به اشخاص دیگری پرداخت شده اند، به هر صورت الان شرایط بازار بورس پر رونق است و فرصت مناسبی برای رشدو سودآوری شرکتهای بیمه است و این شیوه نیز می تواند یک راهکار جایگزین باشد؛ اما قطعا  ساز و کار باید به گونه ای برنامه ریزی شود که قدرت خرید مطالبات گذشته متناسب با امروز باشد .

اما در مقابل بسیاری دیگر از کارشناسان نگاه موشکافانه تری به این امر داشته اند و با اشاره به برخی زوایای وصول مطالبات در قالب سهام، پاره ای انتقادات را بدین شیوه وارد آورده اند.

به زعم این مدیران مالی ،روش مذکور به منزله عدم رعايت قوانين اوليه  بيمه است كه تصريح داشته در ازاي فروش بيمه بايد حق بيمه دريافت كرد به عبارتی به جاي اينكه حق بيمه وصول و تعهدات ايفاء و بعد سرمايه گذاري شود ، شبه نقد دریافت می شود .

 در این راستا اگر به هر ترتيب جريان فعلي بورس متوقف و يا كم بازده شود آیا شرکتهای بیمه ای که در قالب سهام  مطالبات را دریافت کردند فكري براي تامين نقدينگي براي پرداخت تعهدات اعم از خسارت ،عوارض قانوني ، ارزش افزوده و ماليات دارند يا خير؟به عبارتی این ها حق بيمه سنواتي و معوق هستند كه الان تعيين تكليف شده اند.

آیا فرصت از دست رفته و ارزش پول را هم به عنوان جريمه تاخير از خودرو سازها وصول كرده اند و هزينه هاي مرتبط اعم از كارمزد را هم لحاظ نموده اند؟

به زعم این گروه از کارشناسان فروش با اين روش غلط است چرا که جريان اين پرتفوها در صورت اينكه در كل شركت اهميت ريالي زياد داشته باشد و به هر ترتيب متوقف گردد يعني بیمه گر در آینده ای نزدیک توانایی ایفاء تعهدات را نخواهد داشت.

به باور این کارشناسان سوال اساسی این است که بهاي تمام شده اين قرار دادها با ضريب خسارت بالايي كه دارد چقدر است و چه منافعي براي شركت دارد؟

سوال كليدي دیگر اين است بهاي تمام شده اين قراردادها و سود اين قراردها چقدر است و هزينه هاي آن و درآمدشان چه موقع شناسايي ميشود؟

به گفته این مدیران مالی، معمولا درآمدش در دوره فروش و تصدي مديران فعلی است و هزينه هایش زماني است كه مسئوليت ها جابجا شده است به نظر می رسد، اطلاعات غلط و نا آشنايي و بي اهميتي هيات مديره ها به حفظ جريانهاي نقدي مهمترين مسئله است كه باعث بروز چنين قراردادهايي می شود.

از طرفی گروهی دیگر از کارشناسان مالی نیز معتقدند، با توجه به عملکرد خودروسازان در سنوات قبل در خصوص عدم پرداخت به موقع پرداخت حق بیمه ، ابتکار انجام شده جهت تسویه مطالبات از طریق سهام اقدام خوبی است اما باید به سوالات زیر پاسخ مناسب داده شود
1- سهم چه شرکتی و به چه قیمتی از طرف خودرو ساز به شرکت بیمه ذیربط واگذار شده است؟ یعنی معامله با قیمت های منصفانه انجام شده است؟
2-ایا سهام مورد معامله را می توان براحتی در بازار فروخت و تبدیل به وجه نقد کرد؟
3- با توجه به اینکه  شرکت بیمه  برای نیاز های  جاری خود نیاز به وجه نقد دارد و باید سهام مذکور را بفروش برساند، چرا خودرو ساز سهام مورد بحث را به سایرین نمی فروشد و وجه نقد را به شرکت بیمه پرداخت نمی کند؟
4-هزینه های واگذاری سهام مورد معامله نیز باید شفاف شده و مشخص گردد که به عهده کدام یک از طرفین می باشد؟کما اینکه در واگذاری مجدد سهام مورد بحث توسط شرکت بیمه نیز باید در محاسبات لحاظ گردد

لینک کوتاهلینک کپی شد!
اخبار مرتبط
ارسال نظر

44  −    =  43