پیشنهادی بر الگوی اصلاح آیین نامه 83 از سوی عضو شورای عالی بیمه / کانال های غیر سنتی فروش در اصلاح آیین نامه 83 لحاظ شود

ضروری است، شورای عالی بیمه صرفا مدل سنتی کسب و کار بیمه ای را در بازبینی آیین نامه 83 در نظر نگیرد؛ بلکه تحولات بی چون و چرای دیجیتال را لحاظ کند، در این راستا پیشنهاد می شود اگر کانال فروش خارج از کارگزاری و نمایندگی در حال انجام است از جمله توسط استارت آپها و … آیین نامه به گونه ای بازبینی شود که این کانال های غیر سنتی فروش در نطر گرفته شود.

به گزارش ریسک نیوز، غلامعلی ثبات عضو شورای عالی بیمه در مطلبی، الگویی برای دگرگونی بنیانی در آیین نامه کارمزد ارایه داده است.

وی اذعان داشته در این نوشته می خواهد الگویی را برای دگرگونی بنیانی در آیین­نامه کارمزد فروش بیمه مطرح  و آن را در معرض نقادی و اظهارنظر دست ­درکاران صنعت بیمه قرار دهد تا با اصلاح و تکمیل آن، زمینه دگرگونی بنیانی در آیین­ نامه کارمزد نمایندگی و کارگزاری بیمه فراهم شود و در نتیجه، اثربخشی شبکه فروش در توسعه صنعت بیمه ارتقا یابد.

متن کامل این الگوی بازنگری در لینک الگوی اصلاح آیین نامه کارمزد فروش بیمه به روایت عضو شورای عالی بیمه قابل مشاهده است.

به گزارش ریسک نیوز از آنجا که پیشنهاد عضو شورای عالی بیمه جهت ارایه نظرات کارشناسی اهالی صنعت بیمه بوده است در این راستا به نظر می رسد لحاظ برخی موارد در الگوی پیشنهادی جهت بازنگری آیین نامه کارمزد ضروری باشد.

بدون شک با تحولاتی که در صنعت بیمه از منظر ورود استارت اپها و استراتژی های صنعت جهت فروش آنلاین رخ داده توجه به بازنگری آیین نامه کارمزد از منظر دیجیتال ضروری خواهد بود.

 تکالیف نهادهای بالادستی مبنی بر تحول دیجیتال در بازار های مالی این ضرورت را نمایان می کند چرا که صنعت بیمه نیز ناگزیر است در این مسیر حرکت کند.

در حال حاضر  کارمزد بر اساس مدل کسب و کار سنتی بیمه پرداخت می شود؛ اما با توجه به تحولات صنعت بیمه و اینکه شبکه فروش سنتی در حال کمرنگ شدن است ، فروش آنلاین در دستور کار قرار دارد و از طرفی الکترونیکی شدن ثالث و حذف نسخ فیزیک ،  پرواضح است که در اینده نه چندان دور فروشنده های بیمه نامه ، اپلیکیشن ها خواهند بود.

در این راستا اگر آیین نامه کارمزد طبق روال سنتی کارمزد را پرداخت کند و استارت آپها و اپ ها مجبور شوند از یک نماینده یا کارگزاری برای دریافت کارمزد کمک بگیرند در حالیکه اینها در این زنجیره ارزش عملا هیچ عملکردی ندارند، کسب و کار بیمه زیر سوال خواهد رفت زیرا شرایط کسب و کاری بیمه دیگر بر مبنای دل سنتی استوار نیست و تحولات آی تی همه چیز را تحت تاثیر قرار داده است.

به زعم بسیاری از کارشناسان، مهنترین اتفاقات کسب و کاری بر اساس مدلهای درآمدی اتفاق می افتد و در صنعت بیمه نیز یکی از مهمترین عوامل مدل درآمدی ایین نامه کارمزد است بر همین اساس ضروری است، شورای عالی بیمه نیم نگاهی به این مساله داشته باشد وصرفا مدل سنتی در بازبینی آیین نامه 83 مهندسی نشود؛ بلکه آینده صنعت بیمه هم مورد توجه قرار گیرد.

در این راستا پیشنهاد این است اگر کانال فروش خارج از کارگزاری و نمایندگی در حال انجام است آیین نامه به گونه ای بازبینی شود که اگر از کانال های غیر سنتی فروش انجام شد بتوان به انها کارمزد داد.

از طرفی پیشنهاد می شود که حتی نحوه پرداخت کارمزد هم در بازبینی آیین نامه 83 متحول گردد به طوریکه مثلا  سامانه هایی طراحی کرد که در لحظه کارمزد نماینده  محاسبه شود در بستانکاری بنشیند و نماینده هر وقت اراده کرد کارمزد را دریافت کرد.

گفتنی است اگر چه در ایین نامه 83 چندان بر نحوه پرداخت کارمزد تمرکز نشده اما  در بازبینی ان آیین نامه در قالب انضمام هایی  حتی در نحوه اجرا هم می توان بهبودهایی متناسب با فضای تحول دیجیتال حاصل کرد.

بر اساس گزارشات دریافتی، در کمیته تحول دیجیتال صنعت بیمه  که در وزارت اقتصاد فعالیت می کند ، پیشنهادهایی از سوی اعضاء کمیته مطرح شده است مبنی بر اینکه از انجا که کسب و کار بیمه به دلیل ورود استارت آپها و اپلیکیشن ها متحول شده و بیش ازین نیز متحول خواهد شد در این راستا آیین نامه  کارمزد بر اساس مدل های قدیمی بازبینی نشود به طوریکه  کانال های غیر سنتی فروش نیز که در این زنجیره ارزش سهم بسزایی دارند در نظر گرفته شود.

در نهایت اگرچه در حال حاضر استارت آپها به عنوان کارگزاران بر خط به رسمیت شناخته می شوند اما به نظر می رسد آینده گری در بازنگری ایین نامه کارمزد حکم می کند بر این کانال فروش غیر سنتی تمرکز شود  از طرفی جدای از این مقوله تحولات دیجیتال در این بازنگری درنظر گرفته شود.

لینک کوتاهلینک کپی شد!
اخبار مرتبط
ارسال نظر

  ×  6  =  42