کاهش شاخص کل بورس امروز ۱۳۹۹/05/08

شاخص کل بورس اوراق بهادار تهران در پایان معاملات امروز با کاهش 36 هزار و 876 واحد روبه‌رو شد.

شاخص کل بورس اوراق بهادار تهران در پایان معاملات آخرین روز کاری هفته با کاهش 36 هزار و 876 واحدی به رقم یک میلیون و 904 هزار و 315 واحد رسید.

امروز همچنین معامله‌گران در بورس اوراق بهادار تهران بیش از 9.7 میلیارد سهام حق‌تقدم و اوراق مالی در قالب 2.3 میلیون نوبت معامله و به ارزش 16 هزار و 300 میلیارد تومان داد و ستد کردند که اگر ارزش معاملات فرابورس ایران را که امروز به 5 هزار و 900 میلیارد تومان رسید، را در نظر بگیریم امروز معامله‌‌گران بورس اوراق بهادار تهران و فرابورس ایران ظرف 4 ساعت 22 هزار و 200 میلیارد تومان داد و ستد کردند.

امروز همچنین ارزش شرکتهای حاضر در بازار بورس تهران به بیش از 7 میلیون و 120 هزار میلیارد تومان رسید. 


روند یکساله شاخص بورس تهران

امروز همچنین عرضه اولیه 12 درصد از سهام شرکت ماکارونی زر در بورس تهران انجام شد که قیمت هر سهم آن در نهایت 39 هزار و 750 ریال کشف و مورد معامله قرار گرفت.

با نگاهی به شاخص‌های بورس درمی‌یابیم امروز شاخص کل بورس تهران با معیار هم‌وزن 0.4 درصد و نیز شاخص قیمت با معیار هموزن 0.4 درصد رشد داشتند، اما در عوض شاخص‌های دیگر همگی منفی بوده‌اند از جمله شاخص کل بورس 1.9 درصد کاهش یافته شاخص قیمت با معیار وزنی‌ ـ‌ ارزشی 1.9 درصد عقب‌نشینی داشت.

شاخص آزاد شناور 1.8 درصد افت کرد، شاخص بازار اول بورس 2.6 درصد رشد کرده و شاخص بازار دوم بورس فقط 0.71 درصد کاهش یافت.

امروز نماد شستا بیشترین اثر تقویتی در شاخص کل بورس را داشته و نمادهای فولاد مبارکه، پتروشیمی خلیج‌فارس، ملی مس ایران، پالایش نفت اصفهان و پالایش نفت تهران و ایران‌خودرو به ترتیب بیشترین اثر کاهش در شاخص بورس را داشته‌اند.

نمادهای پربیننده امروز در بورس تهران شامل سرمایه‌گذاری غدیر، فولاد مبارکه، بانک صادرات، گلوکوزان، بانک تجارت،‌گسترش سرمایه‌گذاری ایران خودرو، ملی مس و پالایش نفت بندرعباس بوده‌اند.

امروز همچنین در فرابورس شاخص کل 258 واحد افت کرده و به رقم 19 هزار و 723 واحد رسید. ارزش بازار اول و دوم فرابورس ایران به بیش از یک میلیون و 270 هزار میلیارد تومان رسید.

امروز معامله‌گران در فرابورس ایران بیش از 3.2 میلیارد سهام حق‌تقدم و اوراق مالی در قالب 2.3 میلیون نوبت معامله و به ارزش 5 هزار و 919 میلیارد تومان داد و ستد کردند.

امروز نمادهای بانک دی و آریا ساسول بیشترین اثر افزایشی در شاخص فرابورس را داشتند و نمادهای پتروشیمی مارون، سنگ آهن گهرزمین، پتروشیمی تندگویان، صبا تأمین و پتروشیمی زاگرس به ترتیب بیشترین اثر کاهشی در شاخص فرابورس را داشته‌اند.

امروز نمادهای پربیننده در فرابورس ایران شامل بانک دی، ذوب‌آهن اصفهان، پتروشیمی تندگویان، توسعه و عمران استان کرمان، کارخانجات تبرک و ماشین‌‌های اداری ایران بوده‌اند.

 برخی کارشناسان مهمترین دلیل رونق بورس در سال جاری را هجوم سرمایه‌های سرگردان و نقدینگی بیش از حد سرگردان بازار به سمت بورس می‌دانند که حجم نقدینگی در کشور به بیش از 2 میلیون  و 700 هزار میلیارد تومان رسیده است.

همچنین با توجه به کاهش ارزش پول ملی و شرایط تورمی و انتظارات تورمی شکل گرفته در بین مردم پدیده پول داغ اتفاق افتاده و دارندگان پول سعی می‌کنند سریعاً‌ پول خود را به یک دارایی قابل رشد تبدیل کنند.

با توجه به اینکه بازارهای موازی مانند مسکن،‌طلا و ارز و سکه در رکود به سر می‌برند، بنابر این پول‌های مازاد از ترس کاهش ارزش به سمت بازار سهام سوق پیدا کرده است که البته این مسأله باید به فال نیک گرفته شود، چون امید می‌رود بخشی از این پول‌ها صرف تولید در شرکت‌های بورسی و فرابورسی شود.

به گفته کارشناسان عمق بازار سرمایه ایران اندک است، به این دلیل که از میلیون‌ها شرکت موجود در کشور حدود 700 شرکت در بورس اوراق بهادار و فرابورس حضور دارند و اکثر این شرکت‌ها نیز درصد اندکی از سهام خود را در بورس ارائه کرده یا اصطلاحاً شناور کرده‌اند.

در این زمینه دولت قصد دارد با ابزارهای تشویقی شرکت‌های بزرگ را به حضور در بورس و عرضه سهام خود تشویق کند و حتی مصوب کرده شرکت‌هایی که امسال برای اولین بار در بورس سهام خود را تا سقف 25 درصد شناور کنند از رسیدگی به صورت‌های مالی در سال‌های قبل معاف می‌شوند.

همچنین کارشناسان می‌گویند مدیران شرکت‌های بورسی و فرابورسی باید با اقداماتی مانند انتشار انواع اوراق به جمع‌آوری نقدینگی بازار اقدام کنند. همانگونه که شرکت بزرگ فولاد مبارکه با ارزش حدود 450 هزار میلیارد تومانی در بورس قرار است هفته آینده با انتشار اوراق اجاره سهام مبلغ 10 هزار میلیارد تومان از بازار جمع‌آوری کند که این اقدام به عنوان بزرگ‌ترین طرح تأمین مالی در بورس به شمار می‌رود.

بنابر این شرکت‌های دیگر نیز می‌‌توانند با صرفنظر از حق تقدم‌ها صرف سهام و انتشار اوراق جدید و یا افزایش شناوری سهام خود پول‌های بازار را  جمع‌آوری و به تولید شرکت‌های خود تزریق کنند.

منبع: فارس

لینک کوتاهلینک کپی شد!
اخبار مرتبط
ارسال نظر

93  −    =  88