انتقاد پیشکسوت بیمه از وزیر نفت / آقای زنگنه کمی هم از مدیران خود انتقاد کنید تا با هر طنابی به ته چاه نروند

به مدیران محترم بیمه ایران ، کار آفرین ، اتکایی امین ، آسیا و البرز توصیه می کنم سوابق کنسرسیوم در زمان ریاست جناب آقای نعمت زاده را به وزیر محترم نفت که بیمه را در ایران شوخی دانسته ،نشان دهند. / جناب آقای زنگنه وزیر محترم نفت کمی هم از مدیران خود انتقاد کنید که با هر طنابی به ته چاه نروند./یک گزارش حدود ۴۰۰ صفحه ای در مورد ارزیابی ریسک و خطر واحد های مختلف فلات قاره در دفتر شرکت مدیریت خطر وجود دارد.

به گزارش ریسک نیوز هادی دستباز به اظهارات وزیر نفت در مورد صنعت بیمه واکنش نشان داد و طی مطلبی اذعان داشت :با توجه به انتقادات وزیرمحترم نفت از شرکت های بیمه و انتظارات شرکت های پتروشیمی از بیمه گران لازم است صفحات تاریخ دو دهه گذشته را ورق زده و مطالبی ‌را در مورد کم لطفی  و یاد آوری مدیران محترم صنایع بالا دستی و پایین دستی صنعت نفت یاد آوری کنم.

ادامه صحیتهای هادی دستباز کارشناس و پیشکسوت صنعت بیمه در ذیل می آید:

حدود دو دهه قبل جناب آقای علوی معاون اتکایی بیمه مرکزی ایران ، جناب آقای بهزاد ایثاری سر پرست معاونت نظارت بیمه مرکزی ایران به علاوه نگارنده که بعد از ترک جناب ایثاری از بیمه مرکزی ایران جانشین او شدم و تنی چند از بهترین کارشناسان صنعت بیمه شرکتی بنام “مدیریت خطر” ( Risk Management Company )تاسیس شد.

روان شاد جناب آقای مهندس خسرو شقافی که در شرکت دیگری فعالیت داشتند شروع به همکاری با ما نمودند که شرکت مدیریت خطر وامدار دانش و تخصص ایشان می باشد. شرکت مدیریت خطر با این ترکیب و با بهره گیری از بهترین کارشناسان بازار داخلی و خارجی برای این هدف تاسیس شد که مدیریت ریسک را به شرکت های بیمه برده و سعی کند که بیمه نامه ها بر اساس ارزیابی دقیق واحد های صنعت نفت و پرداخت خسارت به روال ارزش جایگزینی صورت پذیرد.

کارشناسان ما اعتقاد داشتند که بیمه نامه های صادرات برای صنایع بالا دستی و پایین دستی به ارزش روز و جایگزینی نیست. واحدهایی با سرمایه های بسیار کلان و در شرایط اقتصادی کشور نیاز به بهترین و کامل ترین پوشش های بیمه ای را داشتند .

اصولا صنایع دولتی به ویژه نفت ، گاز ، پتروشیمی ، فلات قاره ، پالایشگاه ها و نیرو گاه یا بیمه ندارند و یا بیمه نامه ای دارند که به مفت گران است.

شرکت مدیریت خطر در ابتدا ودر زمان جناب آقای نعمت زاده مدیر عامل محترم پتروشیمی مشاور آن تاسیسات شد و به مرور فلات قاره ، نفت مرکزی ، شرکت ملی نفت و کلیه پالایشگاه را با کمک بهترین کارشناسان خارجی  ارزیابی ریسک کرد که برای نمونه یک گزارش حدود ۴۰۰ صفحه ای در مورد ارزیابی ریسک و خطر واحد های مختلف فلات قاره در دفتر شرکت وجود دارد .

شرکت مدیریت خطر برای کلیه واحد های صنعت نفت چنین گزارشات تهیه کرد که برای اولین بار مورد تایید بیمه گران اتکایی جهان قرار گرفت . بهترین بیمه گران اتکایی جهان را به ایران دعوت کردیم تا امور اتکایی را انجام دهند.

در زمان ورود ما به صنعت نفت ، پتروشیمی بندر امام به مبلغ ۶۰ میلیون تومان در برابر سه خطر آتش سوزی ، انفجار و صاعقه بیمه شده بود که سیل و زلزله را هم پوشش نداشت و پس از انجام مدیریت ریسک و ارزیابی حدود ۱ میلیارد دلار ارزش گذاری شد .

کل واحد های پتروشیمی ، پالایشگاه ها ، فلات قاره ، نفت مرکزی تحت پوشش قرار گرفتند و به پیشنهاد ما کنسرسیوم شرکت های بیمه داخلی به رهبری بیمه ایران تشکیل و حسب ظرفیت شرکت برای هر کدام سهمی در نظر گرفته شد.

در حیرتم که نه جناب وزیر از این موضوع آگاهی دارند و نه مدیران صنعت بیمه حافظه شان یاری می کند و یا نمی خواهند یاد اور موفقیت این شرکت کوچک در زمینه مدیریت ریسک باشند .

اما سرانجام واحد های مربوط به پتروشیمی و صنایع نفت به دلایلی که ذکر آن از این گفتار خارج است تمایل به ادامه همکاری نداشتند و ما هم کرکره پایین کشیدیم و به نظاره نشستیم.

به مدیران محترم بیمه ایران ، کار آفرین ، اتکایی امین ، آسیا ، البرز توصیه می کنم سوابق کنسرسیوم در زمان ریاست جناب آقای نعمت زاده را به وزیر محترم نفت نشان دهند.

البته رقابت در گرفتن کار آن هم بدون ارزیابی مدیریت ریسک یکی از نقاط ضعف صنعت بیمه است. مدیران صنایع بالا دستی و پایین دستی صنعت نفت هم مقصرند و باید اول گزارش مدیریت ریسک را از شرکت بیمه بخواهند ، بررسی کنند و بعد تصمیم بگیرند که بیمه نزد کدام شرکت انجام شود.

این که ما چندین  میلیون یورو خسارت شرکت پتروشیمی بوعلی پرداخت کردیم، هنر نیست . آیا این واحد دارای گزارش مدیریت ریسک بوده است یا خیر؟ جناب آقای زنگنه وزیر محترم نفت کمی هم از مدیران خود انتقاد کنید که با هر طنابی به ته چاه نروند.

منبع: پایگاه خبری مثلث مالی

لینک کوتاهلینک کپی شد!
اخبار مرتبط
ارسال نظر

38  −  34  =