کشف سوسک غول‌پیکر آبی! (+عکس)

کایو راهمادی، رئیس بخش جانورشناسی این موسسه، می‌گوید که این کشف نشان می‌دهد که “تنوع زیستی در اندونزی بسیار زیاد است، اما هنوز به خوبی شناخته نشده است.

این جانور جدید به راسته جورپایان تعلق دارد، جانورانی بزرگ که بدنی مسطح و سخت دارند، ظاهرشان بسیار شبیه خرخاکی است و در اعماق دریا زندگی می‌کنند. این جورپای غول‌پیکر در عمق ۹۵۷ تا ۱۲۵۹ متری تنگه سوندا، بین جزایر جاوه و سوماترا، و همچنین در اقیانوس هند کشف شد.

میانگین طول نمونه بالغ این جانور ۳۳ سانتیمتر است. طول گونه‌های دیگر راسته جورپایان بعضا به ۵۰ سانتیمتر نیز می‌رسد. این نخستین باری است که این گونه جانوری در آب‌های عمیق اندونزی یافت می‌شود. به گزارش این تیم تحقیقاتی، اینگونه تحقیقات در این منطقه نسبتا نادر است.

کشف سوسک غول‌پیکر

کایو راهمادی، رئیس بخش جانورشناسی این موسسه، می‌گوید که این کشف نشان می‌دهد که "تنوع زیستی در اندونزی بسیار زیاد است، اما هنوز به خوبی شناخته نشده است. "

طول این گونه به طور متوسط به ۳۳ سانتیمتر می‌رسد.

به گفته موزه تاریخ طبیعی لندن، نظریه‌های مختلفی برای توضیح بزرگی جورپایان ساکن آب‌های عمیق وجود دارد.

یک نظریه این است که جانورانی که در این عمق زندگی می‌کنند باید اکسیژن بیشتری نیز حمل کنند، برای همین بدنشان بزرگتر می‌شود و پاهایشان هم درازتر.

کشف سوسک غول‌پیکر

یک عامل دیگر کمبود شکارچی در آب‌های عمیق است، لذا این جانوران می‌توانند در امنیت رشد کنند و بزرگ شوند. از طرف دیگر، جورپایان نسبت به سایر سخت‌پوستان، مثل خرچنگ‌ها، گوشت کمتری دارند و به همین خاطر برای شکارچی‌ها چندان اشتهاآور نیستند.

جورپایان در عین حال شاخک‌های بلند و چشمان بزرگی دارند، ویژگی‌هایی که به آن‌ها کمک می‌کنند تا مسیرشان را در زیستگاه تاریک خود پیدا کنند. اما اگر ظاهر غریب آن‌ها را کنار بگذاریم، موجودات چندان تهدیدآمیزی نیستند.

جورپایان از گوشت جسد حیوانات مرده‌ای تغذیه می‌کنند که کف دریا افتاده‌اند.

کشف سوسک غول‌پیکر

این جانور در عمل لاشخوری است که در کف اقیانوس دنبال اجساد حیوانات مرده می‌گردد تا از آن‌ها تغذیه کند. به گفته موزه تاریخ طبیعی لندن، سوخت‌وساز آن‌ها بسیار کند است. حتی گزارش شده است که یک نمونه از این جورپایان غول‌پیکر که در ژاپن نگه‌داری می‌شد بدون خوردن ذره‌ای غذا تا ۵ سال زنده ماند.

منبع: عصرایران

لینک کوتاهلینک کپی شد!
اخبار مرتبط
ارسال نظر

3  ×  2  =