دستباز : به فکر عمق بخشیدن به بازار سرمایه اید یا گسترش بیمه عمر؟!

واکنش به یادداشت بیمه زندگی متصل به سهام؛ بهترین ابزار برای عمق بخشیدن به بازار سرمایه

شما در این نوشتار بیشتر به فکر جمع آوری نقدینگی نزد مردم هستید و به کرات به عمق بخشیدن به بازار مالی و ارتباط آن با دارایی های شرکت های بیمه اشاره داشته اید. آیا شما از منظر بورس و اوراق سهام و رونق آن صحبت می کنید یا توسعه و گسترش بیمه عمر ؟/شما می دانید که حسب مصوبات مقام ناظر، سود سرمایه گذاری موقت به اضافه سود مشارکت در منافع سالیانه برای بیمه گذاران در نظر گرفته شده است، آیا شما می توانید با تضمین این حد اقل سود( آن هم در تورم ۴۰ یا ۵۰ درصدی و کاهش ارزش پول ملی به پایین ترین سطح جهانی ) سود بیشتری را با سرمایه گذاری ذخایر ریاضی بیمه گذاران تصمین کنید؟

به گزارش ریسک نیوز هادی دستباز ، کارشناس و پیش کسوت صنعت بیمه که از اولین پایه گذاران طراحی بیمه ها ی عمر در شرکت های بیمه  است در واکنش به یادداشت بیمه زندگی متصل به سهام؛ بهترین ابزار برای عمق بخشیدن به بازار سرمایه به قلم سید محمد جواد میرطاهر ، عضو هیات مدیره  شرکت کارگزاری بورس بیمه ایران یادداشتی را برای ریسک نیوز ارسال کرد.

در یادداشت میرطاهر تاکید شده است: بیمه زندگی متصل به سهام» یک بیمه نامه زندگی است که در آن همه یا قسمتی از بیمه نامه به یک حساب جداگانه تخصیص داده می شود که در یک سهام یا پرتفوی خاص سرمایه گذاری شده است. اگر این پرتفوی بازده خوبی داشته باشد، منافع مرگ یا بازخرید بیمه نامه متصل به آن افزایش پیدا می کند و در غیراینصورت، کاهش می یابد.

در ادامه یادداشت هادی دستباز در نقد نوشته فوق از پی می آید:

جناب آقای  سید محمد جواد میر طاهر ، نوشتار شما را در مورد بیمه نامه متصل به سهام یا (  Unit – link – policy )را به  دقت بررسی کردم . در این نوشتار فنی که این نوع بیمه نامه را تشریح کرده بودید،  متوجه نشدم که شما به فکر گسترش و توسعه بیمه عمر هستید و یا عمق دادن به بازار سرمایه  و رونق بخشی بیشتر آن و جمع آوری نقدینگی مردم در قالب خرید بیمه عمر و اتصال آن به بازار سرمایه ؟

آیا شما به عنوان یک متخصص بورس تضمین  می دهید که وضعیت بورس در شش ماه آینده بر همین روال باشد؛ زیرا همه کارشناسان بورس از یک جهش ناگهانی سخن می گویند .

آیا این جهش ناگهانی تداوم خواهد یافت ؟ آیا ارزش سهام بعضی از شرکت های بورسی همین ارقام خرید و فروش روزانه سهام امروز آن ها خواهد بود ؟ شما بهتر می دانید که چه تعداد از شرکت های بورسی وضع مناسبی ندارند و گروهی با بازار سازی ، فضای و جو فعلی  را ایجاد می کنند . آیا هشدار اقتصاد دانان را مطالعه فرموده اید که چندین بار در رابطه با ریزش بورس زنهار داده اند ؟

برداشت بنده از نوشتار شما بیشتر تبلیغ برای بورس بود تا فروش بیمه های عمر وهمچنین  سرمایه گذاری شرکت ها در بازار سرمایه و ایجاد رونق برای این بازار .

شما می دانید که حسب مصوبات مقام ناظر،  سود سرمایه گذاری موقت به اضافه سود مشارکت در منافع سالیانه برای بیمه گذاران در نظر گرفته شده است، آیا شما می توانید با تضمین این حد اقل سود( آن هم در تورم ۴۰ یا ۵۰ درصدی و کاهش ارزش پول ملی به پایین ترین سطح جهانی ) سود بیشتری را  با سرمایه گذاری ذخایر ریاضی بیمه گذاران تصمین کنید؟

آیا این ریسک را می پذیرید ، یا ریسک ریزش بورس و  کاهش ارزش سهام با خود بیمه گذار است  که البته در مقاله ذکر کرده اید با بیمه گذار است. بنده شرکت های بیمه ای را می شناسم که در مرحله اعسار به دلیل زیان انباشته قراردارند اما سهام آنها به چند ده برابر دارایی آنها خرید و فروش می شود .

بیمه نامه های  Unit – Link -Policy این محصول شرایط خاص دارد . برای بازارهایی مناسب است که ریزش بورسشان به کمتر از یک یا دو در صد می‌رسد نه بازاری که به ناگهان ریزش چند هزار واحدی می کند .

ممکن است پیش بینی کنید،  زمانی که دولت شرکت ها و موسسات خود را در بورس عرضه کرد و نقدینگی مردم در قالب سهام جمع آوری شد، آینده بورس و خریداران سهام چگونه خواهد شد ؟

کدام مدیر عامل شرکت بیمه این ریسک را می پذیرد که ذخایر ریاضی که حقوق حقه بیمه گذار و به امانت دست شرکت بیمه است با چنین ریسکی مواجه شود ؟ شما در نوشتار خود به چنین احتمالی اشاره کرده اید .

بیمه نامه های  عمر متصل به بازار  سهام ، مناسب بازار  سوئیس می باشد که  تورم آن  حدود یک در صد است و بازار سهام آن بنیاد مستحکمی دارد .

در مورد بیمه نامه های مورد اشاره  معمولا از بیمه گذار مجوز این کار اخذ می شود و ریسک ضرر و زیان را خودش می پذیرد و حتی خرید نوع سهام را هم ذکر می کند و شرکت بیمه  حداقلی را تضمین می کند.

شما در این نوشتار بیشتر به فکر جمع آوری نقدینگی نزد مردم هستید و به کرات به عمق بخشیدن به بازار مالی و ارتباط آن با دارایی های شرکت های بیمه اشاره داشته اید. آیا شما از منظر بورس و اوراق سهام و رونق آن صحبت می کنید یا توسعه و گسترش بیمه عمر ؟

 با دانش اندکی که بنده از بیمه اشخاص دارم فکر می کنم که بیمه عمر با سه هدف عمده در بازارهای پیشرفته به فروش می‌رسد که عبارتند از :
۱-تامین یک سرمایه مناسب در صورت فوت بیمه گذار برای افرادی که وابسته اقتصادی به وی هستنند
۲- تامین یک سرمایه مناسب یا مستمری مناسب برای بیمه گذار پس از دوران بازنشستگی که به یک باره دریافتی ها کاهش پیدا می کند
۳- برای جبران هزینه های ناگهانی شخص فوت شده از قبیل هزینه های بیمارستانی، کفن و دفن و یا سایر بدهی های بجا مانده از نامبرده

قابل دکر است که در بازار های پیشرفته بازار یابی و شبکه فروش بر این دو عامل تکیه دارند تا فرایند سود سرمایه گذاری ، البته شرکت ها،  حداقل سودی را تضمین کرده و اگر مازادی وجود داشت به عنوان مشارکت در منافع به بیمه گذار پرداخت می نمایند .

سر تیتر و عنوان نوشتار شما کاربرد بیمه عمر جهت عمق بخشیدن به بازار سرمایه است . بازاری که اعتماد چندانی به آن نیست .  به ویژه که سرمایه گذاری ذخایر بیمه عمر و سایر ذخایر فنی و احتیاطی صنعت بیمه باید دارای این شرایط باشد :
*قابلیت نقد شوندگی سریع داشته باشد
*از نوسانات کم تری بر خوردار باشد
*از نظر اقتصادی قابل اعتماد باشد
از دید بنده در زمانی که هر بورسی ریزش می کند و همه قصد عرضه سهام را دارند هیچ کدام از این سه پارامتر در بازار بورس ایران وجود ندارد .

اگر قرار است که ذخایر ریاضی و فنی بیمه عمر و سایر نقدینگی های شرکت های بیمه در بازار مالی به جهت جمع آوری نقدینگی و عمق بخشیدن به بازار سرمایه مورد استفاده قرار گیرد ، بنده در این زمینه بانک ها و بعد اوراق مشارکتی که دولت و یا بانک مرکزی ایران منتشر می کند برایم در اولویت قرار دارد .زیرا این سوال مطرح می شود که  بیمه گذار چرا باید اختیار مال خود  را به شما بدهد چرا که می تواند یک بیمه بشرط فوت خریداری کند و خودش اقدام به خرید و فروش سهام نماید.

سال ۱۹۷۶ بنده در شرکت بیمه سوئیس ری یک دوره شش ماهه فشرده بیمه عمر را طی می کردم . روزی به واحد سرمایه گذاری این شرکت رفتم . در سالنی بزرگ حدود ۵۰ کارشناس متخصص بورس و هر کدام با تخصص در چند شرکت بورسی کار سرمایه گذاری نه تنها ذخایر بیمه عمر بلکه حق بیمه های در یافتی روزانه را هم انجام می دادند .

بسیاری از سال ها عملیات بیمه گری آن شرکت زیان نشان می داد اما از محل سرمایه گذاری سود های بسیار مناسب هم به سهام داران پرداخت کردند.
جناب آقای میر طاهر ، نه این جا سوئیس است  با تورم یک در صد و  نه بازار بورس ما‌شباهتی به بازار  آنها دارد و نه شرکت های ما تخصص سوئیس ری را دارا می باشند.

لازم بذکر است، این دو  طرح  زیر حداقل ۴۰ سال است که در بازار های جهانی به فروش می رسد.
 
   (Unit – Link & Equity -Link policy)
هفت شهر عشق را عطار گشت
ما هنوز اندر خم یک کوچه ایم

هادی دستباز/کارشناس بیمه

 

لینک کوتاهلینک کپی شد!
اخبار مرتبط
ارسال نظر

55  −  51  =