صاحبان خانه های خالی،آنقدر پولدار هستند که بتوانند مالیات خانه‌های خالی را بدهند

نمایندگان مجلس شورای اسلامی روز گذشته در جلسه علنی طرح اصلاح ماده ۵۴ مکرر قانون مالیات‌های مستقیم را که در راستای اخذ مالیات از خانه‌های خالی است بررسی کرده و آن را به تصویب رساندند.

هدف از دریافت مالیات از خانه‌های خالی این است که برخی‌ها با هدف سوداگری نتوانند بازار مسکن را تحت‌الشعاع رفتارهای خود قرار دهند و از سویی افزایش عرضه ملک باعث شود که قیمت مسکن در مسیر کاهش قرار گیرد. در این میان اگر صاحبان ملک تمایلی به اجاره یا فروش خانه‌های خالی خود نداشته باشند، دولت می‌تواند به درآمدهای مالیاتی دست پیدا کند.

اما به نظر می‌رسد با وجود شرایط اقتصادی کشور این راه نمی‌تواند منجر به کاهش قیمت مسکن و ساماندهی آن شود و برای آنکه در این حوزه بتوان به نتایج مطلوبی دست یافت بایستی راهکارهای تکمیلی اتخاذ شود. افرادی که خانه‌های خالی دارند هدف آنها تنها احتکار مسکن نبوده است، این افراد از طریق پول ناپاک و با هدف پولشویی توانستند صدها و هزاران واحد مسکونی خریداری کنند. این افراد با پرداخت مالیات هم مشکلی ندارند و مانند گذشته رویه خود را ادامه می‌دهند.

گروه دیگر هم که در زمره دارندگان خانه‌های خالی هستند با هدف سرمایه‌گذاری و کسب سود خانه خریداری کردند و قطعاً این افراد هم با پرداخت مالیات هیچ مشکلی ندارند.
گروه دیگر که در لیست دارندگان خانه‌های خالی قرار می‌گیرند، سازندگان واحدهای مسکونی هستند، این افراد با قیمت‌های بالا خانه‌سازی کردند و حال با قیمت گزاف واحد مسکونی را برای فروش گذاشتند اما مشتری برای خانه‌هایشان نیست. تعداد این افراد زیاد نیست و عملکرد آنها خیلی بر بازار مسکن و قیمت‌ها اثر نمی‌گذارد.
با وجود گروه‌هایی که به آن اشاره شد مالیات از خانه‌های خالی و حتی افزایش میزان وام مسکن نمی‌تواند منجر به احیا و تعادل بازار مسکن شود.
طی این سال‌ها افرادی به حوزه مسکن وارد شدند که به راحتی می‌توانند قیمت یک منطقه را تعیین کنند. این افراد بین 50 تا 100 آپارتمان یک منطقه و محله را خریداری کردند و با انحصاری که دارند قیمت‌ها را بالا می‌برند و در پی آن میلیاردها تومان سود می‌برند. این موضوع نشان می‌دهد که اقتصاد کشور با چالش‌های جدی روبه‌رو است که از سال‌های گذشته دامن گیر اقتصاد ایران شده است. حال قطعاً و فقط سیاست دریافت مالیات نمی‌تواند برای حوزه مسکن کارساز باشد.
مهم‌ترین موضوعی که باید دنبال شود شفافیت است، اگر در حوزه‌های مختلف و بخصوص مسکن به سمت شفاف‌سازی و جلوگیری از هرگونه پنهان کاری برویم می‌توان تا حدودی از مشکلات به وجود آمده کاست.
افرادی که در بازار مسکن ریشه دوانده‌اند و تعیین کننده قیمت‌ها شدند، مردم عادی نیستند این افراد با رانت و پول‌های ناپاک به دارایی عظیم رسیدند، لذا برای چنین گروه‌های باید فکر کرد تا بازار مسکن از آشفتگی تا حدودی خارج شود.

منبع: روزنامه ایران

لینک کوتاهلینک کپی شد!
اخبار مرتبط
ارسال نظر

3  +  5  =