فعالیت یک شرکت بزرگ نفتی بدون پوشش بیمه ای ؟!/کاهش غیر فنی حق بیمه از سوی نفتی ها به کدام بها

قابل توجه مقامات نفتی

در حالیکه وزیر نفت اذعان داشته شرکتهای بیمه در ایمن سازی و ارزیابی ریسک تاسیسات نفتی سخت گیری کنند حتی اگر حق بیمه بیشتری دریافت نمایند،اقدام یک شرکت نفتی برای کاهش حق بیمه در مناقصه ، سبب شده نزدیک به یک سال و نیم بدون پوشش بیمه ای فعالیت کند.

به گزارش ریسک نیوز، در حالیکه بیژن زنگنه طی سخنانی اذعان داشته، از مدیران  بیمه مرکزی درخواست کردم در بیمه کردن تأسیسات نفتی با افزایش نرخ بیمه سخت‌گیری کنند چرا که این سخت‌گیری سبب حفظ جان و مال مردم و کشور می‌شود؛ اما  بر اساس اذعان برخی منابع خبری، یکی از بزرگترین شرکتهای فعال در زمینه تولید و بهره برداری از مخازن نفت و گاز ایران حدود یکسال و نیم است که به دلیل پیشنهاد مدیرانش برای کاهش حق بیمه ،   فاقد هر گونه پوشش بیمه ای است.

بر اساس اطلاعاتی که به ریسک نیوز رسیده است، این شرکت بزرگ که دارای بزرگترین پروژه های نفتی است مذاکراتی با شرکتهای بیمه داشته به طوریکه کنسرسیوم بیمه ای به دنبال ارزیابی تاسیسات این شرکت حدودا رقمی بالغ بر 34 میلیارد تومان را برای حق بیمه با اتکاء برارایه نرخ مبتنی بر ارزیابی ریسک در نظر گرفته که نرخ پیشنهادی مورد قبول شرکت نفتی قرار نگرفته و کاهش حق بیمه تا حدود 17 میلیارد تومان مورد نظر این شرکت بوده است.

به گفته برخی منابع آگاه، شرکتهای بیمه نیز طی برگزاری جلساتی با یکدیگر بدین توافق رسیدند که به دلیل پایین بودن رقم پیشنهادی و عدم رعایت موازین فنی و ارزیابی ریسک مورد نظر بیمه گران در تعیین نرخ فنی حق بیمه  در مناقصه شرکت نکنند تا جائی که این شرکت بیمه بیش از یک سال و نیم است که بدون بیمه نامه  فعالیت می کند..

در حالیکه وزیر نفت اذعان داشته شرکتهای بیمه در ایمن سازی و ارزیابی ریسک تاسیسات نفتی سخت گیری کنند حتی اگر حق بیمه بیشتری دریافت نمایند،اقدام این شرکت نفتی برای کاهش حق بیمه ،نکته قابل تاملی است که مسوولان وزارت نفت نظارت بیشتری بر عملکرد شرکتهای تابعه خود داشته باشند.

به نظر می رسد، هم افزائی میان صنعت نفت و صنعت بیمه کشور همراه  با نظارت کامل بر نحوه انعقاد قراردادهای بیمه ای بیش از گلایه های پشت پرده می تواند کارساز باشد و این امر نیازمند تعامل بیشتر صنعت نفت و شرکتهای بیمه است.

یک کارشناس ارزیابی ریسک و اتکائی به ریسک نیوز گقت:متاسفانه کمترین تغییر در اسناد مناقصه سبب می شود شرکتهای نفتی عقب نشینی کنند  این در حالی است که این سوال مطرح می شود که شرکتهای نفتی آخرین بار چه زمانی ارزیابی دارائی انجام داده اند؟

وی می گوید: در مورد بسیاری از پروژه های نفتی، داده های کامل از سوی مدیران نفتی در اختیار بیمه گران قرار داده نمی شود..

این کارشناس معتقد است ارز ش دارائی ها در پروژه های نفتی و … بروز نشده اند و همین امر سبب شده سرمایه پروژهها به ارزش واقعی بیمه نشود .

وی می گوید : وزیر نفت بهتر است به جای انتقاد از بیمه گران در سخنرانی هایش ، بخشنامه یا دستور العملی را به شرکتهای تابعه ابلاغ کند که همکاری کافی با شرکتهای بیمه صورت گیرد .

به گفته وی کم بیمه گی و بروز نبودن ارزش دارائی های پروژ ه های نفتی سبب شده خسارت نیز مطابق با ارزش فعلی پرداخت نشود در صورتیکه اگر حق بیمه دریافتی بیمه گران مطابق با ارزش واقعی پروژ های نفتی باشد خسارت هم به میزان کافی پرداخت می گردد.

لینک کوتاهلینک کپی شد!
اخبار مرتبط
ارسال نظر

54  +    =  60