افزایش شاخص کل بورس امروز ۱۳۹۹/06/04

شاخص کل بورس اوراق بهادار تهران در پایان معاملات امروز 41 هزار و 889 واحد رشد کرد.

معامله‌گران در بورس تهران که به دلیل جو روانی و ناهماهنگی پیش آمده در روزهای قبل رفتار هیجانی از خود نشان داده و با قرار گرفتن در صف‌های فروش سهام باعث کاهش ارزش معاملات بازار و ریزش شاخص بورس شده بودند، امروز بعد از اعلام این که شرکت‌های حقوقی از بازار حمایت می‌کنند، به صف خرید سهام برگشتند.

با تصمیمات جدید دولت مبنی بر عرضه دارا دوم یا همان صندوق پالایشی اول در بورس، امروز روند بازار تغییر کرده و رو به رشد شد، به گونه‌ای که شاخص کل در پایان معاملات با افزایش 41 هزار و 889 واحد به رقم یک میلیون و 650 هزار و 256 واحد رسید.

همچنین شاخص هم وزن با کاهش 241 واحد به رقم 455 هزار و 960 واحد رسید. ارزش بازار در بورس اوراق بهادار تهران به بیش از 6 میلیون و 177 هزار میلیارد تومان رسید. معامله‌گران امروز در بورس تهران بیش از 10.2 میلیارد سهام، حق تقدم و اوراق مالی در قالب 1.7 میلیون نوبت معامله و به ارزش 15 هزار و 852 میلیارد تومان داد و ستد کردند.

اگر ارزش معاملات فرابورس را که به بیش از 8 هزار و 828 میلیارد تومان رسید را در نظر بگیریم، ارزش معاملات بورس و فرابورس امروز به بیش از 24 هزار و 600 میلیارد تومان رسید.

امروز شاخص کل بورس 2.59 درصد افزایش یافت، شاخص قیمت با معیار وزنی ـ ارزشی به همین میزان رشد کرد، اما شاخص کل بورس با معیار هموزن 5 صدم درصد کاهش یافت و شاخص قیمت با معیار هموزن نیز به همین مقدار افت کرد.

در عوض شاخص آزاد شناور 2.2 درصد رشد کرد، شاخص بازار اول بورس 3 درصد رشد کرد و شاخص بازار دوم بورس که معاملات بلوکی در آن انجام می‌شود 1.92 درصد افزایش یافت.

امروز نمادهای مهم بورسی مانند پتروشیمی خلیج فارس، فولاد مبارکه، ملی مس، شستا، پالایش نفت اصفهان، پالایش نفت تهران و سرمایه‌گذاری امید به ترتیب اثر تقویتی در شاخص بورس تهران را داشتند.

امروز نمادهای پربیننده در بورس شامل فولاد مبارکه، ملی مس ایران، پالایش نفت اصفهان، ایران خودرو، بانک تجارت، پالایش نفت بندرعباس و سایپا بوده‌اند.

در فرابورس ایران امروز در پایان معاملات شاخص کل 290 واحد رشد کرده و به رقم 17 هزار و 511 واحد رسید. ارزش بازار اول و دوم فرابورس ایران به بیش از یک میلیون و 139 هزار میلیارد تومان رسید.

معامله‌گران فرابورس امروز بیش از 3.2 میلیارد سهام، حق تقدم و سایر اوراق مالی در قالب 912 هزار نوبت معامله و به ارزش 8 هزار و 828 میلیارد تومان داد و ستد کردند.

امروز نمادهای سنگ آهن گهر زمین، پلیمر آریا ساسول، صبا تأمین، بیمه پاسارگاد، هلدینگ معدنی خاورمیانه، پتروشیمی زاگرس و ذوب‌آهن به ترتیب بیشتری اثر تقویتی در شاخص بورس را داشتند.

نمادهای پربیننده در فرابورس ایران شامل بانک دی، ذوب‌آهن اصفهان، سرمایه گذاری صبا تأمین، پتروشیمی تندگویان، توسعه و عمران استان کرمان، ماشین‌های اداری ایران و مولد نیروگاهی جهرم بوده‌اند.

امروز اعلام شد پذیره نویسی از واحدهای سرمایه گذاری صندوق قابل معامله بورسی یا ای‌تی‌اف پالایشی مرکب از سهام 4 پالایشگاه نفت تهران، اصفهان، تبریز و بندرعباس از روز چهارشنبه 5 شهریور تا چهارشنبه 19 شهریور انجام می‌شود که هر دارنده کد ملی ایرانی بدون در نظر گرفتن محدودیت سنی و یا داشتن کد بورسی، می‌تواند از طریق درگاه الکترونیکی بانک‌ها یا به صورت حضوری و یا دارندگان کد بورسی از طریق کارگزاری‌های خود و پنل معاملاتی می‌توانند در سقف 5 میلیون تومان واحدهای این صندوق را با تخفیف 20 درصد خریداری کنند.


روند یکساله شاخص بورس تهران

همچنین شب گذشته امیر هامونی مدیرعامل فرابورس اعلام کرد: هسته معاملات بورس اوراق بهادار تهران با کمک مهندسان ایرانی تقویت شده و ظرفیت انجام تراکنش‌های مالی در یک ثانیه از 600 تراکنش به حدود 3 هزار تراکنش افزایش یافته و تا 20 هزار تراکنش در ثانیه هم قابل ارتقاء است.

همچنین در خبر دیگری اعلام شده 50.1 درصد از سهام شرکت سرمایه گذاری صنایع شیمیایی ایران در نماد شیران در روز چهارشنبه 19 شهریور 99 به صورت بلوکی و عمده عرضه می‌شود. یعنی دولت قصد دارد با عرضه سهام بیشتر و پذیرش شرکت‌های بیشتر در بورس به عمق بازار کمک کند و استقبال گسترده مردم از بازار سرمایه را به این طریق پاسخ دهد.

منبع: فارس

لینک کوتاهلینک کپی شد!
اخبار مرتبط
ارسال نظر

83  −    =  80